به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۵:۳۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۳ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۲۶۲۵۵۱

پیش‌بینی وضعیت کار زنان در سال ۱۴۰۰

پیش‌بینی وضعیت کار زنان در سال ۱۴۰۰
گروه اقتصادی: بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران نرخ جمعیت بیکاری ۱۸_۳۵ ساله برای زنان از ۲۴٫۳ درصد در بهار ۹۹ به ۲۹٫۴ درصد در تابستان ۹۹ رسیده است. به عبارتی این آمار، افزایش نرخ بیکاری برای زنان را نشان می‌دهد. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی زنان پاییز و تابستان ۹۹ تغییری نکرده و روی رقم ۱۴/۱ درصد ثابت مانده است. اما در سال ۱۴۰۰ وضعیت اشتغال زنان چه تغییری می‌کند؟

فاطمه عزیزخانی، پژوهشگر اقتصادی در این مورد  می‌گوید: بحث بیکاری  و نرخ مشارکت جداست. بیکاری زمانی رخ می‌دهد که زنان شغلی دارند و آن را از دست می‌دهند یا کسانی که در جست و جوی کار هستند.او ادامه می‌دهد: زمانی که افراد نمی‌خواهند وارد بازار کار شوند، اثرش را روی نرخ مشارکت می‌گذارد. نرخ بیکاری زنان بالاست اما مهم‌تر از آن پایین‌ بودن نرخ مشارکت زنان است. به این معنا که اصلا رغبتی ندارند وارد بازار کار شوند.این پژوهشگر اقتصادی با اشاره به اینکه برای ۱۴۰۰ منتظر اشتغال‌زایی نباشیم، می‌گوید: با توجه به شرایط اقتصاد ما، کرونا، وضعیت تحریم و شوک‌های ارزی آسیب‌پذیری بنگاه‌های کاری ما بیشتر شده است. تغییری در ساختار این بنگاه‌ها هم ایجاد نشده که حالا بعد از این انتظار داشته باشیم علاوه بر مردان، زنان را هم استخدام کنند. هر چند این بنگاه‌ها حالا برای استخدام مردان هم مشکل دارند. در واقع در سال ۱۴۰۰ منتظر اشتغال‌زایی نباشیم بلکه منتظر تثبیت شغل باشیم.

او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر دولت کار خاصی برای اشتغال زنان انجام نداده، فرهنگی سازی خاصی انجام نشده و به طور کلی زیرساخت خاصی فراهم نشده است. بنابراین نمی‌توان برای سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرد که اشتغال و نرخ مشارکت زنان افزایش پیدا کند. این پیش‌بینی تا زمانی که زیرساخت‌ها برای زنان فراهم نشود، دور از انتظار است.
عزیزخانی پیش از این درباره دلایل بیکاری و نیز پایین بودن نرخ مشارکت  زنان به تجارت‌نیوز گفته بود: از مهمترین دلایل اصلی نرخ کم مشارکت زنان، مسائل شخصی است. در برخی از شهرها ی کشور نیز تعصبات قومی و فرهنگی خاصی نسبت به اشتغال زنان است و بر این باورند که زن نباید کار کند.او همچنین گفته بود: به طور کلی سیاست‌هایی که در طی سال‌های متمادی گرفته شد نتوانسته به نرخ مشارکت زنان کمکی کند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: اشتغال زنان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها