به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۵ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب : ۲۶۲۷۵۳

عضو اتاق بازرگانی: موانع انسانی تولید را بردارید

عضو اتاق بازرگانی: موانع انسانی تولید را بردارید
گروه اقتصادی: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید فهرست موانع تولید در کشور بسیار طولانی است و باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود آنها را کاهش داد.به گزارش ایسنا،علی شریعتی ، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در صحبت‌های اخیرشان بر لزوم کاهش موانع پیش‌روی تولید تاکید کردند و امروز مدیران و تصمیم‌گیران کشور باید پیش از هرچیز به این موضوع اعتراف کنند که در اقتصاد ایران موانع گسترده‌ای در مسیر تولید وجود دارد و قبول شکست در سیاست‌های گذشته، خود می‌تواند نقطه‌ای امیدوارکننده برای اصلاح آنها باشد.وی با بیان اینکه موانع تولید را باید به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم‌بندی کرد، توضیح داد: در حوزه خارجی، ما نباید تردید کنیم که اقتصاد ایران نیاز به ارتباط گیری با دیگر اقتصادهای دنیا دارد و ما باید ظرفیت‌های لازم را در این حوزه به شکلی فعال کنیم که زیان این عدم ارتباط در سال‌های قبل کاهش یابد. تفاوتی نیز نمی‌کند که اسم این بهبود ارتباط را برجام بگذاریم یا FATF یا هر موضوع دیگری؛ آنچه در این بین اهمیت دارد، لزوم فراهم کردن مقدمات لازم برای حضور فعال در عرصه‌های بین المللی است.
 
این عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: تولیدکننده ایرانی در کنار حضور در بازار داخلی باید به صادرات و عرضه محصول خود در فضای جهانی فکر کند و این موضوع جز با بهبود روابط در سطح بین المللی، راهکار دیگری ندارد. متاسفانه در کشور ما مسائلی مانند برجام یا FATF، سیاسی شده و بسیاری از افراد به دنبال آن هستند که با اظهارنظر درباره آن، برای اهداف شخصی خود برنامه ریزی کنند. این در حالی است که کاهش تحریم‌ها چه در عرصه تولید و چه در عرصه تجارت به نفع کشور خواهد شد و نخستین نتیجه‌اش، دسترسی صادرکنندگان به بازارهای جدید و دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه مورد نیاز با هزینه و دردسر کمتر است.

شریعتی با اشاره به عدم فعالیت ایران در عرصه توافق‌های اقتصادی بین المللی، بیان کرد: متاسفانه با وجود مذاکراتی که ما با کشورهای همسایه داشته‌ایم، حتی بسیاری از توافقات فعالیت مشترک در این حوزه نیز اجرایی نشده و همین موضوع شانس ما برای حمایت از تولید و افزایش صادرات را محدود کرده است. این‌ها موانع خارجی تولید هستند که باید با نگاهی ملی و نه سیاسی و جناحی به سراغ‌شان رفت و آنها را کنار گذاشت.وی با بیان اینکه در عرصه داخلی نیز محدودیت‌های موجود در مسیر تولید پرشمار هستند، تصریح کرد: بسیاری از موانع مانند بخش‌نامه‌ها و قوانین دست و پاگیر و محدودکننده، بروکراسی پیچیده و طولانی و تامین مالی دشوار در نظام بانکی در سال‌های گذشته همواره مطرح شده و البته برای بسیاری از آنها هنوز راهکاری پیدا نشده است. در کشوری که تلاش کرده تمام بخش‌ها را اسلامی کند، بانک‌ها سود تسهیلاتی می‌گیرند که حتی در کشورهای غیراسلامی نیز دیده نمی‌شود و همه این‌ها بر تولیدکننده فشار وارد می‌کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: متاسفانه بخش مهمی از صنایع بزرگ و زیرساخت‌های کشور در اختیار بخش خصولتی است و بعضا مدیرانی در مجموعه‌های دولتی و خصولتی کار می‌کنند که خود مانع تولید می‌شوند. این افراد تفکراتی دارند که اساسا مانع زدایی از تولید را دشوار می‌کند و از این رو به نظر می‌رسد برای تحقق هدف امسال، کنار گذاشتن این موانع انسانی نیز خود می‌تواند به شکل یک اولویت دیده شود. اینکه بخش‌های مختلف حاکمیت به هدف گذاری سالانه به چشم یک شعار نگاه کنند و به صرف چند سمینار و جلسه اکتفا کند، قطعا برای کشور راهگشا نخواهد بود.
برچسب ها: علی شریعتی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها