به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۶ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب : ۲۶۲۹۴۶

اصول تغذيه صحيح در ايام نوروز

اصول تغذيه صحيح در ايام نوروز
گروه سلامت: متخصصان تغذیه معتقدند حفظ سلامتی در ایام نوروز با به حداقل رساندن مصرف کربوهیدرات‌های ساده ممکن است. حفظ سلامت خانواده به ویژه در ایامی مانند نوروز از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به تغییراتی که در الگوی مصرف غذایی خانواده ها در این ایام به وجود می آید، رعایت نکاتی برای حفظ سلامتی افراد در ادامه سال، ضروری است.اگرچه رعایت اصول تغذیه سالم  و مناسب در تعطیلات نوروزی، با توجه به عجین شدن فرهنگ پذیرایی ایرانی ها به ویژه در ایام نوروز با تنقلات شیرین، چرب و شور پرکالری، کار آسانی نیست اما با رعایت برخی اصول تغذیه ای مناسب و جایگزین کردن میوه، سبزی و خشکبار به جای انواع شیرینی جات و تنقلات، می توان ضمن جلوگیری از افزایش وزن و ابتلا به بیماری های مختلف، سالی سرشار از سلامتی و تناسب وزن را آغاز کرد.
 
جلال الدین میرزای رزار رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: ما همیشه و در همه حال چه در ایام کرونا و چه در ایام نوروز  باید از یک رژیم غذایی سالم و متنوع و کافی و متعادل استفاده کنیم.رزاز ادامه داد: وقتی می‌گوییم رژیم غذایی باید متنوع باشد یعنی از همه گروه‌های هرم تغذیه سالم و همه گروه‌های غذایی شامل کربوهیدارت، چربی، پروتئین، سبزیجات و لبنیات استفاده شود.رزار در مورد کافی و متعادل بودن رژیم غذایی، گفت: میزان انرژی دریافتی ما باید با انرژی مصرفی و خروجی ما متناسب باشد و تعادل بین آن‌ها برقرار باشد.رئیس انجمن تغذیه ایران بیان کرد: در ایام کرونا و با توجه به افزایش حضور افراد در منزل و به ویژه با توجه به تعطیلات عید و استراحت کامل، میزان انرژی دریافتی و انرژی مصرفی، تناسب ندارد و در نتیجه باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود.

پیاده روی روزانه در نوروز مفید و تاثیرگذار است
رزار در مورد راهکارهای پیشنهادی برای سلامت در تعطیلات نوروز گفت: با توجه به تعطیلات نوروزی و فصل بهار که شرایط بسیار خوبی به لحاظ آب و هوایی در این فصل برقرار است، می‌توان روزانه حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه پیاده روی که مادر همه ورزش‌ها هست را در ساعات مختلف در دستور کار قرار بدهیم. بهتر است در این زمان، بین ۸ تا ۱۱ کیلومتر پیاده روی داشته باشیم اما صرفا قدم زدن نباشد، بهتر است حالتی بین راه رفتن و دویدن باشد به شکلی که ضربان قلب تا دو برابر افزایش پیدا کند.

رییس انجمن تغذیه ایران ادامه داد: مصرف مایعات در طول روز باید افزایش پیدا کند، زیرا شرایط بسیار خوبی برای بدن ایجاد می‌کند و موجب افزایش نشاط زیادی در بدن می شود. او گفت: افرادی که ساعت‌های زیادی را در برابر تلویزیون سپری می‌کنند، باید توجه داشته باشند در مصرف آجیل و شیرینی به میزان زیاد خودداری کنند و در کنار آن بیشتر میوه و سبزی مصرف کنند. برای اثربخشی روانی خورد و خوراک در هنگام تماشای تلویزیون، می‌توان ساقه‌های کرفس و گل کلم و کلم بروکلی را به صورت تکه‌های کوچک و چیپسی برش زد و به جای شیرینی و شکلات مصرف کرد.

رزاز در مورد اهمیت نقش در زمان کرونا گفت:  متاسفانه همچنان با اپیدمی کرونا در کشور مواجه هستیم؛ پیش بینی این است که بعد از تعطیلات عید و با توجه به مسافرت‌های نوروزی، پیک جدیدی را تجربه کنیم. بهترین راه مقابله با کرونا، پیشگیری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش بسزایی در پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ دارد.او گفت: سیستم ایمنی بدن را با چند روش می‌توان تقویت کرد، اولین روش، مصرف تغذیه مناسب است. دیگر، داشتن خواب کافی و مناسب در ساعات شب است که یکی از مهمترین و تعیین کننده‌ترین مسائلی است که روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد. توصیه می‌شود در این ایام، دیرتر از ساعت ۱۲ نخوابیم و بیشتر از ساعات روز استفاده کنیم. سومین راه تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش فعالیت فیزیکی و ورزش و تحرک کافی است که پیاده روی یکی از امن‌ترین و موثرترین انواع تحرک و ورزش است.

رزاز ادامه داد: آخرین روش موثر در افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن، استفاده از برخی مکمل‌ها مثل ویتامین دی است. مطالعات فراوان نشان داده است که مگادوز‌های ۵۰۰۰ هزار واحدی ویتامین دی،  طبق نظر پزشک باید به صورت ماهانه مصرف شوند.رییس انجمن تغذیه ایران افزود: از دیگر مکمل ها، مصرف ویتامین سی و ترکیب آن با روی یا زینک است. در حال حاضر که فصل مرکبات است که منابع غنی ویتامین سی هستند توصیه فراوانی به مصرف میوه‌ها می‌شود، اما ترکیب‌ها و شکل‌های مختلف ویتامین سی در داروخانه‌ها نیز موجود است که می‌توان یک روز در میان آنها را مصرف کرد.

مصرف تغذیه مناسب و آب فراوان در سفر، ضروری است 
با توجه به شرایط خاص امسال به دلیل کرونا،  سفرهای نوروزی تا حدی کاهش داشته است اما همچنان مسافرت به شهرهای زرد و آبی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، برقرار است و رعایت نکات تغذیه ای در طول سفر می تواند به سلامت افراد کمک کند و سفری خوش را برایشان به ارمغان بیاورد. کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی  اظهار کرد:  با توجه به شیوع کرونا امسال نیز مثل پارسال، نورو متفاوتی داریم و دید و بازدید‌ها و سفر‌ها شکل متفاوتی گرفته است، اما امسال سفر‌ها همچنان با رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌های مشخص، ادامه دارد.
صمدپور افزود: مساله مهم در سفر تغذیه مناسب است به گونه‌ای که در سفر مراقبت‌های لازم را داشته باشیم تا دچار بیماری‌های روده‌ای نشویم. یکی از موارد مهم مراقبت در خوردن آب آشامیدنی است که نباید از هر جایی آب استفاده کرد و اگر از آب چشمه یا رودخانه استفاده شد حتما بلافاصله از آب لوله کشی و آب معدنی استفاده شود.

او ادامه داد: مسافران باید مراقب باشند که از لبنیات محلی مثل دوغ و ماست که در کنار جاده‌ها به فروش می‌رسد، استفاده نکنند. همچنین افرادی که به بیماری مزمن مبتلا هستند، حتما در هنگام سفر باید دارو‌های خود را به همراه داشته باشند و در زمان مشخص استفاده کنند. بیماران مبتلا به فشار خون و دیابت در راس این گروه قرار دارند.این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد:  یکی از موارد مهمی که در زمان سفر توسط افراد رعایت نمی‌شود، مصرف آب کافی در زمان سفر است که منجر به مشکلات جدی گوارشی مثل یبوست می‌شود.
او گفت: افراد باید در ایام نوروز، از مصرف غذا‌های آماده و فست فود به ویژه در رستوران‌هایی که موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند پرهیز کنند. استفاده از غذا‌های فرآوری شده در هر صورت مضر است. توصیه می شود افراد در ایام عید در مصرف آجیل و انواع شیرینی و شکلات، زیاده روی نکنند.صمدپور بیان کرد: با توجه به هوای پاکی که وجود دارد اگر قصد مسافرت ندارید، روزانه پیاده روی در فضای باز را داشته باشید. 
برچسب ها: تغذیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها