به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۲ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۲۶۲۳۳۵
واکسن کرونا تاثیری بر تجارت ایران ندارد

منتظر تورم ۶۵درصدی و دلار ۳۵هزار تومانی باشید

منتظر تورم ۶۵درصدی و دلار ۳۵هزار تومانی باشید
گروه اقتصادی: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: می‌توانیم یک ارتباط منطقی با کشورهای دنیا داشته باشیم، در غیر این صورت پیش‌بینی می‌شود که در پایان سال ۱۴۰۰ تورم ۶۵ درصدی و دلار بالای ۳۵ هزار تومان را تجربه کنیم.افشین کلاهی در مورد وضعیت تجاری کشور در سال پیش رو اظهار کرد: متاسفانه وضعیت اقتصادی در کشور ما قابل پیش‌بینی نیست اما در دو صورت می‌توان وضعیت تجاری ایران در سال ۱۴۰۰ را تحلیل کرد. اگر توافقاتی در عرصه بین‌المللی صورت بگیرد و روابط بهتری ایجاد شود، سال ۱۴۰۰ می‌تواند برای اقتصاد، کسب‌وکارها و تجارت کشور سال بسیار بهتری باشد.

وی افزود: البته این بدان معنا نیست که در صورت بروز چنین وضعیتی اتفاق عجیبی در اقتصاد بیافتد. در چند سال گذشته ما عقب‌گرد بسیار زیادی داشتیم و زمانی طول می‌کشد که به جایی که سال ۹۴ یا ۹۵ بودیم باز گردیم. اما به هرحال در صورت توافقات بین‌المللی وضعیت کسب و کارها بهتر خواهد شد و رشد اقتصادی خواهیم داشت.
این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: اگر اتفاق خاصی در حوزه روابط بین‌الملل ما رخ ندهد وضعیت به همین منوال یا حتی بدتر پیش رود، من فکر می‌کنم که سال آینده سال خوبی برای اقتصاد کشور ما نباشد. در این صورت تورم وحشتناک خواهد بود و در پایان سال کسب‌وکارها با مشکلات و چالش‌های بزرگی مواجه خواهند بود. در مورد تجارت و صادرات ما نیز وضعیت مشابهی وجود خواهد داشت.

کلاهی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کشف واکسن کرونا و عبور از شرایط حاصل از شیوع این بیماری چه تاثیری بر تجارت کشور خواهد داشت گفت: من فکر نمی‌کنم که واکسن ویروس کرونا در سال آینده تاثیری بر اقتصاد کشور داشته باشد، اقدامات ما نیز همین را می‌گوید. ما هنوز فعالیت و عمل جدی‌ در این جهت انجام نداده‌ایم و اعداد و ارقام مربوط به کشور ما نسبت به دنیا عجیب و غریب است. به نظر می‌رسد در چند ماهه اول سال ۱۴۰۰ تازه واکسن به کشور برسد و اواخر این سال واکسیناسیون به نقطه قابل توجهی برسد بنابراین تاثیر آن بر اقتصاد امسال نمود پیدا نمی‌کند.

وی افزود: البته واکسن کرونا روی تجارت جهانی تاثیرگذار است اما تاثیری روی ایران ندارد چراکه ما جزئی از تجارت جهانی نیستیم. البته شاید این موضوع در دوران کرونا تا حدی به نفع ما شد چراکه با جدا بودن ما از تجارت و اقتصاد جهانی آسیب کمتری هم از کرونا دیدیم. الان هم چون ما سهم چندانی از گردش مالی دنیا نداریم تاثیر زیادی هم از تغییرات به وجود آمده نمی‌گیریم.کلاهی همچنین خاطرنشان کرد: بیشتر مشکلات اقتصاد ما مربوط به موضوع تحریم‌ها و مشکلات بانکی است. اگر ما به سمت بهبود روابط بین‌المللی خود نرویم ضربه‌های بزرگی به اقتصاد کشور وارد می‌شود. در این مورد، موضوع این است که می‌توانیم یک ارتباط منطقی با کشورهای دنیا داشته باشیم.

وی افزود: این موضوع نیاز ما است، در غیر این صورت پیش‌بینی می‌شود که در پایان سال ۱۴۰۰ تورم ۶۵ درصدی و دلار بالای ۳۵ هزار تومان را تجربه کنیم. اگر این ارتباط شکل بگیرد هم یک تاثیر روانی در بازار می‌گذارد اما آن هم به دلیل رشد نقدینگی در پایان سال جبران می‌شود. یعنی به این شکل نیست که یک دفعه همه مشکلات حل شود و وضعیت گل و بلبل شود بلکه جلوی اتفاق بسیار بد گرفته می‌شود. در واقع نوعی وجه پیشگیرانه دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها