به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۵ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۲۶۲۷۳۰

مازندران سرد و توفانی می‌شود

مازندران سرد و توفانی می‌شود
گروه جامعه: هواشناسی مازندران نسبت به کاهش محسوس دما تا ۱۹ درجه سانتیگراد و وزش بادهای شدید هشدار داد و پیش‌بینی کرد که وزش تندباد مستعد خسارت به سازه‌های موقت و همچنین ایجاد آتش‌سوزی خواهد بود.روز گذشته چهارشنبه مازندران گرم‌ترین زمان سال ۱۴۰۰ تا به اینجا را ثبت کرد و با اینکه حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگرادی پیش بینی شده بود ، دمای هوا در برخی نقاط استان همانند شهر نوشهر به ۳۶ درجه رسید. البته در این روز توفانی با سرعت ۱۰۸ کیلومتر بر ساعت نیز بخش های از استان را در نوردید و خسارتی نیز به همراه داشت.

با این حال روز چهارشنبه دمای هوا در مرکز استان مازندران تا ۳۴/۶ سانتیگراد گرم شد و با وجود آسمانی نیمه ابری روز گرمی را برای مردم استان و مسافران ایجاد کرد. اما طبق جدول پیش بینی هواشناسی، مازندران برای امروز پنجشنبه و فردا کاهش محسوس دما را تجربه خواهد کرد که دما به طور میانگین تا ۱۶ درجه سرد خواهد شد.طبق این پیش بینی از ظهر امروز با ورود سامانه بارشی به استان شاهد وزش باد ، بارش پراکنده باران و البته کاهش محسوس دما را در سراسر استان مازندران خواهیم داشت. دمای هوای مرکز استان که روز چهارشنبه از مرز ۳۵ درجه سانتیگراد گذشته بود، ظهر امروز به ۲۰ درجه و روز جمعه در گرم‌ترین ساعت حداکثر به ۱۶ درجه سانتیگراد می رسد.آسمان استان نیز برای امروز و فردا نیمه ابری تا ابری همراه با وزش باد نسبتا شدید اما مقطعی و مواج شدن دریا خواهد بود.

مردم و مسافران در مراتع و جنگل‌ها آتش روشن نکنند
کارشناس پیش آگاهی هواشناسی مازندران درباره شرایط جوی استان در روزهای آینده به خفرنگار ایرنا گفت: از امروز مردم استان شاهد کاهش محسوس دما و خنک شدن هوا خواهند بود که ناشی از جریانات سرد شمالی بوده و قابلیت بارش باران و وزش باد را نیز دارد.سید ابراهیم تاکامی وزش باد در برخی مناطق را شدید و خطرناک توصیف کرد و افزود: با وجه به گرمای هوا در ۲ روز گذشته ، وزش باد شدید می تواند مستعد آتش سوزی در مناطق جنگلی و مراتع باشد و به همین خاطر توصیه می شود مردم و به خصوص مسافران از روشن کردن آتش در این مناطق خودداری کنند.

وی همچنین نسبت به ریزش بهمن و سنگ در ارتفاعات هشدار داد و افزود: تا روز شنبه اصلا عملیات صعود و کوهنوردی در ارتفاعات استان توصیه نمی شود و باید از هرگونه اقدام به صعود خودداری و جلوگیری شود.
به گفته او سرعت وزش باد برای امروز ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی میشود که قادر است خسارت های مالی به برخی بخش های کمتر مقاوم وارد کند که به دلیل شمالی بودن بیشتر در مناطق جلگه ای و ساحلی احساس می شود.

مقاوم سازی سازه‌های موقت
کارشناس پیش بینی هواشناسی مازندران وزش باد شدید را مستعد خسارت به سازه های موقت دانست و توصیه کرد که تا جای ممکن به مقاوم سازی این سازه ها اقدام شود.تاکامی وزش این نوع باد را شمالی و نسبتاً شدید توصیف کرد و گفت: سازه های همچون تابلوهای تبلیغاتی ، پوشش گلخانه ای و سازه های دامداری خانگی در برابر اینگونه بادها آسیب پذیر هستند.وی همچنین به فصل خزانه گیری برنج در سراسر مازندران اشاره کرد و افزود: کشاورزان نیز باید نسبت به مقاوم سازی خزانه های برنج اقدام کنند تا متحمل خسارت شدید نشوند. کارشناس پیش بینی هواشناسی مازندران با اشاره به عبور توفان بیش از ۱۰۰ کیلومتری در روز گذشته از ارتفاعات مازندران گفت: وزش باد امروز از سرعت کمتری برخودار خواهد بود اما توصیه می شود جوانب احتیاط از سوی مردم و همچنین متولیان مدیریت بحران رعایت شود.

دریای خزر مواج می شود
تاکامی وضعیت دریای خزر را برای روزهای آینده مواج توصیف کرد و گفت: بیشینه ارتفاع امواج تا ۲ متر خواهد بود که برای فعالیت دریایی مناسب نیست و توصیه می شود تمامی فعالیت های دریایی از جمله گردشگری متوقف شود.وی بیشترین ارتفاع امواج را برای روز جمعه علام کرد و گفت: از بعد از ظهر شنبه به طور موقت از شدت سامانه بارشی و همچنین امواج کاسته خواهد شد.کارشناس پیش بینی هواشناسی مازندران همچنین برای روز شنبه هفته پیش رو افزایش نامحسوس دما را پیش بینی کرد و گفت: اما از اواخر روز شنبه کاهش دوباره دما و بارندگی ها را در پیش داریم.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها