به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب : ۲۶۲۲۴۱

علیخانی، موفق‌تر از مدیری در اجرای «دورهمی»

علیخانی، موفق‌تر از مدیری در اجرای «دورهمی»
گروه فرهنگی:  هر سال با نزدیک شدن به لحظات سال تحویل، صدا و سیما، ویژه برنامه‌هایی را از تلویزیون پخش می‌کند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که به نظر می‌رسد تلویزیون نتوانسته آن‌طور که باید و شاید، نظر مخاطبان را به خودش جلب کند و هرسال یک روند تکراری را دنبال می‌کند.برنامه‌های تلویزیونی هرسال، طبق یک روال همیشگی‌ تعدادی سلبریتی و هنرمند را به برنامه دعوت می‌کنند و خانم و آقای مجری که بنا به میل تهیه‌کنندگان، ممکن است از بازیگران یا خوانندگان کشورمان باشند، با او به گفت‌وگو می‌نشینند. البته معلوم نیست رقابت شبکه‌ها در آوردنِ مهمانان تکراری از کجا نشأت می‌گیرد؟ اما چیزی که کاملا مشخص است، این است که تا کنون و پس از گذشت چند سال تلویزیون دیگر نتوانسته خلاقیت خاصی برای جذب مخاطب به خرج دهد.

«فرمول یک» و برنامه تکراری علی ضیا
 دیروز و در برنامه سال تحویل علی ضیا، دکور «فرمول یک»، سعی داشت کمی متفاوت‌تر از دکورهای مرسوم تلویزیون باشد؛ دکوری که بدون هیچ ابداع تازه و ویژه‌ای روی آنتن رفت تا بحث زباله پلاستیکی و بازیافت آن را به مخاطبان یادآوری کند. یک میز بزرگ که جلوی آن با بطری‌های رنگی طراحی شده بود، در ویژه‌برنامه «فرمول یک» به چشم می‌خورد که پیش از این در «خندوانه» شبیه آن را دیده بودیم، نحوه اجرای برنامه‌ و میزبانی از مخاطبین هم مانند هر سال روال تکراری خود را پشت سر گذاشت؛ یک‌طرف میز علی ضیا و طرف دیگر مهمان برنامه ایستاده بود. در پخش آیتم‌ها اما کمی خلاقیت و نوآوری به چشم می‌خورد اما نه آن‌قدری که «فرمول یک» علی ضیا رو تبدیل به یک برنامه خاص و متفاوت کند.

«فرمول ۱۴۰۰» یکی از آیتم‌های نوستالژیک برنامه بود که در آن خوانندگانی، چون مجید اخشابی، فریدون آسرایی، امیر تاجیک، حمید حامی، آهنگ‌های قدیمی‌شان را در فضایی بازسازی شده خواندند. «فرمول کمدی» که یکی دیگر از آیتم‌های دوره جدید «فرمول یک» به حساب می‌آمد، با حضور کمدین‌ها، فضای شادی برای مخاطبان رقم زد. فریبا نادری، محمد نادری و سیما تیرانداز نیز از چهره‌هایی بودند که استندآپ کمدی اجرا ‌کردند.

موسیقی، برگ برنده «صبح فروردین»
چند مجری ثابت و مشخص برای اجرا در ویژه برنامه‌های نوروز وجود دارند که انگار هیچ وقت قرار نیست تغییر کنند. سالهاست که به طور پیش فرض و بدون این‌که کنداکتور پخش برنامه‌های تلویزیونی را ببینیم، می‌دانیم که نام علی ضیا، احسان علیخانی و محمد سلوکی ممکن است در یکی از شبکه‌ها به چشم بخورد.در ویژه برنامه نوروز «صبح فروردین» که از شبکه دو سیما پخش شد، محمد سلوکی و نجمه جودکی مسئولیت اجرای برنامه را برعهده داشتند؛ برنامه‌ای که با حضور محمود پاک نیت، مهوش صبرکن، مرجانه گلچین و محمد علیزاده شکل گرفته بود. اما شاید بهتر باشد به این مورد هم اشاره کنیم که برخی از مهمان‌ها آن‌قدر در برنامه‌های متعدد حضور داشته‌اند، که حرف تازه کم‌تری برای گفتن دارند. موضوع مهم‌تری که نه تنها در «برنامه صبح فروردین» بلکه همه ویژه برنامه‌های زنده نوروزی به چشم می‌آمد، یکی بودن حرف‌ها، دکور برنامه و حتی نحوه ورد مهمان و اجرا است که شاید اگر کمی خلاقیت وارد کار شود، مخاطبان بیشتری پای تلویزیون بنشینند.تنها برگ برنده‌ برنامه «صبح فروردین»، مهمانانی در حوزه‌های مختلف اعم از چهره‌های هنری، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی، خانواده کادر درمان و شهدای مدافع سلامت بود. همچنین بخشی از برنامه، اجرای موسیقی زنده با حضور خوانندگان مختلف و پرداختن به آئین‌های نوروزی در اقوام ایرانی و کشورهای دیگر به ویژه تاجیکستان وافغانستان بود که به نظر می‌رسید تا حدی متفاوت ساخته شده است.
   
احسان علیخانی، پای ثابت شبکه سه
احسان علیخانی که هیچ وقت از رقابت ساخت ویژه‌برنامه نوروزی باز نمی‌ماند و سالیان سال است که به طور زنده از شبکه سه سیما، ویژه برنامه سال تحویل را اجرا می کند، امسال چند ویژه‌برنامه تدارک دیده و از دو روز مانده به عید، میهمان خانه‌ها بود. ۲۸ اسفند، اولین ویژه‌برنامه او از حوالی ساعت ۱۹:۳۰ و بعد از خبر ورزشی شروع شد و فینالیست‌های دومین فصل مسابقه بزرگ استعدادیابی ایران به همراه مربیان‌شان، مهمانان این برنامه تلویزیونی‌ شدند، البته فینالیست‌های محبوب سال گذشته «عصر جدید» هم به عنوان حامی، به کمک پنج فینالیست امسال آمدند.۲۹ اسفند هم ویژه‌برنامه «عصر جدید» از حوالی ساعت ۱۹:۳۰ شروع شد و هشت ساعت ادامه یافت تا فصل دوم «عصر جدید»، با اعلام نتایج و مشخص شدن قهرمان به پایان برسد. اما روز عید یعنی ۳۰ اسفند هم، «عصر جدید» از حدود ساعت ۱۰ صبح، شروع سال جدید را جشن گرفت و با حضور چهره‌های سرشناسی چون علی نصیریان سال را تحویل کرد.

رضا صادقی جای محمد علیزاده
«نوروزترین نوروز»، ویژه‌برنامه‌ای که با حاشیه به مخاطب معرفی شد؛ حاشیه‌ای به نام امیرحسین صدیق و همسرش که در آستانه پخش، ترکیبِ‌ مجریان به‌طور ناگهانی تغییر کرد و البته مثلِ سال گذشته با شگفتانه‌ای همراه شد. سال گذشته محمد علیزاده و امسال هم رضا صادقی به آنتن شبکه پنج سیما رفتند. البته این برنامه، تنها ویژه سال تحویل نبود و از ۲۶ اسفند آغاز شده بود و تا ۱۳ فروردین‌ هم به صورت زنده ادامه خواهد داشت. 

علیخانی، جای مهران مدیری را گرفت
در سال‌های اخیر، برنامه «دورهمی» با اجرای مهران مدیری پای ثابت برنامه‌های نوروزی بوده است، اما امسال از پخش «دورهمی» در ایام نوروز خبری نیست. قسمت پایانی فصل چهارم این برنامه تلویزیونی که به طور ویژه طراحی شده بود، با حضور احسان علیخانی به عنوان مهمان، شنبه ۳۰ اسفند، هم‌زمان با تحویل سال نو روی آنتن رفت. در این ویژه برنامه، احسان علیخانی، مهمان برنامه بود که لحظاتی جای مجری نشست و از مهران مدیری سوال می‌پرسید و خنده را روی لبان مخاطب می‌آورد. این بخش از برنامه نشان داد که احسان علیخانی، در اجرای یک برنامه گفت‌وگو محور، از مهران مدیری بهتر عمل می‌کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها