به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۲ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۲۶۲۳۱۷

بهار امسال خشکسالی در زاینده‌رود ادامه دارد

بهار امسال خشکسالی در زاینده‌رود ادامه دارد
گروه جامعه: یک اقلیم شناس گفت: خشکسالی به دلیل تداوم پدیده لالینا در غرب، جنوب، مرکز و شرق ایران و به ویژه حوضه زاینده‌رود همچنان ادامه دارد و بهار امسال بارش‌ها به شدت کمتر از نرمال خواهد بود.امیر گندمکار  درباره احتمال بارش‌های سیل‌آسا در فروردین امسال، اظهار داشت: بررسی الگوهای هواشناسی وقوع چنین پدیده‌ای را نشان نمی‌دهد و در ماه‌های پیش رو نیز بارندگی خوبی نخواهیم داشت اما شاید هفته آینده بارش‌های مختصری را شاهد باشیم.وی با بیان اینکه امسال خشکسالی بوده است و بارش‌های آینده نیز به شدت کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود، افزود: این وضعیت در تمام مناطق غرب، جنوب، مرکز و شرق ایران حاکم است و مانند دو بهار گذشته بارش سیل آسا رخ نخواهد داد.

استاد جغرافیای طبیعی و اقلیم شناسی دانشگاه آزاد نجف آباد خاطرنشان کرد: از خردادماه سال گذشته در چند اطلاعیه اعلام کردیم که سال زراعی ۹۹-۱۴۰۰ در ایران و به ویژه در حوضه زاینده رود خشکسالی است؛ با وجود این انتظار داشتیم که ماه‌های اسفند و فروردین که به طور معمول فصل بارش‌های اصفهان است، وضعیت بارندگی بهتر شود اما با توجه به تداوم پدیده لالینا، خشکسالی همچنان ادامه دارد و از بارش خبری نیست.

گندمکار با ابراز امیدواری برای بهبود وضعیت بارش‌ها در پاییز سال جاری، درباره وضعیت دما در فصل بهار خاطرنشان کرد: دمای هوا در اصفهان در حد نرمال است و چند دهم درجه بالاتر از نرمال افزایش خواهد داشت.ال‌نینو (El Niño) و لانینا (La Niña) الگوهای پیچیده آب و هوایی و مربوط به تغییرات دمایی در اقیانوس‌های زمین است. چرخه اقلیمی این جریان‌ها در اقیانوس آرام و معمولاً در چرخه‌های زمانی دو تا هفت ساله اتفاق می‌افتد.چرخه نوسانات جنوبی ال‌نینو (ENSO) به نوسانات دمایی بین اقیانوس و اتمسفر در قسمتی از اقیانوس آرام که روی خط استوا قرار دارد گفته می‌شود. میزان انحراف از این دمای طبیعی می‌تواند تأثیراتی روی فرآیندهای اقیانوسی و در نتیجه اقلیم و آب و هوای مناطق مختلف زمین داشته باشد. فرآیند ال‌نینو و لانینا هر بار حدود ۹ تا ۱۲ ماه و بعضی اوقات بیش از یک سال هم طول می‌کشد و برای مدتی ناهنجاری‌های اقلیمی مثل توفان، خشکسالی و سیل را به وجود می‌آورد. اما کارشناسان می‌گویند بعید به نظر می‌رسد این چرخه‌ها با جریان‌های آب و هوایی ایران در ارتباط باشند.

ال‌نینو جریانات گرم اقیانوسی و لانینا جریان‌های سرد اقیانوسی است که با تغییر فشار سطحی هوا در بخش غربی خط استوا روی اقیانوس آرام رخ می‌دهد.ال‌نینو در زبان اسپانیایی به معنی «پسر کوچک» است و اولین بار ماهیگیران حاشیه آمریکای جنوبی در قرن هفدهم میلادی این تغییر آب و هوایی را تشخیص دادند. معمولاً اولین نشانه آغاز ال‌نینو گرم شدن غیرعادی آب اقیانوس است که در اواخر پاییز رخ می‌دهد. بروز مدهای بلندتر از همیشه و توفان‌های تخریب‌کننده برای کشاورزان نشانه‌های دیگر بروز ال‌نینو است. معمولاً ال‌نینو روی جریان‌های آّب و هوایی آمریکای شمالی و غربی و کانادای مرکزی تأثیرگذار است و تأثیرات ثانویه در شمال غربی اقیانوس آرام پدیدار می‌شود و بارش‌های فراوانی به دنبال دارد.لانینا نیز در زبان اسپانیایی به معنی «دختر کوچک» و چرخه مخالف ال‌نینو است. رویداد لانینا نشان‌دهنده سرد شدن تناوبی سطح دریا در مرکز شرقی خط استوا روی اقیانوس آرام است. در زمان رخ دادن لانینا زمستان در نیم‌کره جنوبی گرم‌تر از همیشه و در نیم‌کره شمالی سردتر از سال‌های دیگر می‌شود.
برچسب ها: بحران آب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها