به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۹ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۲۶۳۲۷۸
بازار داغ سریال‌های ترکی در آمریکای جنوبی

ترکیه دومین صادر کننده سریال در جهان

ترکیه دومین صادر کننده سریال در جهان
گروه فرهنگ و هنر: پس از هالیوود ترکیه دومین صادر کننده سریال در جهان است. فروش سریال‌های تلویزیونی ترکی تا سال ۲۰۲۳ به یک میلیارد دلار خواهد رسید.
سریال‌های تلویزیونی ترکی پس از تسخیر بازار فیلم شبه قاره هند، خاورمیانه، قفقاز، آسیای میانه و بالکان اکنون به آمریکای جنوبی راه یافتند. در آمریکای جنوبی شیلی، آرژانتین و مکزیک از بزرگ‌ترین مشتریان سریال‌های ترکیه‌ای هستند.
پرطرفدار شدن سریال‌های ترکیه در خاورمیانه و یا قفقاز شاید به دلیل اشتراکات فرهنگی و تاریخی باشد اما آن سوی اقیانوس اطلس در آمریکای جنوبی علت پررونق شدن بازار سریال‌های ترکیه‌ای چه می‌تواند باشد؟
یاماج اوکور، تولید کننده مجموعه داستانی Çukur  که به فارسی"گودال" ترجمه شده، می‌گوید در هر هفته یک قسمت ۱۴۰ دقیقه‌ای تولید می‌شود که پنج روز بعد در تلویزیون ترکیه پخش می‌شود.سریال گودال در حال حاضر یکی از موفق‌ترین سریال‌های ترکیه است. داستان این سریال حکایت یک خانواده‌ای است که کنترل یکی از محله‌های خطرناک استانبول به نام گودال را بر عهده دارد. این محله برای مدت‌ها در دست خانواده کوچوالی‌ها بوده که مهم‌ترین قانون این خانواده سختگیری در قبال پخش مواد مخدر در محله است. اگر کسی مواد مخدر پخش کند باید محله را ترک کند.
نخستین قسمت از این مجموعه در تاریخ ۲۳ اکتبر ۲۰۱۷ از شبکه "شو تی‌وی" پخش شد و هنوز هم ادامه دارد.
تقاضا برای سریال‌های ترکیه بسیار زیاد شده است. "دیزیس" یا همان سریال، ژانر جداگانه‌ای را در تلویزیون ترکیه تشکیل می‌دهد که بیشتر با "تله نوولا‌های" شناخته شده آمریکای جنوبی قابل مقایسه است.آرایا کیسترناس، یک زوج شیلیایی که تقریبا ۵۰ سال است ازدواج کرده‌اند، عشق خود به سریال‌های ترک را تازه کشف کردند. آنها می‌گویند عشق را در این سریال با احترام نشان می‌دهند. نگاه‌ها عاشقانه‌اند و خانواده‌های سنتی مهم و با ارزش به تصویر کشیده می‌شوند.
خووان ویسنته، مدیر کانال تلویزیونی "مگا" در شیلی هفت سال پیش اولین سریال ترکی را به آمریکای جنوبی آورد. او به یاد می‌آورد وقتی سریال "هزار و یک شب" Binbir gece" از شبکه مگا پخش شده مردم را شیفته خود کرده و پخش این سریال شبکه مگا را در آن زمان از ورشکستگی نجات داده است.
خووان در ادامه می‌گوید از آنجا که بسیاری از مردمان آمریکای جنوبی محافظه‌کار هستند و آرزوی داشتن دنیایی به ظاهر ایده‌آل را دارند سریال‌های ترکی باب طبع آنهاست. ساختارهای خانواده در ترکیه هم قابل مقایسه با ساختارهای آمریکای جنوبی است. ساختارهای مردسالار با پدربزرگ یا پدری قوی که همه چیز را در خانوداه تعیین و رهبری می‌کند شبیه ساختار خانوادگی شیلیایی‌هاست.
ساختار سنتی خانواده در خود ترکیه هم به لطف دولت "اسلام‌گرا" و محافظه‌کار اردوغان محبوبیت ویژه‌ای دارد.
سریال گودال با اکثر سریال‌های ترکی که زندگی پر زرق و برق طبقات متوسط و بالا را نشان می‌دهند فرق می‌کند. در این سریال‌ها معمولا خودروهای لوکس، لباس‌های گران قیمت نمایش داده می‌شوند. اما سریال گودال حال و هوای دیگری دارد.این سریال در منطقه بالات استانبول تصویربرداری می‌شود. در منطقه بالات استانبول که قبلا محل اسکان جوامع یهودی، ارمنی و یونانی بوده حالا یک منطقه ساده کارگرنشین است اما به لطف سریال گودال این محله اکنون رونق یافته و در چند سال گذشته کافه‌های زیادی در گوشه و کنار آن باز شده است.
 هربار در زمان فیلم‌برداری حدود ۲۰۰ طرفدار سریال گودال در محل  جمع می‌شوند. از سوی دیگر دست‌فروشان هم می‌کوشند کالاهای خود را عرضه کنند و احتمالا در آینده بازدید‌کنندگان آمریکای جنوبی را هم می‌توان درکوچه‌های باریک بالات دید.  سریال گودال به تازگی به شیلی فروخته شد. این زوج شیلیایی که مجذوب این فیلم هستند هم قصد سفر به ترکیه را دارند. هکتور می‌گوید: «سفر به ترکیه برای ما یک رویا خواهد بود».
همسرش پاتریشیا حرف شوهرش را قطع می‌کند و می‌گوید: «در گذشته ما هرگز تصوری از ترکیه نداشتیم. ما ترکیه‌ای پر از خشونت با حملات تروریستی می‌شناختیم. اما حالا به نظر می‌رسد که این وضعیت بهتر شده است.»
ترکیه پس از هالیوود به دومین صادرکننده سریال تلویزیونی در جهان تبدیل شده است. تحقیقاتی که اخیرا توسط تلویزیون دولتی ترکیه انجام گرفته نشان می‌دهد که سریال‌های ترکی یک "قدرت نرم" به شمار می‌آیند که غالبا  سعی دارند تصویری خاص را در قالب یک درام تاریخی عاشقانه از دوره عثمانی منتقل کنند، که معمولا در سیاست‌های دولت فعلی ترکیه نیز انعکاس داشته‌اند.
تولیدکننده سریال گودال می‌گوید: «ما در حال صادرات فرهنگ، زبان و محصولات ترکی هستیم. بسیاری از آنها فقط از طریق سریال‌های ما در خارج از کشور محبوب شدند. به عنوان مثال موسیقی ترکی را در نظر بگیرید که اکنون در آمریکای جنوبی نیز محبوب است.»طبق برآوردهای صنعت فیلم ترکیه درآمد سریال‌ها می‌تواند تا سال ۲۰۲۳ به یک میلیارد دلار برسد. هدف بعدی سریال‌های ترکی تسخیر بازار فیلم اسپانیا و ایتالیا است. 
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها