به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۲ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۲۶۱۱۰۴

چاووش اوغلو: روابط ترکیه و مصر عادی می‌شود

گروه بین‌الملل: وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد: روابط دیپلماتیک میان آنکارا و قاهره به منظور عادی سازی روابط دوجانبه آغاز شده است.  
چاووش اوغلو: روابط ترکیه و مصر عادی می‌شود
«مولود چاووش اوغلو» روز جمعه تاکید کرد: ترکیه و مصر هیچ پیش شرطی برای ازسرگیری روابط مطرح نکرده اند. البته اقدام در این زمینه کار ساده ای نیست، زیرا از قطع شدن روابط دو کشور سالیان متمادی سپری شده است. عادی سازی مناسبات با انجام گفت وگوهای دو جانبه و ترسیم نقشه راه و برداشتن گام هایی در این زمینه به کندی در جریان است. وی خاطرنشان کرد: البته با توجه به اینکه سال های زیادی از قطع بودن روابط دو کشور گذشته است به همین دلیل همچنان کم اعتمادی ها وجود دارد، این یک امر طبیعی است که امکان دارد برای هر دو طرف روی دهد و در نتیجه بر اساس یک راهبرد و نقشه راه مشخص گفت وگوها ادامه دارد.

چاووش اوغلو ادامه داد: در سطح سازمان اطلاعات و وزارت خارجه دو کشور تماس هایی صورت گرفته است و تماس های ما در سطح سیاسی آغاز شده است. روابط میان آنکارا و قاهره در سال ۲۰۱۳ دچار تنش شد و هنوز روابط میان دو کشور بهبود نیافته است، اما دولت آنکارا مراتب آمادگی خود را برای عادی سازی روابط میان دو کشور اعلام کرده است. آنکارا و قاهره در طول دوران کوتاه ریاست جمهوری محمد مرسی روابط گرم و نزدیکی با یکدیگر داشتند که این روابط پس از سقوط دولت مرسی در سال ۲۰۱۳ میلادی رو به تیرگی گذاشته است.

کمتر از یکسال از ریاست جمهوری محمد مرسی و سقوط اخوان المسلمین، روابط دو کشور ترکیه و مصر وارد مرحله جدیدی شد و با موضع گیری های آنکارا و بویژه رجب طیب اردوغان به عنوان نخست وزیر وقت ترکیه، سفیر این کشور از خاک مصر اخراج و سطح روابط دو طرف به کاردار کاهش یافت. اردوغان با انتخاب به رییس جمهوری ترکیه بارها با موضع گیری و حمایت از مرسی و اخوان المسلمین، دولت جدید مصر که برآمده از دل ارتش این کشور است را نامشروع دانست و روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع وقت مصر به عنوان رئیس جمهوری این کشور را یک کودتا خواند.

با قدرت گرفتن السیسی در مصر ابتدا روند محاکمه حسنی مبارک دیکتاتور سرنگون شده مصر بعد از انقلاب مردمی را متوقف و رهبران دولت مرسی از جمله خود وی را به زندان انداخت. با حذف مرسی از حاکمیت قاهره روابط ترکیه و مصر تیره شد و به روند مناسبات دو کشور نیز خسارت وارد کرد. اختلاف‌های ترکیه و مصر به جریان اخوان المسلین ختم نشده و روابط پر تنش دو کشور از سال ۲۰۱۳ میلادی به حوزه مسائل نفتی نیز کشیده شد بطوری که "طارق الملا" وزیر نفت و گاز مصر در واکنش به اظهارات مقام‌های ترکیه مبنی بر اینکه توافقنامه ترسیم مرزی میان مصر و قبرس را به رسمیت نمی‌شناسند و به اکتشاف گاز در این منطقه ادامه خواهند داد، تاکید کرد که "قاهره به اکتشاف گاز آنکارا اعتنایی ندارد و نگران هیچ چیزی نیست چراکه توافقنامه ترسیم مرز بین مصر و قبرس از سال ۲۰۱۳ به امضا رسیده و به سازمان ملل ارائه و نقشه‌های روشنی از خطوط مرزی ضمیمه آن شده است".
برچسب ها: ترکیه و مصر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها