کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

معجزه حیرت‌انگیز علم روانشناسی در زندگی افراد

4 فروردين 1400 ساعت 13:21


گروه جامعه:روانشناسی چگونه می‌تواند در زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد؟ آیا فکر می‌کنید روانشناسی فقط برای دانش‌آموزان، دانشگاهیان و درمانگران مورد استفاده قرار می‌گیرد؟از آنجا که روانشناسی، هم موضوعی کاربردی و هم نظری است، می‌توان از جهات مختلفی از آن استفاده کرد.  نتایج آزمایشات و مطالعات تحقیقاتی روانشناسی می‌توانند کاربرد‌های چشمگیری در زندگی روزمره داشته باشند و از این رو، موارد زیر برخی کاربرد‌های علم روانشناسی در زندگی افراد هستند.

انگیزه
خواه هدف شما ترک سیگار، کاهش وزن و یا یادگیری زبان جدید باشد، روانشناسی علمی است که نکاتی را برای ایجاد انگیزه در افراد ارائه می‌دهد و در این میان، برای افزایش سطح انگیزه تان در هنگام نزدیک شدن به هدف خود، از استراتژی‌های حاصل از تحقیق در روانشناسی شناختی و آموزشی استفاده کنید.برای بالا بردن علاقه خود عناصر جدیدی را معرفی کنید.برای کمک به رفع خستگی، کار‌های تکراری روزمره خود را متفاوت انجام دهید.
چیز‌های جدیدی را یاد بگیرید که بر اساس دانش شما باشد.اهداف واضح و مشخصی را تعیین کنید که مستقیماً با کار شما ارتباط دارند.به خاطر کار خوب انجام شده به خودتان پاداش دهید.

رهبری
فرقی نمی‌کند مدیر یک اداره باشید یا عضوی از یک گروه فعال محله تان، داشتن مهارت رهبری خوب حتما در دوره‌ای از زندگی شما ضروری خواهد بود، چون همه افراد، یک رهبر متولد نمی‌شوند، اما چند نکته ساده که از تحقیقات روانشناسی جمع‌آوری شده است، می‌تواند به شما کمک کند تا رهبر بهتری باشید.یکی از مشهورترین مطالعات در مورد این موضوع، سه سبک رهبری مجزا را مورد بررسی قرار داده است.براساس یافته‌ها و نتایج این مطالعه و همچنین تحقیقات بعدی، هنگامی که در موقعیت رهبری هستید، برخی از موارد زیر را تمرین کنید.راهنمایی های روشنی را ارائه داده، اما به اعضای گروه اجازه دهید نظرات خود را بیان کنند.در مورد راه حل‌های ممکن با اعضای گروه صحبت کنید.بر تحریک ایده‌ها تمرکز کنید و تمایل داشته باشید که به خلاقیت‌ها پاداش دهید.

ارتباط
ارتباط، چیزی فراتر از نحوه صحبت و نوشتن است، چراکه تحقیقات نشان می‌دهد سیگنال‌های غیرکلامی بخش عظیمی از ارتباطات بین فردی ما را تشکیل می‌دهند و برای برقراری ارتباط مؤثر با پیام خود، باید بیاموزید که چگونه خود را بدون استفاده از کلام بیان کنید و نشانه‌های غیرکلامی اطرافیان را بخوانید.از تماس چشمی خوب استفاده کنید.سیگنال‌های غیر کلامی در دیگر افراد را به خوبی ببینید.بیاموزید که از لحن صدایتان برای تقویت پیام خود استفاده کنید.

هوش هیجانی
توانایی درک احساسات و عواطف اطرافیان شما دقیقاً مانند ارتباطات غیر کلامی، نقش مهمی در روابط و زندگی شغلی شما دارد و اصطلاح هوش هیجانی به توانایی شما در درک عواطف خود و سایر افراد مربوط می‌شود.
ضریب هوش هیجانی شما معیار اندازه‌گیری این توانایی است و به گفته دانیل گلمن روانشناس، ممکن است EQ شما واقعاً مهم‌تر از ضریب هوشی شما باشد.برای اینکه از نظر عاطفی هوش بیشتری داشته باشید، برخی از راهکار‌های زیر را در نظر بگیرید.واکنش‌های احساسی خود را با دقت ارزیابی کنید.تجربیات و احساسات خود را در یک دفتر ثبت کنید.سعی کنید موقعیت‌ها را از دید شخص دیگری ببینید.

تصمیم‌گیری
تحقیقات در روانشناسی شناختی، اطلاعات زیادی در مورد تصمیم‌گیری افراد فراهم کرده است. از این رو، شما با استفاده از این استراتژی‌ها در زندگی خود، می‌توانید یاد بگیرید که انتخاب‌های عاقلانه‌تری داشته باشید.
به همین منظور، دفعه بعدی که خواستید تصمیم بزرگی بگیرید، سعی کنید برخی از این تکنیک‌ها را مورد استفاده قرار دهید.با نگاهی به دیدگاه‌های مختلف، از جمله دیدگاه‌های منطقی، عاطفی، شهودی، خلاق، مثبت و منفی، از رویکرد‌های هوشمندانه برای تصمیم‌گیری خود استفاده کنید.هزینه‌ها و مزایای احتمالی یک تصمیم را در نظر بگیرید.از تکنیک تجزیه و تحلیل شبکه استفاده کرده و اطمینان حاصل کنید که به شما چه نمره‌ای از چگونگی گرفتن یک تصمیم خاص برای نیاز‌های خاصتان می‌دهد؟

حافظه
آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا می‌توانید جزئیات دقیق وقایع کودکی را به خاطر بسپارید، اما نام مشتری جدیدی که دیروز ملاقات کردید را فراموش کنید؟تحقیق در مورد چگونگی شکل‌گیری خاطرات جدید و همچنین چگونگی و چرایی فراموش کردن اتفاقاتی که برای شما رخ داده منجر به شکل گیری برخی از نتایج و یافته‌ها شده است که می‌توانند به طور مستقیم در زندگی روزمره شما استفاده شوند.
برای افزایش قدرت حافظه خود:
روی اطلاعات تمرکز کنید.
آنچه را یاد گرفته‌اید، تکرار کنید.
حواس‌پرتی را از بین ببرید.

مدیریت مالی
دانیل کانِمن، روانشناس و برنده جایزه نوبل و همکارش، آموس توورسکی مجموعه‌ای از مطالعات را انجام دادند و به بررسی چگونگی مدیریت عدم اطمینان و ریسک نکردن افراد هنگام تصمیم‌گیری ‌پرداختند که تحقیقات بعدی آن‌ها در این زمینه، به اقتصاد رفتاری مشهور شد که منجر به به دست آوردن و شکل گیری یافته‌ها و نتایجی شده است که براساس آن، افراد می‌توانند برای مدیریت عقلانی پول خود از این دستاورد‌ها استفاده کنند.یک مطالعه دیگر هم نشان داد که کارگران با استفاده از برخی از استراتژی‌های زیر می‌توانند پس انداز خود را بیش از سه برابر افزایش دهند.تعلل نکنید و اکنون  روی پس انداز خود سرمایه گذاری کنید.به خود قول دهید که بخش‌هایی از درآمد آینده خود را به پس‌انداز بازنشستگی اختصاص دهید.سعی کنید از تعصبات شخصی که ممکن است منجر به انتخاب‌های بد مالی شود، آگاه باشید.

موفقیت آکادمیک
حواستان باشد، هنگامی که وسوسه شدید از آزمون‌های میان‌ترم و یا امتحانات نهایی شکایت کنید و طفره روید، این را در نظر بگیرید که تحقیقات نشان داده است شرکت در آزمون‌ها به شما کمک می‌کنند تا مطالب یاد گرفته شده را بهتر به یاد بیاورید، حتی اگر این مطالب در آزمون نباشند و‌ از طریق آن ها موقعیت بهتری را برای خود دست و پا کنید.یک مطالعه نشان داد که آزمایش و تحقیقات مداوم می‌توانند در مقایسه با مطالعه کردن صِرف، به حافظه کمک بهتری کنند؛ به طوری که وقتی چنین تحقیقاتی را به طور مکرر روی دانش آموزان و دانشجویان انجام دادند متوجه شدند که آن‌ها توانستند ۶۱ درصد از مطالب را به یاد بیاورند، در حالی که افرادی که صرفا  مطالعه کرده بودند توانستند تنها  ۴۰ درصد مطالب را به یاد آورند.چگونه می‌توانید این یافته‌ها را در زندگی خود به کار ببرید؟
هنگام تلاش برای یادگیری اطلاعات جدید، به طور مرتب، خودآزمایی کنید تا آنچه را که یاد گرفته‌اید، در حافظه خود تقویت کنید.

بهره‌وری
هزاران کتاب و مقاله وجود دارد که به ما می‌گوید چگونه می‌توان کار‌های بیشتری را انجام داد، اما چه مقدار از این توصیه‌ها مبتنی بر تحقیقات واقعی است؟این باور را داشته باشید که چه وظیفه‌ای می‌تواند به شما در داشتن بهره‌وری بیشتر کمک کند و در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که تلاش برای انجام بیش از یک کار در یک زمان، سرعت، دقت و بهره‌وری را به طور جدی مختل می‌کند.برای افزایش بهره‌وری خود از درس‌های روانشناسی استفاده کنید.هنگام کار روی کار‌های پیچیده یا خطرناک از انجام چند وظیفه به صورت همزمان خودداری کنید.
بر روی وظیفه انجام شده تمرکز کنید.عواملی که حواستان را پرت می‌کند، از بین ببرید.

سلامتی
روانشناسی همچنین می‌تواند ابزاری مفید برای بهبود سلامت کلی شما باشد.از راه‌های تشویق، ورزش و تغذیه بهتر گرفته تا درمان‌های جدید برای افسردگی، رشته روانشناسی سلامت مجموعه‌ای از استراتژی‌های مفید را ارائه می‌دهد که می‌تواند به شما در داشتن سلامتی و شادی کمک کند.مطالعات نشان داده است که هم نور خورشید و هم نور مصنوعی می‌توانند علائم اختلال عاطفی فصلی را کاهش دهند.تحقیقات نشان داده است که ورزش می‌تواند به بهزیستی روانشناختی بیشتر کمک کند.مطالعات همچنین نشان داده‌اند که کمک به افراد در درک خطرات رفتار‌های ناسالم می‌تواند منجر به انتخاب‌های سالم‌تری شود.


کد مطلب: 262672

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/262672/معجزه-حیرت-انگیز-علم-روانشناسی-زندگی-افراد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir