به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۲۶۱۶۵۹

آرامش بازار روغن، شاید از سال آینده!

آرامش بازار روغن، شاید از سال آینده!
گروه اقتصادی:بعد از بازار مرغ که صفوف زیادی را تشکیل داده بود، تامین روغن برای بسیاری از صنوف و مردم دغدغه دیگری است که مسئولان ستاد تنظیم بازار و بیشتر از آن نظام توزیع اقلام را درگیر کرده است.روز گذشته مفتح قائم مقام وزیر صمت در واکنش به شرایط موجود در بازار روغن گفت: برای بازار روغن و تنظیم عرضه و تقاضا در این زمینه برنامه های ویژه ای برای سال آتی داریم.وی افزود: توزیع روغن در سال آتی نسبت به امسال متفاوت خواهد بود. به خاطر اینکه در تلاشیم تا ذائقه مردم در مصرف روغن را اصلاح کنیم. در همین راستا توزیع روغن در تولیدی ها نیز تغییر خواهد کرد و طبق برنامه ریزی جدید به آن ها سهمیه داده خواهد شد.
 
عمده ترین مشکل بازار روغن و سایر اقلام اساسی در کشور، کاملا مشخص است. مشکل در سیستم توزیع و همچنین چند نرخی بودن این توزیع منجر شده تا عده ای برای تهیه اقلام ارزان تر به انواع روش ها دست ببرند و بعد تهیه آن را احتکار کنند. در نتیجه عرضه با مشکل اساسی مواجه شده و تقاضا روز به روز افزایش پیدا می کند. هر چند در این میان تامین و واردات دانه های روغنی نیز با کاهشی اندکی همراه بوده است و همین امر نیز مزید بر علت کمبود روغن در بازارها شده است.
 
۲ میلیون و ۴۰ هزار تن دانه‌های روغنی وارد کشور شده است
 روح اله لطیفی سخنگوی گمرک درباره آمار واردات روغن خام کشور اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان بهمن سال ۹۹ حدود ۲ میلیون و ۴۰ هزار تن دانه‌های روغنی به ارزش یک میلیارد و ۷۳ میلیون دلار و یک میلیون و ۳۵ هزار تن روغن خوراکی، نیمه جامد، مایع و خام از گمرکات کشور ترخیص و تحویل واحدهای تولیدی شده است.او با تاکید بر این که با توجه به نیاز اعلامی کشور نباید کمبودی در روغن خام وجود داشته باشد، ادامه داد: از ابتدای امسال تا ۳۰ بهمن ماه مقدار ۳۰ میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شده که ۲۱ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۲۸۱ تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۸۳۹ میلیون دلار آن مربوط به ترخیص ۲۵ گروه کالاهای اساسی است.

لطیفی گفت:  سهم واردات کالای اساسی از کل واردات کشور از لحاظ وزنی ۶۹ درصد و از لحاظ ارزش ۳۱.۵ درصد بوده است. از ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کل کالاهای اساسی، ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن به ارزش ۶ میلیارد و ۸۶۵ میلیون و ۵۵۴ هزار دلار جزو کالاهای اساسی شامل ارز ترجیحی است که از لحاظ وزن ۷۲ درصد و از لحاظ ارزش  ۶۳ درصد کل کالاهای اساسی ترخیص شده را به خود اختصاص داده است.سخنگوی گمرک بیان کرد: ذرت با ۹ میلیون و ۱۲۵ هزار و ۷۹۱ تن و ارزش ۲ میلیارد و ۲۹۸ میلیون و ۸۷۰ هزار و ۵۵۳ دلار در صدر واردات به  کشور  قرار دارد که ۴۲ درصد وزن کالاهای اساسی و ۲۱ درصد ارزش آن را به خود اختصاص داده است.

لطیفی ادامه داد: داروها و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی با ۱۳ هزار و ۵۶۰ تن به ارزش یک میلیارد و ۴۸۱ میلیون و ۴۱۹ هزار و ۳۶۶ دلار، دانه‌های روغنی با ۲ میلیون و ۴۰ هزار و ۴۵۷ تن به ارزش یک میلیارد و ۷۳ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۸۱۸ دلار، روغن های خوراکی با یک میلیون و ۳۴ هزار و ۳۱۱ تن به ارزش ۸۹۵ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۶۳۹ دلار،کنجاله سویا با یک میلیون و ۶۱۵ هزار و ۲۶۷ تن به ارزش ۶۹۳ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۵۴۲ دلار و جو با یک میلیون و ۷۰۲ هزار و ۱۸۲ تن به ارزش ۴۲۲ میلیون و ۱۰۰ هزار و ۱۴۱ دلار، به ترتیب کالاهای اساسی ترخیص شده از گمرکات کشور بودند که شامل ارز ترجیحی هستند.
 
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: روغن
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها