به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۰:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب : ۲۶۲۱۵۹

اسرائیل، در میان بزرگ‌ترین صادرکنندگان اسلحه

اسرائیل، در میان بزرگ‌ترین صادرکنندگان اسلحه
گروه بین الملل: بر اساس تازه‌ترین گزارش یک موسسه تحقیقاتی که تولید و صادرات کشورها را در زمینه سلاح دنبال می‌کند، اسرائیل جایگاه خود را در میان کشورهای اصلی تولیدکننده و صادرکننده تسلیحات به جهان حفظ کرده است.
در رقابتی تنگاتنگ با قدرت‌هایی مانند آمریکا، روسیه، چین، آلمان و فرانسه، اسرائیل همچنان یکی از ده کشور صادرکننده تسلیحات به ده‌ها کشور است و خود نیز «دست‌کم ۹۰ کلاهک هسته‌ای دارد».اسرائیل در پنج سال گذشته، در شمار ده کشور صادرکننده اسلحه و در برخی سال‌ها، کشور هشتم از فهرست ده‌گانه اولیه بوده است.صادرات سلاح‌های اسرائیلی، که سه درصد از فروش تسلیحات جهانی است، در سال‌های ۲۰۱۶ تا پایان ۲۰۲۰، ۵۹ درصد افزایش داشته است.تسلیحات اسرائیلی عمدتا به ۴۰ کشور بوده که هند در صدر خریداران است؛ ۴۳ درصد از کل محموله‌های تسلیحاتی اسرائیل به سوی هند روان بوده است.
از این نظر، اسرائیل سومین فروشنده اسلحه به ارتش هند است. عمده تولیدات نظامی اسرائیل به هند از سوی صنایع «اِلبیت» و صنایع هوایی «رافائِل» بوده است. اما هند خود نیز قدرت بزرگی در تولید و فروش سلاح‌ به دیگر کشورهای جهان است.۶۹ درصد از واردات تسلیحات جمهوری آذربایجان از تولیدات اسرائیل بوده است. ارزیابی می‎‌شود آذربایجان در چند ماه گذشته که درگیر جنگی خونین با ارمنستان بود، خریدهای تسلیحاتی از اسرائیل، ترکیه و آمریکا را بیشتر نیز کرده است.بر اساس تحقیقات موسسه سیپری، اسرائیل همچنین یکی از ۹ کشور دارای تسلیحات هسته‌ای است و شمار کلاهک‌های اتمی آن دست‌کم ۹۰ کلاهک آماده پرتاب است.به گفته محققان سیپری، حدود ۳۰ کلاهک هسته‌ای اسرائیل بمب‌هایی هستند که می‌توان آن را از هواپیماهای جنگی اف ۱۶‌آی پرتاب کرد و ۵۰ کلاهک نیز بمب‌های قابل شلیک از زمین از نوع بالیستیک جریکو هستند.اسرائیل همواره سیاست «ابهام عامدانه» را در مورد توانایی هسته‌ای نظامی خود رعایت کرده و در حالی که گزارش‌های خارجی مدعی است که اسرائیل از چند دهه پیش موشک‌های دارای کلاهک اتمی جریکو دارد، هیچگاه به وجود آن اذعان نکرده است.در گزارش‌های غربی ادعا شده که اسرائیل در روندی پیوسته کلاهک‌های اتمی خود را به‌روز می‌کند و حتی ممکن است تا ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای و بیشتر داشته باشد.
یک موسسه مطالعاتی در آمریکا نیز به تازگی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرد که اسرائیل محوطه کوره اتمی دیمونا در صحرای نگب را در مساحتی «خیره‌کننده» توسعه داده است؛ اسرائیل این گزارش را رد نکرد.
سیپری با تکیه به اسناد دولتی اسرائیلی و آمریکایی که مهر محرمانه از روی آنها برداشته شده، یادآوری کرده که برنامه اتمی اسرائیل از سال‌های اول دهه ۶۰ خورشیدی بر اساس تولید پلوتونیوم در راکتور شماره دو مرکز تحقیقات هسته‌ای در نزدیکی شهر دیمونا در بیابان نگب آغاز شد.به گفته موسسه سیپری، اگر کلاهک‌های هسته‌ای اسرائیل تنها ۹۰ بمب باشد، با احتساب بمب‌های اتمی که آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین، هند، پاکستان و کره شمالی دارند، وجود ۱۳۴۰۰ بمب هسته‌ای جهان را تهدید می‌کند؛ نخست وزیر بریتانیا همین هفته اعلام کرد که کلاهک‌های اتمی خود را ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.به گزارش سیپری، هم آمریکا و هم روسیه، برنامه‌های جاری به‌روز و مدرنیزه‌تر کردن زرادخانه تسلیحاتی خود را دنبال می‌کنند؛ چه بمب‌هایی که از هواپیماهای جنگی پرتاب شود چه بمب‌هایی آماده پرتاب از تجهیزات زمین‌پایه.هرچند از صادرات روسیه و چین تا حدی کاسته شده، آمریکا صدرنشین فروشندگان سلاح، حتی در سال بین‌المللی وحشت کرونایی بود. آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و چین در مجموع فروشنده ۷۶ درصد از تسلیحات به جهان در پنج سال دوره مورد تحقیق بوده‌اند.در این سال‌ها، پنج واردکننده بزرگ تسلیحات، به ترتیب، عربستان سعودی، هند، مصر، استرالیا و چین بوده‌اند.بر اساس گزارش سیپری، اصولا خریدهای تسلیحاتی کشورهای خاورمیانه در این پنج سال، رشد چشمگیر نشان داده و ۲۵ درصد بیشتر شده است.
آمریکا به ۹۶ کشور اسلحه فروخته است؛ ۱۵ درصد بیشتر از پنج سال قبل از آن و بیش از هر کشور دیگر در جهان. ۴۷ درصد از فروش تسلیحاتی آمریکا به خاورمیانه بوده؛ ۲۴ درصد از کل فروش تسلیحاتی آمریکا به ارتش سعودی.حکومت سعودی برای چندمین سال پیاپی بزرگ‌ترین خریدار اسلحه در مقایسه با تمامی کشورهای دیگر دنیا باقی مانده است.
عربستان واردات اسلحه خود را ۶۱ درصد افزایش داده است. ارزیابی شده تنها در دوران چهار ساله ریاست جمهوری دونالد ترامپ، توافق فروش ۴۶۰ میلیارد دلار اسلحه آمریکایی به سعودی امضا شد که به گفته  ترامپ، «شغل بسیاری برای آمریکاییان ایجاد کرد».هرچند خرید تسلیحاتی قطر ۳۶۱ درصد رشد داشته اما ابعاد آن هنوز در قیاس با حجم کلی خریدهای تسلیحاتی سعودی اندک است.


 
برچسب ها: اسرائیل
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها