به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۷ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۲۶۱۶۴

گفت‌وگو با مسن‌ترین مرده‌‌شوی بهشت‌زهرا

گروه جامعه: از شغلم راضی‌ام. قبل از مرده‌شویی ازدواج کردم. زنم با این حرفه مشکلی ندارد. مدیرعامل اسبق بهشت زهرا را خودم غسل کردم. از مرگ هم نمی‌ترسم. 74 سال سن دارد. از سال 1353 غسال شد. حدود 31 سال مرده شسته و در سال 83 بازنشسته شد. خانه‌ا‌ش در کهریزک است و 3 فرزند دارد. چون رازنگه‌دار و بسیار وظیفه‌شناس بوده نمی‌گذاشتند بازنشسته شود اینها بخشی از حرف‌های مسن‌ترین غسال بهشت‌زهراست که هزاران نفر را غسل و کفن کرده است.
گفت‌وگو با مسن‌ترین مرده‌‌شوی بهشت‌زهرا
واکنش مردم وقتی متوجه می‌شوند غسال هستید، چیست؟
*شغلم را دوست دارم. مردم هم به من احترام می‌‌گذارند. من این کار را برای ثوابش انجام می‌دهم و از شغلم خجالت نمی‌کشم.

اولین بار که مرده شستید چه احساسی داشتید؟

*اول کمی ترسیده بودم. اما چند وقت قبل از اینکه به بهشت‌زهرا بروم بچه‌ام در بغلم فوت کرد به همین دلیل نمی‌ترسیدم. از وقتی به بهشت‌زهرا رفتم قسم خوردم کارم را به درستی انجام دهم و 31 سال شرافتمندانه کار کردم .

از مرگ می‌ترسید؟
*مرگ باید همیشه مدنظر انسان باشد چون اگر در نظرش نباشد گمراه می‌شود و به بیراهه می‌رود. وقتی مرده را می‌بینید همیشه در نظرتان است که یک روز هم خودتان خواهید مرد.

خاطره‌تان را بگویید.

*در غسالخانه بودم که شهیدی را آوردند. غسل و کفنش کردم. شب به خوابم آمد و گفت مرا حلال کن من نتوانستم جبران کنم هر چه می‌خواهی از خدا بخواه. قبر این شهید همچنان عطرآگین است. پدر و مادر این شهید خیلی به من احترام کردند.

وضعیت معیشتی چطور است؟

* خدا را شکر خوب است. با گرانی‌های فعلی و حقوق بازنشستگی‌ قدری سخت است. همسرم هم عمل جراحی کرده و مشکلاتی وجود دارد.

چطور ازدواج کردید؟ همسرتان با این شغل مشکلی ندارد؟

*قبل از اینکه غسال شوم ازدواج کرده بودم. همسرم با این شغل مشکلی ندارد. آنها هم راضی هستند.

وقتی برای بچه‌ها همسر انتخاب می‌کردید دچار مشکل نشدید؟

خیر. آنها به شغل من افتخار می‌کنند. برای یکی از بچه‌هایم دختر برادرم را گرفتم و مشکلی هم نبود.

بعد از بازنشستگی مشغول به چه کاری هستید؟

*هیچی! روزی چند ساعت به پارک می‌روم. هیچ فعالیتی ندارم.

تاکنون چند نفر را غسل داده‌اید؟

*خیلی زیاد شاید بیش‌تر از هزار نفر. تعدادی از همکاران و مدیرعامل اسبق بهشت‌زهرا و برخی از فامیل‌ها که به رحمت خدا رفتند را هم من غسل دادم.

وضعیت رسیدگی بهشت‌زهرا بعد از بازنشستگی چگونه است؟

*من حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنم زمانی که بازنشسته شدم مقدار کمی پول دریافت کردم ولی در حال حاضر حقوق غسال‌ها خوب است و وقتی بخواهند بازنشسته شوند بین 10 تا 20 میلیون سنوات دریافت می‌کنند.

 آرزویتان چیست؟

*خدمت به مردم. جالب است بگویم الآن هم که بازنشسته شده‌ام بسیاری از بازاریان وصیت می‌کنند من آن ها را غسل کنم و وقتی فوت می‌کنند من می‌روم آنها را غسل و کفن می‌کنم. باز هم می‌گویم از شغلم خیلی راضی هستم.
مرجع : فارس

بهتاش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۷ ۱۴:۲۴
در غسالخانه بودم که شهیدی را آوردند. غسل و کفنش کردم. شب به خوابم آمد و گفت مرا حلال کن من نتوانستم جبران کنم هر چه می‌خواهی از خدا بخواه. قبر این شهید همچنان عطرآگین است. پدر و مادر این شهید خیلی به من احترام کردند.

کاش دولت قبلی شهیدان بزرگ این مرز و بوم را کوچک نمیکرد.

ولی در نظر من شهید بزرگ بود و هست و خواهد ماند (193042)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۷ ۱۴:۳۸
خدا اجرت بده انشالله (193050)
۱۳۹۲/۱۰/۰۷ ۱۶:۵۶
افرين برشما.التماس دعا اخوي (193097)
۱۳۹۲/۱۰/۰۷ ۱۷:۳۵
مدیر سابق بهشت زهرا !!!!! بالاخره همه ممیریم آقایان مدیر و مسئول وعده الهی حق است و وقتی محقق می شه خونه توی قیطریه و کامرانیه و .... بنز و ..... هیچ کمکی بهت نمی کنه حداقل به فکر میردم نیستی به فکر خودت باش.......... (193102)
sadeh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۷ ۱۷:۳۶
این شغل از مهمترین مشاغل جامعه محسوب می شود متاسفانه نگاه ما درست نیست اگر کمی فکر کنیم می بینیم اگر این افراد نباشند چه اتفاقی میفته .وقتی کسی فوت میکنه حتی عزیزان او هم حاضر نیستند این کار را انجام دهند .وظیفه ما احترام گذاردن به این افراد است (193103)