به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۲۶۰۷۰۵

اعتراضات در میانمار؛ غلبه خشم بر ترس

اعتراضات در میانمار؛ غلبه خشم بر ترس
گروه بین الملل: بیش از یک ماه است که مردم معترض در میانمار علیه کودتای نظامی در این کشور به خیابان‌ها آمده و تظاهرات می‌کنند.
طبق برآورد سازمان ملل در پنج هفته گذشته دست‌کم ۵۰ نفر در جریان سرکوب معترضان در میانمار کشته‌ شده‌اند.تظاهرکنندگان در میانمار علیرغم خشونت بیش از اندازه پلیس و نیروهای ارتش همچنان به اعتراضاتشان ادامه می‌دهند. گزارشگر شبکه اول تلویزیون آلمان صف تظاهرکنندگان را که برای مقابله با حملات پلیس سپرهای دست‌سازشان را بر روی سر می‌گیرند، به "آرایش جنگی لاک پشتی" متعلق به لژیونرهای روم باستان تشبیه کرده است.تنها در دوشنبه در شمال میانمار سه تظاهرکننده دیگر بر اثر شلیک پلیس کشته شدند. تظاهرکنندگانی که پلیس به آنها شلیک می‌کرد به طعنه فریاد می‌زدند: "سال نو مبارک!"
مسالمت جویی تظاهرکنندگان اما پلیس را از اعمال خشونت باز نمی‌دارد. در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی منتشر شده که در آن پلیس با باتوم به کسانی که روی زمین نشسته‌اند، حمله کرده و به طرف تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور پرتاب می‌کند.تظاهرکنندگان سعی می‌کنند با استفاده از کپسول آتش‌نشانی و کف جلوی اثرات گاز اشک آور را بگیرند.پلیس همچنان اقدام به بازداشت‌های گروهی یا دستگیری شبانه مردم در خانه‌هایشان می‌کند.مرگ یکی از اعضای مهم حزب آنگ سان سوچی "لیگ دموکراسی"، مردم را شوکه کرد. با این حال خشم مردم از ترسشان بیشتر است. آنها در خیابان‌ها فریاد می‌زنند: "این وظیفه ماست". در یانگون بزرگترین شهر میانمار، پلیس ۲۰۰ تظاهرکننده مسالمت‌جو را دستگیر کرد. نیروهای ارتش در بسیاری از شهرها اردو زده و با ورود به بیمارستان‌ها باعث ایجاد رعب و وحشت میان پزشکان، کادر درمانی و بیماران می‌شوند.نیروهای امنیتی در خیابان‌ها گوشی‌های موبایل مردم را کنترل می‌کنند. تا کنون مجوز چهار روزنامه لغو شده است.این بدان معنی است که ارتش به آزادی بیان و آزادی نشر اطلاعات پایان بخشیده است.از سوی دیگر برای جوان ۱۹ ساله‌ای که در تظاهرات با شلیک گلوله کشته شد، دستور نبش قبر صادر شده است. او در هنگام اصابت گلوله تی شرتی بر تن داشت که روی آن نوشته شده بود: "همه چیز درست می‌شود".نیروهای امنیتی ادعا کرده‌اند که این گلوله از سوی پلیس یا نیروهای ارتش شلیک نشده بوده است.
فرمانده نظامی که از روز اول فوریه با کودتا قدرت را در میانمار در دست گرفته، یک نفر را مامور رسیدگی و تحقیق درباره این موضوع کرده است. آری بن مناشه، یک تاجر سابق اسلحه است که برای موگابه دیکتاتور نظامی سودان و نیز کاندیداهای ریاست جمهوری در کشورهای ونزوئلا، تونس و قرقیزستان کار می‌کرده است.این فرد اکنون مأمور شده تا به انجام تحقیقات درباره "وضعیت واقعی در کشور" کمک کند.


 
برچسب ها: میانمار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها