به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۲۶۳۱۵۵

هندبال در سالی که گذشت

هندبال در سالی که گذشت
گروه ورزشی: فدراسیون هندبال در سال ۱۳۹۹ با وجود شیوع کرونا یکی از فدراسیون‌هایی بود که برنامه و مسابقات داخلی را به خوبی برگزار کرد اما برای تیم ملی تا روزهای پایان سال همچنان درگیر انتخاب سرمربی بود.به گزارش ایسنا، با شیوع کرونا در ایران برنامه و مسابقات همه رشته های ورزشی مختل شد. فدراسیون هندبال هم با وجود لغو مسابقات لیگ فصل ۹۸ به دلیل کرونا اما برای آغاز لیگ ۹۹ از بسیاری از رشته ها حتی ورزش‌های انفرادی پیشی گرفت و مجوز برگزاری لیگ را از ستاد مقابله با کرونا در ورزش کسب کرد.هر چند که ویروس کرونا مانعی برای برپایی مسابقات داخلی در این رشته نبود اما سبب شد که میزبانی مسابقات قهرمانی جوانان آسیا که قرار بود در شهر شیراز انجام شود از ایران سلب و به کویت سپرده شود.

البته در نهایت هم این رقابت‌ها مثل تمامی مسابقات انتخابی قهرمانی جهان ۲۰۲۱ لغو شد.فدراسیون هندبال هر چند در این یکسال با وجود شیوع ویروس کرونا برای پیش بردن برنامه‌ها مشکلات زیادی را پشت سر گذاشت اما به یک آرامش و ثبات رسیده است. یکی از هدف های مهم این فدراسیون در این سال انتخاب سرمربی خارجی تیم ملی هندبال مردان بود که تا روزهای پایانی سال محقق نشد.

*معرفی کادر فنی تیم‌های ملی دختران جوان و نوجوان/ تعطیلی دو ساله تیم ملی بزرگسال
در حالی که فدراسیون هندبال قرار بود از تیر سال ۹۹ اسامی کادر فنی تیم ملی هندبال بانوان را معرفی کند اما در نهایت پس از چند ماه تنها اسامی کادر تیم های ملی دختران جوان و نوجوان را اعلام کرد. اولین مرحله اردوی تیم ملی جوانان و نوجوانان نیز در اسفند ۹۹ با حضور ۳۵ بازیکن انجام شد. به گفته الهام سلوکی نایب رییس بانوان، تمرکز و سرمایه گذاری فدراسیون هندبال قرار است روی رده های پایه باشد. با این حساب از تعطیلی اردوی تیم ملی هندبال بانوان بیش از دو سال می‌گذرد.

*از تلاش برای جذب سرمربی خارجی هندبال دختران تا آغاز اردوها با گزینه‌های داخلی
باشگاه اشتادسازه با رونمایی از پیراهن تیم ملی هندبال دختران جوان به عنوان حامی این تیم معرفی شد و قرار بود سرمربی خارجی برای این تیم به خدمت بگیرد. با وجودی که مسئولان فدراسیون و این باشگاه از گزینه‌های زیادی را در نظر داشتند اما بعد از گذشت ۳ ماه هیچ سرمربی انتخاب نشد و اردوهای تیم ملی جوانان برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا با حضور مربیان ایرانی استارت خورد.

*برگزاری لیگ متمرکز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اختتامیه مفصل
فدراسیون هندبال با وجود شیوع کرونا مجوز آغاز لیگ مردان و زنان را در فصل ۹۹ گرفت. این مسابقات در هر دو بخش به صورت متمرکز و به میزبانی شهرهای تهران، شیراز و مشهد انجام شد. در لیگ مردان ۱۲ تیم در دو گروه مسابقات خود را آغاز کردند که در نهایت با قهرمانی شاملی کازرون و نایب قهرمانی مس کرمان این مسابقات بعد از ۵ ماه به پایان رسید. در بخش زنان نیز مسابقات با ۸ تیم در دو گروه استارت خورد که در پایان اشتادسازه قهرمان و شاملی کازرون نایب قهرمان شدند. در مراسم اختتامیه لیگ برتر مردان مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان، مهدی علی‌نژاد و عبدالحمید احمدی معاونان وزارت و کیکاووس سعیدی دبیر کل کمیته ملی المپیک حضور داشتند که حضور این تعداد مسئول ورزشی در اختتامیه لیگ برتر در سال‌های اخیر کم نظیر بوده است.
 
*پوشش رسانه ای گسترده و بی سابقه مسابقات هندبال
۲۶ مسابقه از لیگ برتر هندبال مردان امسال به صورت زنده از شبکه های مختلف سیما پخش شد که این در نوع خود یک آمار فوق العاده و یک رکورد محسوب می شود. علاوه بر این تعامل خوب با اهالی رسانه و مطبوعات موجب بالارفتن حجم اخبار لیگ در مقایسه با سال های قبل بود. حتی مسابقات فینال و رده بندی بانوان نیز از شبکه های اینترنتی به صورت زنده پخش شد.به نظر می رسد که تولید محتوای مکتوب و مدیا درباره لیگ موجب آورده مالی مطلوب در لیگ هندبال امسال شد و حجم تبلیغات زیادی را به این ورزش آورد به طوری که حتی داوران لیگ ۱۳۹۹ نیز حامی مالی داشتند. 

*شائبه تبانی که رد شد
برگزاری لیگ هندبال با حفظ پروتکل‌های بهداشتی مشکلی برای بازیکنان ایجاد نکرد اما بدون حاشیه هم نبود. در دور پایانی مرحله برگشت دور مقدماتی تساوی دیدار تیم فولاد مبارکه سپاهان و فرازبام خائیز دهدشت شائبه برانگیز شد و تیم طبس نسبت به این موضوع اعتراض کرد. با برگزاری جلسه کمیته انضباطی هر چند تبانی تیم‌ها محرز نشد اما چند بازیکن محروم و جریمه شدند و به جای سه تیم چهار تیم به دور بعد صعود کردند که سبب اعتراض سایر تیم ها شد. حتی تیم فراز بام به حمایت از بازیکنش تصمیم به جدایی از لیگ گرفت اما در نهایت مهرداد صمصامی که در جلسه کمیته انضباطی به ۶ ماه محرومیت قطعی و ۲۰ میلیون جزای نقدی محکوم شده بود در جلسه استیناف بخشیده شد و به مسابقات برگشت.

*مذاکرات طولانی برای انتخاب سرمربی خارجی تیم ملی هندبال مردان با حمایت کمیته ملی المپیک
رییس فدراسیون هندبال از آبان ۹۹ اعلام کرد که به دنبال جذب سرمربی خارجی است و حتی اعلام کرد که با یک گزینه به نتیجه رسیده است اما هنوز با گذشت چند ماه گزینه نهایی معرفی نشده است و باید دید در سال جدید این گزینه نهایی خواهد شد یا خیر. در صورت نهایی شدن گزینه خارجی تیم ملی هندبال رضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک برای حمایت از این رشته قول پرداخت ۵۰ درصد از اعتبار لازم را داده است.

*سلب میزبانی مسابقات قهرمانی آسیا جوانان از ایران به دلیل شیوع کرونا
در حالی که فدراسیون هندبال در حال آماده سازی شیراز برای انجام مسابقات قهرمانی آسیا جوانان بود کنفدراسیون آسیا به دلیل آنچه که شرایط بد شیوع کرونا در ایران اعلام شد میزبانی مسابقات را از ایران گرفت و به کویت سپرد. البته بعد از سلب میزبانی در حالی که حتی سیدبندی مسابقات هم مشخص شد فدراسیون جهانی هندبال این رقابت‌ها را نیز مثل تمامی مسابقات انتخابی قهرمانی جهان سال ۲۰۲۱ را لغو کرد.
 
*مربیان تیم ملی هندبال امید چشم انتظار اردو
فدراسیون هندبال در نیمه دی ۹۹ اسامی مربیان تیم ملی هندبال امید را معرفی کرد. قرار بود تیم ملی هندبال امید با بازیکنان زیر ۲۵ یا ۲۶ سال تشکیل و مکمل تیم ملی بزرگسالان باشد. با وجودی که قول آغاز اردوها در اسفند ۹۹ داده شده بود اما این تیم تشکیل نشد. البته مرتجی مربی این تیم اعلام کرد که اسامی بازیکنان مشخص است که با آغاز اردوها فدراسیون اسامی را اعلام خواهد کرد.
 
*برپایی تورنمنت بین المللی یزد با حضور کشورهای ازبکستان و عراق
فدراسیون هندبال جهت آماده سازی تیم های ملی هندبال جوانان و نوجوانان برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا پسران تورنمنت بین المللی با حضور تیم های ملی جوانان دو کشور ازبکستان و عراق را برنامه ریزی کرد. این مسابقات برای مدت یک هفته در یزد انجام شد که در اواسط همین رویداد مسابقات قهرمانی آسیا جوانان و نوجوانان لغو شد.
 
*خداحافظی کاپیتان تیم ملی هندبال بانوان از دنیای قهرمانی
شیدا فلاحی کاپیتان تیم ملی هندبال بانوان با پایان لیگ برترو بالا بردن کاپ قهرمانی برای سومین سال پیاپی و بعد از ۲۰ سال حضور در تیم ملی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. هر چند به گفته خود فلاحی او هنوز می توانست ۵ سال دیگر هم بازی کند اما خواست در اوج با دنیای قهرمانی خداحافظی کند و در عرصه مربیگری فعالیت کند تا شیداهای دیگری ساخته شوند.
برچسب ها: هندبال
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها