به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۳:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۷ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۲۶۲۹۹۹

هشدار پسر احمدشاه مسعود درباره افغانستان

هشدار پسر احمدشاه مسعود درباره افغانستان
گروه بین الملل: احمد مسعود، پسر احمدشاه مسعود، فرمانده پیشین مجاهدین افغانستان درباره خطر آغاز جنگ در داخلی در صورت خروج سریع نیروهای آمریکایی از این کشور هشدار داد.
احمد مسعود گفت: «اگر ایالات متحده تصمیم بگیرد که نیروهای خود را با عجله از افغانستان بیرون بکشد، این کشور در معرض آشوب و هرج و مرج، خشونت و جنگ داخلی دیگری قرار خواهد گرفت.»
بر پایه توافق دوحه که روز ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ (۱۰ اسفند ۹۸) در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ امضا شد، تمامی نیروهای آمریکایی و ناتو باید تا پیش از یکم ماه مه (۱۱ اردیبهشت) به طور کامل از افغانستان خارج شوند. اما جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته است که خروج کامل نیروهای ایالات متحده از افغانستان مطابق ضرب‌الاجل توافقنامه دوحه تا ابتدای ماه مه انجام نمی‌شود.
احمد مسعود نیز در این زمینه، از دولت بایدن خواست تا برای خروج نیروهای کشورش از افغانستان «صبر» نشان دهد.طالبان هفته پیش تهدید کرد که اگر ایالات متحده نیروهای خود را در مهلت مقرر از افغانستان خارج نکند، باید «پیامدهای» آن را بپذیرد.احمد مسعود گفت که توافق دوحه یک «اشتباه» بود، به ویژه به این دلیل که طرفین دولت افغانستان را از مذاکرات حذف کردند و به این ترتیب این توافق «موازنه در مذاکرات و توازن قدرت در داخل افغانستان را کاملا نابود کرد». وی همچنین یادآوری کرد که مذاکرات بین افغانی پس از این رویداد نیز نتیجه‌ای در بر نداشته است.پسر فرمانده پیشین مجاهدین افغانستان با استقبال از پیشنهاد آنتونی بلینكن، وزیر خارجه آمریكا مبنی بر تشكیل یك دولت گذار تا پیش از برگزاری انتخابات، مخالفت رئیس جمهور اشرف غنی از پذیرش چنین دولتی و پیشنهاد متقابل وی برای برگزاری انتخابات زودهنگام به جای آن را مورد انتقاد قرار داد. وی ادعا کرد که غنی صرفاً سعی در حفظ قدرت دارد و گفت که او باید استعفا دهد.
وی گفت: «ما باید با طالبان گفتگو و صلح کنیم»، اما هشدار داد که طالبان باید ارزش‌های بنیادین مانند دموکراسی و حقوق زنان را بپذیرند و تأکید کرد: «ما ارزش‌هایی را که برای آنها جنگیدیم فدا نمی‌کنیم.»احمد مسعود با یادآوری مدل پیشنهادی پدرش مبنی بر الگوبرداری از نظام کنفدراسیونی سوئیس برای حکومت افغانستان، گفت که به باور او این پیشنهاد بعد از ۲۰ سال هنوز هم مورد توجه بوده و «تنها راه تحقق صلح» در این کشور است.
احمد شاه مسعود، فرمانده پیشین مجاهدین افغانستان دو روز قبل از حملات ۱۱ سپتامبر به دست عوامل گروه القاعده ترور شد. این شخصیت افغان همواره در فرانسه چهره محبوبی بوده است، به طوری که شهرداری پاریس اخیرا لوح یادبودی را در منطقه هشتم پایتخت فرانسه، بنام احمد شاه مسعود ثبت کرد. پسر احمدشاه مسعود از شورای شهر پاریس برای بزرگداشت نام پدرش تشکر کرد و این اقدام را «نمادی از مبارزه علیه تروریسم در سراسر جهان» خواند.


 
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها