به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۲۶۱۶۱۷

هر یک دقیقه 3میلیون ماسک دورانداخته می شود

هر یک دقیقه 3میلیون ماسک دورانداخته می شود
گروه جامعه:دانشمندان اروپایی با بررسی الگوریتم های مختلف و محاسبه فاکتورهای مختلفی تعدادی ماسکی که در هر دقیقه دور انداخته می شود را ارزیابی کرده اند. در هر دقیقه سه میلیون ماسک دور انداخته می شود که متخصصان هشدار می دهند این اتفاق به زودی منجر به فاجعه زیست‌محیطی شود. این ماسک ها اکثرا همانند زباله های پلاستیکی بازیافت ندارند.در مقاله‌ای که در دانمارک منتشر شد، متخصصان مقادیر بسیار زیادی از ماسک‌های صورت را که دور انداخته شدند و در حال فرسوده شدن هستند به یک بمب زیست محیطی تشبیه کرده اند.زباله ریزی باعث می‌شود که ماسک‌ها به مواد شیمیایی خطرناک نفوذ کنند و همچنین ممکن است مواد شیمیایی مضر را در محیط‌زیست حمل کنند.

اکنون ماسک یک سم جدید برای محیط زیست به شمار می رود. هیچ روشی هم برای دفع این ماسک ها فعلا وجود ندارد.محققان هشدار می‌دهند که با افزایش گزارش‌ها مربوط به دفع نامناسب ماسک‌ها، تشخیص این تهدید زیست‌محیطی بالقوه و جلوگیری از تبدیل شدن آن به مشکل بعدی بعد از فاجعه مربوط به پلاستیک است.ماسک های صورت در جلوگیری از ابتلای فرد به کرونا نقش اساسی ایفا می کنند اما برای محیط زیست یک خطر بالقوه جدید محسوب می شوند. محققان توضیح می‌دهند که  ماسک‌های جراحی یک‌بار مصرف عادی از سه لایه تشکیل شده‌اند.لایه خارجی از مواد غیرجاذب ساخته شده ‌است (به عنوان مثال پلی استر) که در مقابل قطرات مایع مقاومت می کنند.

لایه نیز از ورود قطرات و ذرات آلوده ناشی از اثر الکترواستاتیک جلوگیری می‌کند.لایه درونی از مواد جاذب مانند پنبه برای جذب بخار ساخته شده‌است.این شرایط فرد را تا حد زیادی از ابتلا به کرونا دور می کند.در حال حاضر تولید ماسک‌های صورت در حدود ۴۳ میلیارد در ماه است. این ماسک ها اکنون بی پروا در حال دور ریخته شدن هستند.
ماسک ها خطرات میکروپلاستیک ها را در جهان افزایش می دهند. میکروپلاستیک ها ذرات بسیار بسیار ریز متشکل از پلاستیک های سمی هستند که برای انسان، حیوان و محیط زیست بسیار ضرر دارند.محققان روش‌های مختلفی را مطرح کرده‌اند که در آن‌ها اثرات زیست‌محیطی ماسک‌های صورت می‌تواند به حداقل رسانده شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها