به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۲۹ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب : ۲۶۲۱۱۷

کاربردی‌ترین نکات در علم روانشناسی

کاربردی‌ترین نکات در علم روانشناسی
گروه جامعه: گاهی اوقات، علم روانشناسی در زندگی روزمره کاربرد‌هایی دارد که می‌تواند مورد استفاده افراد زیادی قرار گیرد. همه ما با شنیدن کلمه روانشناسی، به یاد جلسه‌های مشاوره، تست‌های شخصیت و راز‌هایی می‌افتیم که در صحبت با روانشناسان برملا می‌شود که البته این علم با چنین مواردی نامربوط نیست، اما باید توجه داشت که این علم نسبت به سایر علوم در جهان پیشرفت بسیاری کرده است و از قانون جذب تا روانشناسی رنگ در علم روانشناسی در زندگی روزمره مردم مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرد.در ادامه، می‌توانید برخی از کاربرد‌های اساسی علم روانشناسی را در زندگی روزمره بخوانید.

ساختن یک سرباز بهتر
در سال‌های اخیر، روانشناسی با مسائل مربوط به امنیت ملی پیوند ذاتی پیدا کرده است؛ به نحوی که نیرو‌های مسلح ایالات متحده شرایط استرس زیادی را که سربازان با آن روبه‌رو می‌شوند و تأثیراتی که این شرایط بر سربازان با سابقه خدمت و بعد از آن می‌گذارند را به رسمیت می‌شناسند.به همین منظور، ارتش با هدف حفظ سلامت جسمی، عاطفی، رفتاری و روحی سربازان برای انجام وظیفه خود، مراکز تاب‌آوری و آمادگی ایجاد کرده است که ارزیابی‌ها و آموزش‌های منظم روانشناختی در این مراکز، سربازان را قادر می‌سازد تا ذهنیت خود را افزایش دهند و به طور مؤثری از ناملایمات عبور کنند و با شرایط سازگار شوند و همچنین این آموزش‌ها باعث می شوند که سربازان با شرایط بهتر کنار بیایند، بهبود یابند و از شکست‌های احتمالی تجربه کسب کنند و همچنین برنامه‌هایی برای کمک به جانبازان تدارک دیده اند که پس از بازگشت به خانه بتوانند به منظور مشکلات احتمالی چون استرس پس از سانحه, مدیریت موثری داشته باشند.
 

بهبود عملکرد و بهره‌وری کارمندان در محل کار
آیا خود را فردی صمیمی، محتاط یا مسئولیت‌پذیر توصیف می‌کنید؟ به نظر می‌رسد همه گزینه‌های فوق ویژگی‌های شخصیتی مطلوبی باشند و ممکن است ویژگی‌هایی باشند که یک کارفرمای بالقوه به دنبال آن‌ها است.بسیاری از افرادی که امروز در جستجوی کار هستند، متوجه می‌شوند که اغلب شرکت‌ها در حال حاضر از تست‌های شخصیت به عنوان بخشی از فرآیند استخدام استفاده می‌کنند و اگرچه رزومه، توصیه‌ها و منابع همه مفید هستند، امّا تعداد زیادی از کارفرمایان با استفاده از ابزار‌های روانشناختی به شخصیت متقاضیان کار نگاه می‌کنند تا ارزیابی کنند که آیا آن‌ها واقعاً برای یک کار خاص مناسب هستند یا خیر؟

کارفرمایان همچنین می‌توانند از تست های شخصیت برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف کارمندان فعلی خود استفاده کنند و آن‌ها با استفاده از این اطلاعات، ممکن است افراد خاصی را برای برنامه‌های آموزشی خاص نیز هدف قرار دهند و این برنامه‌ها ممکن است به دنبال پرورش کیفیت‌هایی مانند انگیزه، رهبری، ارتباطات مؤثر و تصمیم‌گیری و همه ویژگی‌های مفید برای اداره یک تجارت سودآور باشند.حتی می توان از نتایج تست های شخصیتی به منظور ارزیابی این که آیا کارمند خاصی را می توان در محیط کار  در نقش دیگری استفاده کرد تا بتواند بهره وری بیشتری داشته باشد یا خیر؟ نیز مورد استفاده قرار داد.

افزایش فروش
بازاریابان زیادی این عقیده را دارند که مردم فقط آنچه را که لازم دارند، خریداری می‌کنند و تبلیغ‌کنندگان و بازاریابان موفق, قرن‌هاست که از طیف وسیعی از روش‌ها و تکنیک‌های روانشناختی برای درک رفتار مصرف‌کننده و افزایش فروش برای شرکت‌های خود استفاده می‌کنند.
استراتژِ‌های رایج شامل موارد زیر هستند:
مهار قدرت احساسات انسانی: اگرچه شرکت‌هایی مانند Red Bull ممکن است محصولات خود را با هیجان بالا تبلیغ کنند، اما ممکن است شرکت‌های دیگر در تلاش برای جلب شما به منظور خرید محصولاتشان، غرور فرهنگی یا حتی انسانیت شما را مورد هدف قرار دهند.استفاده از ترس، عدم اطمینان و تردید (FUD): بازاریاب‌ها از این روش قانونی برای ترویج عمومی برداشت‌های منفی از رقابت استفاده می‌کنند.ارتقاء انحصارطلبی: افراد بیشتر هزینه می‌کنند تا نسبت به دیگران, متمایز، خاص یا بهتر دیده شوند.

استفاده رنگ مناسب از نظر بافتی و فرهنگی: مطالعات نشان می‌دهد اگر رنگ خاصی متناسب با "شخصیت" نام تجاری باشد، ممکن است مصرف‌کنندگان به خرید چیزی متقاعد شوند و مطالعات دیگر گزارش می‌دهند که رنگ به تنهایی ممکن است تا ۹۰ درصد از تصمیم‌گیری برای خرید یک محصول را تشکیل دهد.ایجاد اعتماد و اعتبار با برجسته ساختن ایرادات محصول: شرکت‌ها با اشاره به اشتباهات و پرداختن علنی به آن‌ها، این ایده را ارتقا می‌دهند که هیچ کس کامل نیست، اما حداقل, آن‌ها آنقدر صادق هستند که اشتباهات خود را بپذیرند و برای رفع آن‌ها کاملاً دقیق برخورد کنند.تغییر مکان نام تجاری: این تاکتیک شامل تغییر تفکر مصرف‌کنندگان مورد هدف است. بنابراین, یک محصول خاص در ذهن آن‌ها جایگاه برتری را به خود اختصاص می‌دهد. از اینرو, این مثال را در نظر بگیرید: "شما با Allstate خوب هستید. با استفاده از این شعار، Allstate موقعیت ایده‌آل را در ذهن مشتریان بالقوه  به وجود می آورد و آن‌ها را ترغیب می‌کند تا در مورد کیفیت "دستی" که در صورت تصمیم به رقابت انتخاب می‌کنند, فکر کنند.در اغلب صنایع، دانش روانشناسی می‌تواند به درک بهتر ذهن، رفتار و انگیزه انسان در پشت افکار و اعمال افراد دیگر کمک کند و این درک, بیشتر ممکن است به شما کمک کند تا در جامعه مدرن بگردید و تشخیص دهید که روانشناسی عمیقا در جهان پیرامون شما جا افتاده است.
برچسب ها: روانشناسی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها