به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۲۶۳۱۹۴

کشف اورانیوم در انبار پالایشگاه زهرانی لبنان

کشف اورانیوم  در انبار پالایشگاه زهرانی لبنان
گروه بین الملل: کارشناسان آلمانی در انبار تاسیسات نفتی زهرانی در جنوب لبنان، مواد رادیواکتیو و عناصر شیمیایی خطرناک دیگری یافته‌اند که از ده‌ها سال قبل به حال خود رها شده‌اند. حسان دیاب خواستار پیگیری امر و پاکسازی فوری محل شد.
 حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان با استناد به گزارش متخصصان آلمانی، از کشف مواد هسته‌ای و پسماند‌های خطرناک دیگری در انبار تاسیسات نفتی زهرانی خبر داد و خواستار پیگیری فوری موضوع شد.
گزارش مربوطه را کارشناسان شرکت آلمانی کومبی لیفت و هوپنر ارائه کرده‌اند. دولت لبنان، بعد از انفجار مهیب بندر بیروت،  این دو شرکت فوق تخصصی را مامور پاکسازی و دفع مواد شیمیایی باقی‌مانده کرد. این شرکت‌ها، ظرف هشت ماهی که از فاجعه بیروت می‌گذرد، بیش از ۵۸ کانتینر زباله شیمیایی و مواد خطرناک جمع‌آوری کرده‌اند.
میشائیل ونتلر، مدیر شرکت "هوپنر" گفته که مواد هسته‌ای، در بازرسی‌هایی پیدا شده‌اند که ماه دسامبر از پالایشگاه زهرانی به عمل آمد. بین اقلام مکشوفه، دوکیلو و پانصد گرم اورانیوم وجود داشته است. ونتلر می‌گوید: «هیچ تردیدی نیست که این مکان باید به فوریت پاکسازی و ایمن‌سازی شود.» به تاکید او، بعضی از این مواد منشاء آلمانی دارند و برخی از آنها شصت یا هفتاد سال است در انبار پالایشگاه خاک می‌خورند. گفته شده که حتی نوشته‌هایی به خط قدیمی آلمانی در این محل پیدا شده است.حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان کشف «مواد هسته‌ای با خلوص بالا» اشاره کرد و آن را خطرناک خواند. در این میان، شرکت کومبی لیفت خبر داده که در حال مذاکره با دولت لبنان است تا دو پالایشگاه زهرانی و طرابلس به شکلی بهینه و بی‌خطر از پسماندها پاک شوند.شورای عالی دفاع لبنان نیز اداره انرژی هسته‌ای این کشور را مکلف کرده که هر چه زودتر راهی برای پاکسازی پسماندهای خطرناک پیدا کند.
خبر کشف اورانیوم و مواد به شدت سمی در پالایشگاه زهرانی باعث نگرانی شدید شهروندان لبنانی شده است. آنها خاطره انفجار انبار مملو از نیترات آمونیوم در تابستان گذشته را از یاد نبرده‌اند. در این انفجار مهیب که عامل آن ذخایر ده‌ها ساله مواد شیمیایی بود، ۱۹۰ نفر کشته شدند.

 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها