به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۳ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۲۶۲۴۳۸

ترسناک‌ترین کاراکتر‌های کارتونیِ دهه ۶۰

ترسناک‌ترین کاراکتر‌های کارتونیِ دهه ۶۰
گروه فرهنگی:کودکی متولدین دهه‌های پنجاه و شصت خورشیدی کودکی متفاوتی بوده، کارتون‌هایی که آن‌ها دیده‌اند بعضا فضاهای غریبی داشته، کاراکترهای ترسناک، داستان‌های غمگین. در اینجا نگاهی انداخته‌ایم به ترسناک‌ترین کاراکترهای کارتونی؛ از سمندون تا دون دون.
 
انگل خان
سریال «کاش و کاشکی» به کارگردانی «مصطفی راور» و «حسین پهلوان نشان» در سال ۱۳۷۶ از برنامه کودک شبکه یک پخش می‌شد.«کاش و کاشکی» روایت زندگی «سعید» پسری که آرزو‌های کودکانه اش توسط عروسکی عجیب برآورده می‌شود و در نهایت از این نظر که آن پسر بچه‌ها هرگز نمی‌تواند در حد و اندازه‌های آرزوهایش باشد، تنبیه شده و پند می‌گیرد.تصویر عروسک عجیب را گذاشته‌ایم، ببینید که بچه‌های بخت‌برگشته آن دوران با چه نمادهایی تفریح می‌کردند! به غایت هولناک.
 
سمندون
«سمندون» یکی از معدود کار‌های کودک تلویزیون است که هنوز هم از فضای خوف آمیزش باید ترسید.سمندون سریالی به نویسندگی و کارگردانی ناصر هاشمی است که در سال ۱۳۷۳ تولید و در سال ۱۳۷۴ پخش شد. داستان فیلم در مورد بچه غول ۲۰۰۰ ساله‌ای به نام سمندون است که در زیر زمین خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کند. در منزل عمه  زیر زمین اسرارآمیزی وجود دارد که برادر زاده عمه می‌خواهد از آن استفاده کند. بعد از اینکه پا به این زیر زمین می‌گذارد متوجه می‌شود یک بچه دیو ۲۰۰۰ ساله در آنجا زندگی می‌کند و در انتظار رسیدن مادرش است. . این کاراکتر سمندون از فرط ترسناک بودن، همین حالا هم در شوخی‌های فضای مجازی تبدیل به یک نماد از مظلومیت بچه‌های آن دوران شده.
 
چاق و لاغر
«چاق و لاغر» دو شخصیت عروسکی بودند که در سال ۱۳۶۵ از شبکه دو پخش می‌شد. داستان این سریال درباره‌ی دو شخصیت عروسکی به نام‌های «چاق» و «لاغر» بود که از طرف رئیس بزرگ مأموریت داشتند تا دست به خرابکاری بزنند؛ ولی با بی‌عرضگی خود همواره سبب عصبانی شدن رئیس بزرگ می‌شدند.از نکات جالب این سریال، عروسک‌گردانی و گویندگی حسن زارعی و حسن پورشیرازی، به جای دو عروسک چاق و لاغر بود. نکته اما اینجا بود که فضای کلی سریال وهم‌زده بود. موسیقی دلهره‌آور و دو کاراکتر اسرارآمیز که دائما تشویش را در وجود مخاطب زنده نگه می‌داشت.
 
اسمشو نبر
شهر موش‌ها فیلم سینمایی عروسکی تولیدی سال ۱۳۶۴ به کارگردانی سینمایی محمدعلی طالبی و کارگردانی عروسکی مرضیه برومند است. یک گربه سیاه که موش‌ها به آن می‌گفتند «اسمشو نبر» به شهر موش‌ها حمله می‌کرد. به خاطر همین موش‌ها به یک شهر دیگر می‌روند. قرار می‌شود پدرها و مادرها از راه سخت و کوتاه بروند تا شهر را آماده کنند و بچه‌ها هم با معلم و آشپزباشی راه طولانی‌تر را انتخاب می‌کنند. از اسم و تصویرش مشخص است که تماشای آن چه کار دشواری بوده.

برونکا 
«چوبین» را خیلی از بچه‌های دهه شصتی به یاد دارند. یک شخصیت کارتونی کوچک و دوست داشتنی، اما زیرک و باهوش و خلاق و فعال که تلاش می‌کرد تا با نیرو‌های شیطانی که از عوامل برونکا بود، ستیز کند و معمولا هم در این نبرد‌ها پیروز بود.برونکا، همواره ماشین‌های عجیب و غریب و ترسناکی را برای مقابله با چوبین ارسال می‌کند، اما هیچ گاه نمی‌تواند در برابر قدرت دست بند چوبین، مقابله کند.
 
ملخ سبز 
«ماجراهای هاچ زنبور عسل» انیمه‌ای ژاپنی ۹۱ قسمتی در سال ۱۹۷۰ ساخته شده است. این انیمیشین داستان زنبوری به نام «هاچ» است که وقتی کودک بود مورد تهاجم زنبورهای بی‌عسل قرار گرفته بودند و از مادرش که ملکه زنبورها بود، جدا شد.هاچ به سفری دور و دراز دست می‌زند تا مادر گمشده‌اش را پیدا کند. در حالی که طبیعت همیشه با او مهربان نیست و خطرات زیادی تهدیدش می‌کند. در به دری، بدبیاری و اصلا مساله فقدان مادر، از این مجموعه یک دنباله‌دار اندوهگین ساخته بود.
 
شنی 
سریال «پنج بچه و شنی» داستان پنج خواهر و برادر به نام‌های «جین»، «لمب»،«سری»، «رابرت» و «آنتیا» است که خود را در شرایط خطرناکی می‌بینند. پدر آن‌ها به جبهه اعزام شده و مادرشان هم داوطلبانه به عنوان پرستار به جبهه رفته است.آن‌ها که توانایی مراقبت از خود را ندارند به منطقه‌ی دیگری که دایی عجیب و غریبشان آلبرت و پسر مریضش زندگی می‌کنند فرستاده می‌شوند. آن‌ها در ساحل به موجودی عجیبی به نام «شنی» برخورد می‌کنند که با آن‌ها دوست می‌شود.

کرکس
«بچه‌ها سلامت باشید» یک مجموعه عروسکی بود که در دهه شصت پخش می‌شد. هدف عمده از ساخت این برنامه بالا بردن سطح بهداشت و سلامتی کودکان و نوجوانان بود.این برنامه عروسکی در فضای دلهره آور و ترسناکی روایت می‌شد. در واقع سازندگان برنامه با انتخاب عروسک‌هایی چون موش و کرکس و ایجاد فضاهایی تاریک سعی داشتند روی مخاطبان کودک و نوجوان اثری را به جا بگذارند که باعث دوری آن‌ها از فضاهای آلوده شود.
 
دون دون
«دون دون» شخصیت عروسکی سریال «السون ولسون» بود که در ۲۹ قسمت ۱۳ دقیقه‌ای در سال ۱۳۷۴ بر روی آنتن شبکه دو سیما رفت.داستان این سریال پیرامون دو پسر بازیگوش با نام‌های «السون» و «ولسون» است که در کلبهٔ کوچکی زندگی می‌کنند،شخصیت دیگر سریال، «دون دون» است که سعی دارد به بهانه‌های مختلف، السون و ولسون را وسوسه کند تا شکلات و شیرینی بخورند و دندانهایشان مثل او خراب بشود و ...سریال عروسکی «السون ولسون» پیام‌هایی درباره‌ی بهداشت دهان و دندان برای کودکان داشت.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها