به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۶:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۸ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۲۶۰۴۲۹

مردم سوئیس به ممنوعیت روبنده رای دادند

مردم سوئیس به ممنوعیت روبنده رای دادند
گروه بین الملل: رفراندوم منع استفاده از برقع در سراسر سوئیس با اکثریتی شکننده، ۵۲درصد رای آورد. به این ترتیب، دیگر هیچ زن مسلمانی مجاز نخواهد بود که در انظار و اماکن عمومی صورت خود را استتار کند. ممنوعیت مشمول گردشگران هم می‌شود. این نتیجه مشابه پیش‌بینی رسانه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی است که بر نظرپرسی‌ از گروه‌های مختلف اجتماعی استوار بود.
لایحه ممنوعیت روبنده، با هدف جلوگیری از پنهان‌سازی چهره زنان در اماکن عمومی به رای مردم گذاشته شد. مبتکر برگزاری رفراندوم "حزب خلق سوئیس" است که موضع انتقادی تندی نسبت به اسلام دارد و با جمع آوری امضا مقدمات امر را فراهم کرد. این حزب در سال ۲۰۰۹ نیز بحث ممنوعیت ساخت مناره در نمازخانه‌های سوئیس را پیش برد و کتمان نمی‌کند که هدف‌اش جلوگیری از اسلامیزه شدن این کشور است.مخالفان اما این حزب را به ترویج نژادپرستی و اسلام‌هراسی متهم می‌کنند.
با رفراندوم انجام شده، دیگر هیج زنی اجازه ندارد در خیابان، رستوران، فروشگاه و سایر اماکن عمومی، چهره خود را از دید دیگران پنهان کند. لایحه‌ای که به همه‌پرسی گذاشته شد، صرفا متوجه زنان مسلمان نیست، بلکه هرگونه استتار صورت نزد اوباش فوتبالی (هولیگان‌ها) یا شرکت کنندگان در تجمع‌ها و تظاهرات را نیز ممنوع اعلام می‌کند. هدف اصلی این عنوان شده که کسی هویت و مشخصات ظاهری خود را از دیگران مخفی نکند.منع روبنده پیشتر در دو کانتون سن گلن و تسین جنبه قانونی یافته بود. هلند، اتریش و فرانسه نیز پیش از سوئیس، ممنوعیت برقع را به جریان انداخته‌اند.دولت سوئیس، پارلمان و احزاب بزرگ با این همه‌پرسی مخالفت کرده بودند. دولت گفته بود وظیفه‌ و مسئولیت‌اش این نیست که به شهروندان بگوید چه بپوشند.شهروندان مسلمان سوئیس عمدتا مهاجران کشورهای حوزه بالکان هستند. این کشورهم‌چنین از نقاط گردشگری محبوب شهروندان کشورهای اسلامی به خصوص توریست‌های حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود. ممنوعیت سراسری روبنده مشمول گردشگران نیز خواهد بود.

 
برچسب ها: سوئیس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها