به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۲:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : ۲۶۱۹۱۵

آغاز استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز

آغاز استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته در نطنز
گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آغاز به‌کارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته در تاسیسات نطنز خبر داد. خبرگزاری رویترز در این ارتباط نوشت استفاده از سانتریفیوژهای آی‌آر-۴ (IR-4) نقض تعهدات برجام توسط ایران محسوب می‌شود.
خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که جمهوری اسلامی استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته‌ آی‌آر-۴ را برای غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز شروع کرده است.رویترز نوشت که این اقدام ایران نقض توافقنامه هسته‌ای برجام است که ایران در سال ۲۰۱۵ با پنج قدرت جهانی منعقد کرده است.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر تایید کرده بود که ایران سانتریفیو‌ژ‌های از نوع پیشرفته را در سه آبشار ۱۷۴ تایی در بخش زیرزمینی تأسیسات نطنز نصب کرده است.اواخر آبان‌ سال جاری نیز آژانس گزارش کرده بود که ایران تزریق گاز "هگزافلوراید اورانیوم" به یک زنجیره ۱۷۴تایی از سانتریفیوژ‌های پیشرفته در تاسیسات زیرزمینی نطنز را آغاز کرده است. مقامات جمهوری اسلامی این خبر را همان زمان تأیید کردند.
ایران در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد که قصد دارد اورانیوم با غلظت ۲۰درصد تولید کند. طبق توافق هسته‌ای، جمهوری اسلامی تنها حق انباشت اورانیوم غنی‌شده با سانتریفیوژ‌های نسل اول آی‌آر-۱ (IR-1) را دارد و تنها این دستگاه‌ها هستند که اجازه دارند در سایت زیرزمینی نطنز فعالیت کنند.نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در سایت غنی‌سازی نطنز با تعهدات برجامی مغایرت دارد.

 
برچسب ها: ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها