به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۲۶۱۳۰۷
بر اساس داده‌های مقدماتی به دست آمده از اسرائیل

واکسن فایزر از سرایت کرونا ویروس هم جلوگیری می‌کند

شرکت داروسازی فایزر آمریکا اعلام کرد: بر اساس داده‌های جهان واقعی واکسن کرونای تولیدی‌اش علاوه بر محافظت در برابر بیماری علامت‌دار کووید-۱۹، می‌تواند از سرایت کروناویروس هم جلوگیری کند.
واکسن فایزر از سرایت کرونا ویروس هم جلوگیری می‌کند
به گزارش یواس‌تودی شرکت فایزر در بیانیه‌ای خبری اعلام کرد داده‌های مقدماتی به دست آمده از اسرائیل - که بیش از نیمی از بزرگسالان آن اغلب با واکسن فایزر- بیونتک واکسینه شده‌اند- نشان می‌دهد افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند، نه دچار علائم بیماری شده‌اند و نه ویروس را به دیگران انتقال داده‌اند. مقامات بهداشتی در سراسر جهان در  نبود داده‌های واضح درباره تاثیر واکسن‌های کرونا بر سرایت ویروس، از افراد واکسینه‌شده خواسته‌اند همچنان در تماس با افراد واکسن‌نزده به خصوص آنهایی که در معرض خطر عفونت شدید کووید-۱۹ هستند، مراقب باشند.

دکتر پیتر هوتز، معاون آموزشی دانشکده ملی بیماری‌های گرمسیری در کالج پزشکی بیلور در هوستون تگزاس در این باره گفت: «به نظر می‌رسد واکسیناسیون عمومی با واکسن فایزر باعث کاهش ۹۰ درصدی در موارد سرایت بی‌علامت بیماری شده باشد که نتیجه واقعا خوبی است.» به گفته دکتر هوتز، این نتایج به معنای آن است که واکسن بدن افراد را به تولید آنتی‌بادی‌هایی واداشته است که میزان ویروس را در بینی و دهان کاهش می‌دهند و باعث کاهش  احتمال واگیری آن می‌شوند. نتایج اعلام‌شده در این بیانیه خبری به داده‌های افزوده می‌شود که در این باره در نشریه معتبر «ژورنال پزشکی نیوانگلند» (NEJM) منتشر شد. به نظر می‌رسد این داده‌ها آنچه را اغلب دانشمندان و  کارشناسان بهداشتی گمان می‌کردند و امید آن را داشتند، ثابت کند.

با توجه به این یافته‌ها است که «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا» (CDC) این هفته دستورالعمل جدیدی را برای آمریکایی‌هایی که کاملا واکسینه شده‌اند، منتشر کرد. این دستورالعمل به افراد واکسن‌زده توصیه می‌کند همچنان در مجاورت افراد واکسن‌نزده‌ای که زمینه دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ را دارند، محتاط باشند. اما افرادی که دوره واکسیناسیونش را تکمیل کرده‌اند - یعنی دو هفته پس از دوز دوم واکسن مدرنا یا فایزر- بیونتک یا دوز واحد واکسن جانسون اند جانسون-  در صورت در تماس بودن با افراد دچار عفونت ویروس نیازی به قرنطینه شدن یا آزمایش دادن ندارند. این راهنمای جدید می‌گوید این افراد کاملا ایمن‌شده می‌توانند با سایر افراد واکسن‌زده درون یک خانه بدون ماسک زدن یا حفظ فاصله اجتماعی گردهم آیند. این افراد همچنین می‌توانند با افراد واکسن‌نزده‌ای که در معرض خطر چندان دچار شدن به بیماری شدید کووید-۱۹ نیستند، در شرایط مشابه گرد آیند.

سازمان جهانی بهداشت عوارض واکسن آسترازنکا را بررسی می‌کند
یک سخنگوی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد پس از اینکه برخی از کشورها توزیع واکسن آسترازنکا را درباره عارضه لخته شدن خون در چند نفر از دریافت‌کنندگان متوقف کردند، یک کمیته کارشناسی مشورتی این سازمان در حال بررسی موضوع است.
به گزارش  رویترز مقامات بهداشتی در چندین کشور از جمله دانمارک، نروژ و ایسلند به دنبال انتشار گزارش‌هایی درباره تشکیل لخته‌های خونی در برخی از افرادی که واکسن آسترازنکا زده‌اند، توزیع این واکسن را معلق کرده‌اند. مارگرت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت به خبرنگاران گفت که این «واکسنی عالی» است و هیچ رابطه سببی میان این واکسن مشکلات پزشکی گزارش‌شده (لخته شدن خون در رگ‌ها) ثابت نشده است و وقفه در استفاده از واکسن را «اقدامی احتیاطی» نامید. او گفت: «بسیار مهم است که ما باید به مصرف واکسن آسترازنکا ادامه دهیم.» او افزود که کمیته مشورتی سازمان جهانی بهداشت درباره بی‌خطر بودن واکسن‌ها در حال بازبینی گزارش‌ها در این باره است و مانند هر موضوع دیگر مربوط در این زمینه به یافته‌هایش رجوع خواهد شد. هریس گفت: «بسیار مهم است که پیام‌های مربوط به بی‌خطر بودن واکسن را بشنویم، چرا که در غیر اینصورت ما توجه و هشیاری کافی را نشان نداده‌ایم.» واکسن آسترازنکا واکسن اصلی در مرحله اولیه برنامه کواکس، برنامه توزیع جهانی واکسن کرونا به رهبری سازمان جهانی بهداشت است که هدف آن توزیع دو میلیارد دوز واکسن در سال جاری به خصوص برای کشورهای فقیرتر است.

به گفته هریس، بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت بیش از ۲۶۸ میلیون دوز از واکسن‌های کووید-۱۹ از سازندگان گوناگون در سراسر جهان تجویز شده‌اند و تا به حال هیچ مورد مرگ ناشی از آنها گزارش نکرده است. این سازمان مستقر در ژنو پایتخت سوئیس به واکسن کرونای فایزر/بیونتک و گونه‌هایی از واکسن‌های آسترازنکا مجوز مصرف اضطراری داده است- اقدامی که دسترسی به این واکسن‌ها را در جهان به طور قابل‌ملاحظه‌ای گسترده‌تر خواهد کرد. هریس در پاسخ به این پرسش که چه هنگامی واکسن‌های چینی سینوفارم و سینوواک بیوتک در فهرست مجوز مصرف اضطراری قرار خواهند گرفت، گفت بازبینی این واکسن‌ها در حال انجام است و «احتمالا» آنها این ماه تاییدیه را دریافت خواهند کرد. او با اشاره به اینکه این موضوع تاحدی به سرعت تحویل پاسخ‌های لازم از سازندگان واکسن دارد، گفت: «با نمی‌خواهیم تاریخ دقیقی در این باره اعلام کنیم چرا که موضوعات گوناگونی در این باره موثرند، اما ما انتظار داریم این کار تا پایان ماه مارس (اوائل فروردین) انجام شود.»

دانمارک هم تزریق واکسن آسترازنکا را تعلیق کرد
دانمارک نیز به چند کشور اروپایی دیگر افزوده شد که مصرف واکسن کرونای آکسفورد-آسترازنکا (بریتانیا و سوئد) را پس از گزارش‌هایی از موارد ایجاد لخته خون و یک مورد مرگ متوقف کرده‌اند.
در مقابل سازمان دارویی اروپا (EMA) و سازمان ناظر دارویی انگلیس که به واکسن آسترازنکا مجوز داده‌اند، می‌گویند شواهدی وجود ندارد که واکسن با لخته شدن خون و حرکت لخته‌ها در رگ‌ها (ترومبوآمبولی) ارتباط داشته باشد. هشت کشور اروپایی دیگر شامل نروژ، ایسلند، استونی، لیتوانی، لوگزامبورگ و لاتویا نیز مصرف واکسن آسترازنکا را معلق کرده‌اند. این تصمیم مانعی دیگر مسیر برنامه واکسیناسیون همگانی اروپا خواهد بود که تا حدی به علت مشکلات در عرضه واکسن آسترازنکا در افزایش سرعت این برنامه دچار اشکال شده است. سازمان بهداشت دانمارک اعلام کرد که یک شخص پس از دریافت واکسن آسترازنکا درگذشته است و این کشور مصرف این واکسن را برای دو هفته معلق می‌کند.
سازمان دارویی اروپا قبلا اعلام کرده بود که اتریش نیز پس از اینکه یک فرد دریافت کننده واکسن آسترازنکا دچار لخته شدن خون در چند نقطه بدن شد و ۱۰ روز بعد درگذشت، استفاده از واکسن کرونای آسترازنکا را معلق کرده است. این سازمان می‌گوید دو مورد دیگر بروز لخته خونی در افراد دریافت‌کننده واکسن از همین محموله واکسن آسترازنکا که به ۱۷ کشو اروپایی تحویل داده شده و شامل میلیون‌ها دوز واکسن بوده است، گزارش شده است. کمیته ایمنی EMA می‌گوید که در حال بازبینی موضوع است، اما گفت در حال حاضر هیچ شاهدی وجود ندارد که واکسیناسیون باعث این عوارض شده باشد که در فهرست عوارض جانبی واکسن آسترازنکا وجود ندارد. این کمیته گفت که اطلاعات در دسترس تا به حال نشان می‌دهد که شمار موارد لخته شدن خون در افراد واکسینه‌شده بیشتر از شیوع این عارضه در جمعیت عمومی نیست. به گفته این کمیته تا ۱۰ مارس (۲۰ اسفند) ۳۰ مورد عارضه لخته شدن خون در میان ۵ میلیون نفری که واکسن آسترازنکا را در «حوزه اقتصادی اروپا» دریافت کرده‌اند، رخ داده است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها