کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

زنی از زنگبار که رئیس‌جمهور ‌شد

2 فروردين 1400 ساعت 15:33


گروه بین الملل: سامیا سولهو حسن، معاون رئیس‌جمهوری تانزانیا چهار‌شنبه شب وظیفه داشت که خبر فوت جان مگوفلی، رئیس‌جمهور تانزانیا را به مردم کشورش اعلام کند. اکنون خانم حسن جانشین رئیس‌جمهور و بالاترین مقام این کشور شده است.
او اولین بار در سال ۲۰۱۵ برای معاونت ریاست‌جمهوری مگوفلی انتخاب شد، سال گذشته دوباره برای این مقام انتخاب شد و بنا بر قانون اساسی این کشور باید تا پایان دورهٔ پنج‌ساله در سمت خود باقی بماند. او اکنون تنها مقام ارشد سیاسی زن در قارهٔ آفریقاست.ریاست‌‌جمهوری اتیوپی هم در اختیار یک زن است، اما پست در اختیار سهله ورک زوده، تشریفاتی است به این ترتیب خانم حسن در فهرست کوتاه زنان سیاستمدار آفریقا قرار می‌گیرد که توانسته‌ در این قاره پهناور به چنین جایگاهی برسد.
سامیای ۶۱ ساله را همه با مهربانی ماما‌سامیا صدا می‌زنند. در فرهنگ تانزانیا این نام نشان افتخار به مقام اوست تا فرو‌کاستن آن فقط به نقشی زنانه.نامزدی او برای معاونت ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۵ باعث شگفتی همه شد، او از چندین سیاستمدار سرشناس در حزب چاماچاماپیندوزی (سی‌سی‌ام)، جناح سیاسی حاکم تانزانیا، جلو زد. افرادی که هر کدام از زمان استقلال تانزانیا در سال ۱۹۶۱ به صورتی در سمت‌ها و موقعیت‌های بالای سیاسی داشتند.
او در سال ۲۰۰۰ برای اولین منصب دولتی خود انتخاب شد، در سال ۲۰۱۴ که نایب‌رئیس مجلس قانون‌گذاری شد و پیش‌نویس قانون‌‌اساسی جدید را تهیه کرد، به شهرت رسید. سامیا با رفتار آرام و متین خود توانست بسیاری از بحران‌ها و آشوب‌های کشور را مهار کند و شیوهٔ واکنش او در برابر برخورد‌های توهین‌آمیز بعضی اعضای مجلس باعث تحسین و تمجیدش شد.شخصیت او نقطه‌ٔ مقابل شخصیت مگوفلی بوده است.مگوفلی آدمی بی‌پروا بود که هیچ هراسی از بیان نظراتش نداشت و احساسات خود را به صراحت بیان می‌کرد، در حالی که سامیا متین و سنجیده رفتار می‌کند.
جنیوری مکامبا، یکی از نمایندگان مجلس، که با خانم حسن در دفتر معاونت ریاست‌جمهوری کار می‌کند او را " نادیده ‌گرفته ‌شده‌ترین سیاستمدار تانزانیا" می‌نامد.مکامبا می‌گوید:" من از نزدیک با اخلاق کاری و نحوهٔ تصمیم‌گیری و روحیهٔ او آشنا هستم. او رهبر بسیار توانایی است".اما این که با وجود این توانایی بتواند به جایگاه مناسب سیاسی برسد هنوز روشن نیست. مهم‌ترین چالش پیش روی او این است که در برابر رویکرد تردید‌آمیز رئیس‌جمهور پیشین نسبت به ویروس کرونا چه تصمیمی خواهد گرفت.تردیدی وجود ندارد که او به رئیس‌جمهور فقید وفادار می‌ماند اما ترسی از اعلام نظرات خود نیز ندارد.شاید یکی از شاخص‌ترین موارد استقلال رأی او در سال ۲۰۱۷ دیدار از رهبر مخالفان، توندو لیسو در بیمارستانی واقع در نایروبی، پایتخت کنیا، پس از سو‌قصد نافرجام بود.
با توجه به گمانه‌زنی‌های مردم در مورد نقش نیرو‌های دولتی در این سؤقصد، تصاویر این دیدار موجی از واکنش‌های گوناگون در کشور برانگیخت.
 لیسو که پس از آن به خارج از کشور رفت، سال گذشته مدت کوتاهی بازگشت تا در انتخابات شرکت کند اما باز برای زندگی به بلژیک بازگشت. او می‌گوید چندین بار تهدید به مرگ شده است.
با اینکه خانم سامیا از سال ۲۰۱۵ معاون رئیس‌جمهور و در دولت قبلی هم شهردار بوده است، اطلاعات کمی از زندگی خصوصی او در دست است.در سال ۱۹۶۰ در زنگبار، جزایر نیمه‌خود‌مختار در ساحل تانزانیا به دنیا آمد. سپس در رشتهٔ مدیریت دولتی در تانزانیا تحصیل کرد و برای ادامه تحصیل به دانشگاه منچستر بریتانیا رفت.در سال ۱۹۷۸ با هفید ‌امیر که در رشتهٔ کشاورزی تحصیل کرده بود، ازدواج کرد. از او اطلاعات زیادی در دست نیست و از زمانی که خانم سامیا معاون رئیس‌جمهور شده است در هیچ تصویری کنار هم دیده نشده‌اند.
آنها چهار فرزند دارند که یکی از آنها ماونو هفید ‌امیر اکنون یکی از اعضای مجلس نمایندگان زنگبار است.



 


کد مطلب: 262416

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/262416/زنی-زنگبار-رئیس-جمهور-شد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir