به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۴:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۲۶۰۶۳۱

افزایش ۴ تا ۵ برابری لوازم توانبخشی

افزایش ۴ تا ۵ برابری لوازم توانبخشی
گروه جامعه: رییس سازمان بهزیستی با بیان اینکه قیمت لوازم توانبخشی و همچنین هزینه‌های زندگی جامعه هدف این سازمان افزایش پیدا کرده است، گفت: گسترش فقر باعث می‌شود، بخشی از سرریز مسائل در حوزه آسیب‌های اجتماعی بر دوش سازمان بهزیستی قرار بگیرد.«وحید قبادی دانا» رییس سازمان بهزیستی کشور  درباره مراکز مثبت زندگی گفت: مطابق بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم‌بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مراکز خدمات بهزیستی قرار بود، تاسیس شود.به لطف الهی بعد از گذشت ۲۰ سال ان‌شاءالله  این مراکز با عنوان مراکز مثبت زندگی توسط بخش غیردولتی ایجاد می‌شود.

رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: برای تاسیس این مراکز از یکسال و نیم پیش مقدمات کار انجام شده و نرم‌افزار خاصی برای این کار تعبیه شده است. این مراکز بر ۴ پایه استوار است که مهمترین آن‌ها خانواده محور بودن و اجتماع محور بودن فعالیت‌های این مراکز است.قبادی‌دانا با بیان اینکه فعالیت‌های این مراکز مبتنی بر اقدامات مددکارانه است، تصریح کرد: در همین راستا نیز فراخوانی اعلام شد و در این فراخوان حدود ۱۲ هزار نفر متقاضی از بخش غیردولتی شرکت‌ کرده‌اند این افراد تقاضای خود را به صورت الکترونیکی اعلام کرده‌اند. از بین آنها با توجه به اینکه نیاز ما ایجاد دو هزار و ۴۰۰ مرکز در دو هزار و ۴۰۰ نقطه است از بین حدود ۱۱ هزار نفر این افراد انتخاب شده‌اند. این افراد بعد از طی مراحل مختلف مجوز تاسیس و بهره‌برداری به آنها داده شده است.

وی با بیان اینکه این فعالیت‌ها در محله‌ها صورت می‌گیرد، تصریح کرد: هر مرکز در فاز اول ۴۵۰ خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی که مستمری بگیر هستند را تحت پوشش قرار می‌دهد با این کار پوشش خدمات این مراکز برای بیش از ۵ میلیون نفر و بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار خانوار خواهد بود.رییس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: براساس خدماتی که در این مراکز ارائه می‌شود با توجه به مشارکتی که بخش غیردولتی داشته است کار صورت می‌گیرد و ۲۲ خدمت سازمان بهزیستی توسط این مراکز ارائه می‌شود.قبادی دانا درباره تسهیلاتی که به مددکاران در مراکز مثبت زندگی داده می‌شود، تصریح کرد: براساس خدماتی که در این مراکز ارائه می‌شود از سوی سازمان بهزیستی خرید خدمت صورت می‌گیرد و در واقع هر خدمتی که در این مراکز ارائه می‌شود، تعرفه خاصی دارد. این خدمات برای مردم و جامعه هدف رایگان است، اما سازمان این خدمات را از مراکز خرید خدمت می‌کند.

وی ادامه داد: پرداخت‌ها به صورت الکترونیکی است و ارزش‌گذاری و اعتبارسنجی نیز به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و مبالغی که از قبل باید به این مراکز پرداخت می‌شد نیز ظرف یک الی دو روز گذشته پرداخت شده است. مشکلی در این زمینه در حال حاضر وجود ندارد و اعتبارات لازم تامین شده است.رییس سازمان بهزیستی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره بودجه سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: براساس امکانات و شرایط کشور محدودیت‌ها زیاد است. همچنین تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شرایط کرونایی، وضعیت سخت و دشواری را برای کشور ایجاد کرده است، اما نیازمندی‌های جامعه هدف سازمان بهزیستی زیاد است. وسایل توانبخشی ۵ الی ۶ برابر افزایش قیمت داشته است.قبادی‌دانا تصریح کرد: با توجه به وضعیتی که برای اشتغال در ایام کرونا ایجاد شده است، طبیعتا جامعه هدف سازمان بهزیستی نیز بیشتر متضرر شده است. گسترش فقر باعث می‌شود بخشی از سرریز مسائل در حوزه آسیب‌های اجتماعی بر دوش سازمان بهزیستی قرار بگیرد. همچنین با توجه به اینکه قیمت تمام شده هزینه خدمات بالا رفته است هزینه‌های زندگی افزایش پیدا کرده است و مشکلات تامین مسکن و مسائل دیگر باعث شده است که بار مضاعفی بر جامعه هدف بهزیستی وارد شود و فاصله‌مان تا نقطه مطلوب متاسفانه زیاد است.وی تصریح کرد: برای اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است، اما طبیعتا این مبلغ در قانون در بودجه سنواتی مصوب نشده است و انتظار ما این است که با همکاری دستگاه‌های مختلف بتوانیم فعالیت‌هایی را انجام دهیم که در جهت اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت اقداماتی صورت بگیرد.
برچسب ها: سازمان بهزیستی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها