به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۲۶۳۱۸۲

هشدار درباره پیامد خروج آمریکا از افغانستان

هشدار درباره پیامد خروج آمریکا از افغانستان
گروه بین الملل: نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده درباره پیامد خروج نظامیان آمریکا از افغانستان به دولت جو بایدن هشدار دادند. آنها برآورد می‌کنند با خروج نیروهای آمریکایی پیش از توافق صلح، طالبان بر بخش بزرگی از افغانستان مسلط می‌شود.
بر پایه توافق دولت دونالد ترامپ و گروه طالبان، قرار بود نیروهای آمریکایی تا اول ماه مه خاک افغانستان را ترک کنند. جو بایدن، جانشین ترامپ گفته بعید است خروج نظامیان آمریکایی مطابق برنامه‌های اعلام شده انجام شود.
 سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به دولت بایدن هشدار داده‌اند که خروج نظامیان آمریکایی پیش از توافق صلح و تقسیم قدرت میان دولت افغانستان و اسلامگرایان گروه طالبان، پیامدهای وخیمی خواهد داشت. در صورت خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، شبه‌نظامیان طالبان طی دو تا سه سال بر بخش بزرگی از کشور مسلط می‌شوند.نمایندگان دولت ترامپ و گروه طالبان فوریه سال گذشته در دوحه، پایتخت قطر توافق کردند حدود سه هزار و ۵۰۰ نظامی باقیمانده آمریکایی در افغانستان تا پایان ماه آوریل این کشور را ترک کنند.
جو بایدن روز پنج‌شنبه در نخستین کنفرانس خبری مجازی خود در کاخ سفید تاکید کرد که رعایت تاریخ تعیین شده برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان دشوار خواهد بود.
یک مقام آمریکایی به نیویورک تایمز گفته است که خروج شتابزده آمریکا از افغانستان علاوه بر خطر تسلط گروه طالبان به گروه‌های تروریستی نظیر القاعده و داعش فرصت می‌دهد نیروهای خود را بازسازی و تقویت کنند. گروه طالبان در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن تهدید کرده که اگر واشنگتن به توافق دوحه پایبند نماند این گروه عملیات مسلحانه خود را تشدید می‌کنند و علیه نظامیان خارجی هم وارد عمل می‌شود.بنابر این گزارش حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌ جمهوری افغانستان در یک نشست خبری ابراز نگرانی کرده که در صورت خروج نظامیان خارجی پیش از دست یافتن به یک توافق صلح، این کشور درگیر یک جنگ داخلی می‌شود.او در عین حال تاکید کرده که  طالبان نمی‌توانند از طریق جنگ به قدرت برسند و در افغانستان "هیچ کس" خواهان قدرت‌گیری آنها نیست.

 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها