به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۷ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : ۲۶۱۹۵۸

صف مرغ پابرجاست؛نظارت ها تشدید شد

صف مرغ پابرجاست؛نظارت ها تشدید شد
گروه اقتصادی: تنها چند روز به پایان سال مانده است و به رغم وعده مسئولان بازار مرغ همچنان نابسامان است و مردم برای دریافت مرغ به قیمت دولتی مجبورند در صف های طولانی بایستند. در این میان به نظر می رسد متولیان بازار، تشدید نظارت ها را تنها راه باقیمانده برای تنظیم بازار مرغ می دانند.این روزها مردم مرغ با قیمت مصوب دولتی هر کیلوگرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان را تنها  با مدت زیادی ایستادن در صف های طولانی می توانند خریداری کنند؛ آن هم در شرایطی که بیماری کرونا در نقاط شلوغ جولان می دهد و مسئولان وزارت بهداشت مردم را به رعایت پروتکل های بهداشتی دعوت می کنند.
 
ماجرای کمبود اقلام اساسی قصه تازه ای نیست؛ هر سال به صورت های مختلف رخ می نماید و مطابق هر سال هم مسئولان  توپ را به زمین یکدیگر می اندازند؛ یکی تولید ناکافی را مقصر می داند. یکی عرضه نامناسب و آن دیگری هم حضور دلالان را. اما آنچه تغییری نمی کند سردرگمی مردمی است که به دنبال تهیه اقلام اساسی و مورد نیاز خود هستند و بعضا از این صف به آن صف در حرکتند. در حالی که امسال بسیاری از مردم به دلیل افزایش هزینه های زندگی، قید خرید گوشت قرمز را زده اند، گرانی و کمبود مرغ به عنوان جایگزین همیشگی گوشت قرمز در سبدهای خرید خانوار  به شکل شدیدی رخ نموده است.حالا مرغی که قیمت مصوب آن از سوی دولت برای هر کیلوگرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان اعلام شده است در تهران با قیمت میانگین هرکیلوگرم حدود ۳۵ هزار تومان و در سایر استان ها با میانگین قیمت هر کیلوگرم ۲۵ هزار تومان به فروش می رسد. در این میان نزدیک شدن به ماه رمضان که یکی دیگر از ایام پرتقاضا برای خرید کالاهای اساسی از جمله مرغ است نیز موضوع را پیچیده تر کرده است. مسئولان از تزیرق مرغ به بازار خبر میدهند اما صف ها طولانی تر می شود.

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار که این روزها خبر به نقل از او بسیار منتشر می شود چند روز قبل در مورد وضعیت تنظیم بازار مرغ گفت: کارگروه تنظیم بازار نقش تنظیم گری و ابلاغ مصوبه را دارد؛ نیاز کشور حداکثر ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه است که به وزارت جهاد کشاورزی تکلیف کرده بودیم که ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام دهد و گفتیم اگر این اتفاق نیفتد باید ۵۰ هزار تن مرغ وارد کنند.قبادی افزود: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده تولید را انجام داده است، اما برآوردهای ما این موضوع را نشان نمی‌دهند.

اما محمد مهدی برومندی سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی مسئله را طور دیگری عنوان می کند: «بر اساس مصوبه تنظیم بازار باید در بهمن ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام می‌دادیم که این کار بر اساس پایش میدانی و آمارها صد در صد انجام شده است و نهاده‌ها را برای مرغداران تأمین کرده ایم و نهاده‌ها را با قیمت ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دست مرغداران رسانده ایم ضمن اینکه تا مرحله کشتارگاه تولید مرغ برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و ما تولید را انجام داده ایم.»وی البته همانند همیشه نظام توزیع را مقصر می داند: کالا به مقدار زیاد وجود دارد، اما نظام توزیع مشکل دارد، زیرا در یک نقطه از تهران قیمت‌ها یک عدد و در منطقه دیگر از این شهر قیمت‌ها چیز دیگری است. بر اساس قانون وظیفه وزارت جهاد کشاورزی فقط تولید است.البته ارائه آمار غلط از میزان تولید و برنامه ریزی تنظیم بازار بر مبنای آن سابقه ای طولانی در دولت های مختلف دارد و نکته آنجاست که کسی مسئولیت اشتباه را نمی پذیرد و این سیکل  معیوب همواره تکرار می شود.  البته که دلالان هم از اتهامات مبرا نیستند اما آنجا که نظام عرضه و تقاضا به درستی عمل نکند، حضور دلالان و سودجویان منطقی خواهد شد.

افزایش عرضه مرغ
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار از افزایش عرضه مرغ در استان تهران به صورت روزانه ۲ هزار تن خبر داده است.   حشمت الله عسگری در جلسه تنظیم بازار در مورد قیمت مرغ گفت: مطالبه جدی ما این است که در مورد قیمت مرغ اجماع در کل کشور حاصل شود.وی ادامه داد: برای عرضه منظم مرغ باید برخورد با تولیدکنندگان مرغ پایدار باشد، چراکه تصمیم‌گیری‌های متغیر شرایط را دشوار می کند و باید شرایط باثبات شود و راهکار این است که بین وزارت جهاد کشاورزی، مرغداران و تنظیم بازار اجماع حاصل شود.عسگری با اشاره به ضرورت تامین مرغ در ماه رمضان گفت: خوشبختانه جوجه‌ریزی در اسفند ماه رشد خوبی داشته از اینرو در ماه رمضان مشکلی نخواهیم داشت.

تشدید نظارت ها
 معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران نیز از تشدید نظارت بر بازار توزیع مرغ از سوی اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران خبر داد.بهنام نیک منش با اعلام این خبر گفت: در یکی از گشت‌های مشترک از میدان بهمن تا سطح شهر در خرده‌فروشان بازرسی داشتیم و در این بازدید مشخص شد برخی مرغ را با قیمت گران از کشتارگاه خریداری کرده‌اند ولی با توجه به تصمیمات ستاد تنظیم بازار همه واحدهای صنفی ملزم به عرضه مرغ با قیمت هر کیلو ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان شدند.  بر این اساس، غرفه‌داران میدان بهمن نیز ملزم شدند مرغ را با قیمت ۱۹ هزار و ۴۰۰ تومان به خرده فروشان عرضه و فاکتور ارائه دهند.
مرجع : روزنامه همشهری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها