به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱

تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ساعت ۱۲:۵۴

شناسایی‌۵۰ ژن که‌در تعیین رنگ‌چشم دخالت دارند

گروه علمی:محققان ۵۰ ژن شناسایی کرده اند که در تعیین رنگ چشم انسان نقش دارند.تحقیقی جدید نشان می‌دهد تعیین رنگ چشم انسان فرایندی بسیار پیچیده‌تر از تصورات قبلی است.گروهی از محققان بین المللی پس از تحلیل ژنتیک حدود ۱۹۵ هزار نفر در اروپا و آسیا، ۵۰ ژن جدید شناسایی کرده‌اند که در تعیین رنگ چشم انسان دخالت دارند. قبلاً تصور می‌شد این ویژگی توسط یک یا ۲ ژن کنترل می‌شود و به طور کلی رنگ چشمان قهوه و آبی فراگیر هستند.

علاوه بر آنچه گفته شد، محققان کشف کردند میان ۱۶۳۶ شرکت کننده آسیایی این تحقیق، طیف مختلفی از رنگ قهوه‌ای وجود دارد. همچنین میان اروپاییان طیف رنگ چشمان از قهوه‌ای تیره تا آبی روشن بسیار وسیع بود.در این تحقیق آمده است: نتایج پژوهش ما نشان داده پیچیدگی رنگ چشم انسان بسیار فراتر از دانش و انتظارات قبلی است. همچنین رنگ چشم یک ویژگی پیچیده انسانی است.البته این ۵۰ ژن قبلاً کشف شده بودند اما تأثیرگذاری آنها در تعیین رنگ چشم طبقه بندی نشده بود. این یافته‌ها درک محققان از بیماری‌های چشمی مانند گلوکوم رنگدانه ای و آلبینیسم چشمی را افزایش می‌دهد.تحقیق مذکور به رهبری پژوهشگران کالج کینگ لندن و مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس انجام شده است.