به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۰ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب : ۲۶۰۸۱۵

ذخیره خون فقط تا ٣٠ روز امکان‌پذیر است

ذخیره خون فقط تا ٣٠ روز امکان‌پذیر است
گروه جامعه: مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: در اوج آسیب کرونا هیچ وقت ذخایر خونی ما به زیر ۳۰ درصد نرسید و حداکثر حدود ٨ تا ١٠ درصد کاهش پیدا کرد. به گزارش  ایلنا، «پیمان عشقی» مدیر عامل سازمان انتقال خون در نشست مشترک با رئیس مرکز اورژانس کشور در مراسم آیین اهدای خون کارکنان سازمان اورژانس کشور، با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون در این یک سال کرونایی تمام تلاشش را برای به روز رسانی استانداردها انجام داده، بیان کرد: در روزهای ابتدای شیوع کرونا که در جهان بعضا کشورهای پیشرفته تا ٧۵ درصد کاهش ذخایر خونی پیدا کرد، سازمان انتقال خون ایران با اعتماد مردم و فرهنگ اهدای خون در اوج آسیب کرونا، هیچ وقت به زیر ۳۰ درصد نرسیدیم و پس از آن نیز حداکثرحدود ٨ تا ١٠ درصد کاهش پیدا کردیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هیچوقت استانداردهای اهدای خون را کم نکردیم و معافیت‌های خود را تغییر ندادیم ضمنا توانستیم از پیشگامان تولید پلاسمای بهبود یافتگان باشیم که اگر به جا مصرف شود یکی از جایگزین‌های درمانی است. عشقی افزود: در آستانه یک‌سالگی این بحران با تکیه به فرهنگ ایثار اهدای خون ١٠٠ درصد داوطلبانه و بدون چشم داشت همچنان آمادگی خود را داریم، در کل این یکسال به تمام درخواست‌هایی که از مراکز درمانی مطرح می‌شد در درصد قابل توجهی از موارد در خصوص پلاکت تحویل داده می‌شد. وی ادامه داد: در ایام نوروز هم کلیه پایگاه‌های انتقال خون اول فروردین و کلیه مراکز اصلی استانی در ۳۱ مرکز باز هستند و پس از آن نیز در تهران و برخی شهر‌های بزرگ کشور پایگاه‌های جامع نیز از روز دوم فروردین به بعد باز هستند و ما در اولین روز سال به اولین اهدا کنندگان هدایایی به رسم یادبود اهداء خواهد کرد.

عشقی گفت: کرونا علاوه بر اینکه یک مرگ و میر مستقیم دارد که هر روز رصد می شود، یک مرگ و میر غیر مستقیم نیز دارد چرا که تمرکز به سوی خدمت رسانی به بیماران و کنترل شرایط کرونا متمرکز می‌شود و مردم هم در شرایط دیگر کمتر به سلامت خود دقت می‌کند و این موضوع کمتر پایش می‌شود. وی ادامه داد: همین امر در خصوص اهدای خون نیز صدق می‌کند و میزان اهدای خون در جامعه به خاطر برخی باورهای غلط کاهش پیدا می‌کند.
عشقی در پایان گفت: اهدای خون باید آگاهانه و به تدریج و از طریق ثبت نام اینترنتی انجام شود و خون را می شود ٣٠ روز ذخیره کرد اما پلاکت چون طول عمر کوتاهی دارد و معمولا هم بیماران سرطانی و خونی نیازمند آن هستند باید به آن توجه داشت که استمرار اهدای خون در ایام عید هم انجام شود.
برچسب ها: اهدای خون
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها