به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۲۶۰۷۰۹

درمان سرطان با روشی نوین

درمان سرطان با روشی نوین
گروه علمی: پروتئین‌ها تقریبا تمام فرایندهای حیاتی سلول‌های ما را کنترل می‌کنند و اگر عملکرد صحیحی نداشته باشند یعنی تعداد آن‌ها بسیار زیاد یا کم شوند منجر به ایجاد انواع بیماری‌ها از جمله سرطان می‌شوند. بنابراین پروتئین‌های مرتبط، اهداف مهمی برای کشف دارو در تحقیقات زیست‌پزشکی محسوب می‌شوند. تعداد زیادی پروتئین وجود دارد که به سادگی اهداف مناسبی را برای اتصال یک ماده فعال معمولی ارائه نمی‌دهند. به‌همین ‌دلیل دانشمندان در مرکز تحقیقاتی مشترک UDE ۱۰۹۳ آلمان در حال تولید مولکول‌های کوچک و غیرمعمولی به نام لیگاندهای فوق‌مولکولی هستند که می‌توانند دقیقا به سطح پروتئین‌ها متصل شوند.
 
شایان‌ذکر است که این مولکول‌ها محل اصلی پروتئین را مسدود می‌کنند.به تازگی، گروهی از دانشمندان به سرپرستی پروفسور شرلی کناور، پروفسور السا-سانچز-گارسیا و پروفسور توماس شریدر موفق به هدف قراردادن یک رابط حیاتی شدند که برای بقای سلول‌های سرطانی با چنین مولکول‌های سفارشی مهم است.شرلی کناور، استاد دانشگاه دویسبورگ اسن آلمان اظهار کرد: «پروتئین سوروایوین (Survivin) در واقع در ارگانیسم‌های سالم بالغ یافت نمی‌شود اما در سلول‌های سرطانی  تولید آن افزایش می‌یابد.»دانشمندان توانستند با استفاده از یک لیگاند مصنوعی و متناسب  محل دقیق سوروایوین را که مسئول فعال شدن و انتقال آن از هسته سلول است را پوشش دهند.

هر پروتئین دارای یک ساختار سه‌بعدی منحصربه‌فرد با یک سطح شکاف‌دار است که می‌تواند حلقه‌ها و تورفتگی‌ها را ایجاد کند. سانچز- گارسیا و گروه وی تجزیه‌وتحلیل محاسباتی از سطح پروتئین انجام دادند و دریافتند که رابط مهم، مرتب اما بر روی حلقه‌ای تقریبا پویاست. با استفاده از این اطلاعات و به دنبال تجزیه‌وتحلیل‌های ساختاری بیشتر، شیمیدانان به رهبری شریدر توانستند لیگاند را برای این سطح به ویژه دشوار طراحی کنند.
برچسب ها: درمان سرطان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها