به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۵:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۴ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : ۲۶۱۴۲۵

لابیگری آذربایجان در آلمان با پرداخت رشوه

لابیگری آذربایجان در آلمان با پرداخت رشوه
گروه بین الملل: از شواهد چنین برمی‌‌آید که شماری از نمایندگان پارلمان آلمان با دریافت پول نقد یا "هدایا" از منافع دولت جمهوری آذربایجان حمایت می‌کردند. بیش از همه آکسل فیشر و مارک هاوپتمن، دو نماینده عضو حزب دموکرات مسیحی زیر ذره‌بین قرار گرفته‌اند. اوایل ماه مارس دفتر کار و خانه مسکونی فیشر به ظن رشوه‌گیری تفتیش شد. هاوپتمن علاوه بر اتهام تاثیرپذیری از باکو، متهم به دلالی در تجارت ماسک‌های ضدکرونا هم شده است. او روز ۱۱ مارس (۲۱ اسفند) از سمت نمایندگی پارلمان استعفا داد.از قرار معلوم هاوپتمن در روزنامه کوچک خود با عنوان "زود تورینگر کوریر" برای تبلیغ سفر به آذربایجان و آب انار این کشور، ۱۶ هزار یورو دریافت کرده است.او همچنین در سال ۲۰۱۸ در همکاری با سفیر آذربایجان در برلین برنامه‌ای با عنوان "گفت‌وگوی اقتصادی میان آذربایجان و آلمان" برگزار کرد.سخنران اصلی این برنامه توماس بارآیس، یکی از کارمندان ارشد وزارت اقتصاد آلمان بود. بارآیس در سال ۲۰۲۰ به شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی فشار آورده بود تا در صادرات دستگاه‌های تنفسی، آذربایجان را در اولویت قرار دهند.در سال‌های اخیر چندین بار خبر "تاثیرگذاری" باکو بر نمایندگان شورای اروپا نیز منتشر شده است. در آخرین مورد، کارین اشترنتس، نماینده وابسته به حزب دموکرات مسیحی آلمان مورد انتقاد شدید قرار گرفت و معلوم شد که خانم اشترنتس با پادرمیانی یک شرکت تجاری دست‌کم ۲۰ هزار یورو از آذربایجان دریافت کرده است. اشترنتس در این رابطه به جریمه نقدی محکوم شد. او هم‌اکنون نماینده مجلس آلمان است.ادوارد لینتنر، نماینده پیشین مجلس آلمان و عضو حزب سوسیال مسیحی نیز چند سال پیش از دولت علی‌اف مبالغی دریافت کرده بود.اشتفان مایستر، رئیس دفتر قفقاز جنوبی بنیاد هاینریش بل آلمان معتقد است که علاقه خانواده علی‌اف به نمایندگان آلمان در وهله نخست دلیل اقتصادی ندارد بلکه بیش از هر چیز برای بالابردن وجهه این کشور و تطهیر سیاست‌های دولت اقتدارگرای آن است.مایستر تاکید می‌کند که رئیس جمهور علی‌اف با این گونه اقدام‌ها تلاش می‌کند، بر نقض حقوق بشر و سرکوب رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران مستقل سرپوش بگذارد.الهام علی اف در سال ۲۰۰۳ قدرت را از پدرش تحویل گرفت و در سال ۲۰۱۷ همسرش را به عنوان معاون خود منصوب کرد.
سازمان عفو بین الملل همواره از دادگاه‌های ناعادلانه و مرگ‌ومیرهای اسرارآمیز در بازداشتگاه‌های پلیس آذربایجان انتقاد می‌کند و سازمان گزارشگران بدون مرز هم در رتبه‌بندی آزادی مطبوعات در ۱۸۰ کشور، آذربایجان را در رده ۱۶۸ قرار داده است.مایستر می‌گوید، باکو در تلاش است با رشوه به نمایندگان پارلمان آلمان، برای سیاست خود در قبال ارمنستان هم حامی پیدا کند.
دولت علی‌اف برای بالابردن وجهه خود به طرق گوناگون اقدام می‌کند، از جمله برگزاری رویدادهای بین‌المللی مهمی مانند یوروویژن، میزبانی مسابقات جام ملت‌های اروپا و مسابقات اتوموبیل‌رانی فرمول یک.آیا اکنون با برملاشدن رشوه‌خواری از جانب نمایندگان پارلمان، حمایت سیاستمداران آلمانی از خانواده علی‌اف پایان می‌یابد؟اشتفان مایستر خوشبین نیست. او تاکید می‌کند که تاثیر بر نمایندگان تنها بخشی از فعالیت باکو برای یافتن لابی‌های بانفوذ در آلمان است. به گفته او، چندین سازمان و موسسه در این کشور به‌وجود آمده که برای باکو لابی‌گری می‌کنند.
رئیس دفتر قفقاز جنوبی بنیاد هاینریش بل تصریح می‌کند: «به گمان من احزاب دولتی (آلمان) به طور سیستماتیک علیه این (گونه تاثیرگذاری) اقدام نخواهند کرد. هر وقت که رسانه‌ها به آن اهمیت بدهند، احزاب هم واکنش نشان می‌دهند».به این ترتیب در آینده نیز این کشور کوچک در جنوب قفقاز بازیگران بانفوذی در صحنه سیاست آلمان خواهد داشت.

 
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها