به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۹ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : ۲۶۰۷۳۸

درخواست «جورج کلونی» از موزه بریتانیا

درخواست «جورج کلونی» از موزه بریتانیا
گروه فرهنگی: «جورج کلونی» از موزه بریتانیا درخواست کرد مرمرهای ۲۵۰۰ ساله پارتنون را به کشور اصلی‌اش یعنی یونان بازگرداند.به گزارش ایسنا، «جورج کلونی» سینماگر آمریکایی که چندین سال است در جهت بازگرداندن مجسمه‌های باستانی «پارتنون» به یونان تلاش می‌کند اعلام کرد بازگرداندن این مجسمه‌ها به کشور خاستگاه آن یعنی یونان حرکت در مسیر تاریخ خواهد بود. استرداد مجسمه‌های مرمرین «پارتنون» از موزه بریتانیا به یونان، یکی از موارد مورد بحث میان دو کشور در چند دهه اخیر بوده است. این مجموعه از آثار هنر یونان باستان که بخش اصلی معبد پارتنون و ساختمان‌های دیگر آکروپولیس آتن را تشکیل می‌دادند در قرن نوزدهم میلادی توسط «‌لرد الگین» از این کشور خارج شدند و در سال ۱۸۱۶ از مجموعه موزه بریتانیا سردرآوردند.
 
«جورج کلونی» در گفت‌وگویی با یکی از روزنامه‌های یونانی و در آستانه دویستمین سالگرد استقلال یونان در این‌باره گفته است: «در حالی که آثار تاریخی زیادی هستند که باید به صاحبان اصلی آن‌ها بازگردانده شوند اما هیچ‌کدام به اهمیت مجسمه‌های مرمرین پارتنون نیستند که از اوایل قرن چهاردهم میلادی یکی از مهم‌ترین گنجینه‌های موزه بریتانیا به شمار می‌روند». «کلونی» در سال ۲۰۱۴ و پس از ساخت فیلم «مردان تاریخی» که به موضوع بازگرداندن آثار تاریخی سرقت‌شده توسط نازی‌های می‌پرداخت، برای نخستین‌بار به ضرورت بازگشت مجسمه‌های تاریخی پارتنون به یونان اشاره کرد بود که این اظهارنظر مورد انتقاد «بوریس جانسون» قرار گرفت که در آن زمان به عنوان شهردار لندن فعالیت می‌کرد. 

«پل چارلز» پروفسور تاریخ یونان در دانشگاه کمبریج انگلستان نیز گفته وقت آن رسیده که موه بریتانیا سخاوت روح و شجاعت اخلاقی خود را نشان دهد. در سال‌های اخیر، افکار عمومی نیز کفه ترازو را به نفع بازگرداندن این آثار سنگین‌تر کرده است. یک تحقیق در سال ۲۰۱۸ نشان داد ۵۶ درصد از شرکت‌کنندگان بریتانیایی در این نظرسنجی معتقد بودند این مرمرها باید به یونان بازگردانده شوند.سال گذشته نخست‌وزیر یونان از دولت بریتانیا خواست تا این مرمرهای ۲۵۰۰ ساله را در ازای دریافت آثار باستانی دیگری به یونان امانت دهد و موزه بریتانیا اعلام کرد این درخواست را مورد بررسی قرار می‌دهد.
برچسب ها: جورج کلونی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها