به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۲۶۱۲۵۷

خطر بروز سرطان روده بزرگ در میانسالان

خطر بروز سرطان روده بزرگ در میانسالان
گروه علمی: یک فوق تخصص گوارش و کبد درباره احتمال ابتلای افراد به سرطان روده بزرگ به بیان توضیحاتی پرداخت.ایرج خسرونیا، فوق تخصص گوارش و کبد  در خصوص سرطان روده بزرگ، اظهار کرد: سرطان روده بزرگ یکی از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه گوارش است. در واقع زمانی که یک سلول سرطانی در روده بزرگ رشد پیدا می‌کند،  فرد دچار سرطان کولون یا همان سرطان روده بزرگ می‌شود.او با اشاره به اینکه گاهی اوقات ممکن است سرطان روده بزرگ هیچ علائمی نداشته باشد، افزود: به طور کلی کم خونی، دردشکم، کاهش وزن شدید، ضعف عمومی و بی اشتهایی از علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ محسوب می‌شوند.
 
این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: مشاهده خون در مدفوع یکی از اصلی‌ترین علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ است که متاسفانه بسیاری از افراد نسبت به آن بی توجه بوده و خون در مدفوع را علائم یبوست و یا بواسیر می‌دانند.خسرونیا گفت: رایج‌ترین سنی که افراد به سرطان روده بزرگ مبتلا می‌شوند ۵۰ سالگی است به همین دلیل انجام کلونوسکوپی و آزمایش‌های غربالگری سرطان روده بخصوص برای افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند در این سن توصیه می‌شود.او بیان کرد: در برخی موارد پولیپ روده در صورت عدم درمان به سرطان روده بزرگ منجر می‌شود و برای جلوگیری از ابتلا به سرطان باید پولیپ خارج شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: متاسفانه گاهی بیماران سرطانی با انسداد روده بزرگ و توسعه سرطان به دیگر نقاط بدن به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند که علت این امر عدم توجه به علائم این بیماری است. در صورتیکه با جدی گرفتن برخی علائم ساده مانند کم خونی می‌توان از پیشرفت هرچه بیشتر این بیماری جلوگیری کرد.
او در خصوص راه‌های درمان سرطان روده بزرگ، بیان کرد: اصلی‌ترین راه درمان سرطان روده بزرگ جراحی و خارج کردن غده سرطانی از بدن است، اما باتوجه به پیشرفت بیماری و وضعیت بیمار شیمی درمانی و رادیو تراپی هم برای از بیماران در نظرگرفته می‌شود.خسرونیا در پایان گفت: سبک زندگی نادرست یکی از علل ابتلا به سرطان روده بزرگ است و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید رژیم غذایی مناسب در جوانی داشته باشیم. همچنین انجام روزانه ورزش تا حدودی از بروز این بیماری جلوگیری می‌کند.
برچسب ها: سرطان روده بزرگ
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها