به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۹ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۲۶۳۳۰۳
افزوده شدن ۱۷ روز به فصل گرما در ۶۰ سال اخیر

۸۰ سال دیگر تابستان شش ماه می‌شود

۸۰ سال دیگر تابستان شش ماه می‌شود
گروه جامعه: اگر در سال‌های پیش رو کاری اساسی برای بهبود شرایط اقلیمی کره زمین انجام نشود، مردم ۸۰ سال دیگر در پایان قرن و آغاز ۲۱۰۰ ناچارند حدود شش ماه آب و هوای گرم تابستانی را تاب بیاورند.به گزارش سی‌ان‌ان، یافته‌های یک پژوهش نشان می‌دهد در ۶۰ سال گذشته میانگین ۱۷ روز به طول فصل گرما در سراسر جهان افزوده شده و اگر این روند با ضرباهنگ امروزی ادامه یابد، کمتر از ۸۰ سال دیگر در پایان قرن ۲۱ طول فصل تابستان از ۹۰ روز به ۱۸۰ روز افزایش می‌یابد. به این ترتیب، آب و هوای گرم تابستانی تقریبا نیمی از سال را پوشش می‌دهد.یوپینگ گوان، عضو ارشد گروه و مسئول این پژوهش می‌گوید: «تابستان‌ها داغ‌تر و طولانی‌تر می‌شوند و زمستان‌ها گرم‌تر و کوتاه‌تر و این از پیامدهای گرمایش زمین است.» گرچه شاید طولانی‌تر شدن تابستان بهترین فرصت برای بهره بردن از تعطیلی‌ها و سفر رفتن باشد اما گرم شدن درازمدت هوا می‌تواند سلامتی، محیط زیست و کشاورزی ما را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
 
طولانی‌تر شدن امواج گرما، گسترده‌تر شدن بیماری‌های منتقل‌شده از نیش پشه، شدیدتر شدن حساسیت‌های فصلی و ادامه‌دار شدن فصل برداشت محصول از ابتدایی‌ترین پیامدهای دراز شدن فصل تابستان است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد افزایش گرمای جهانی موجب طولانی‌تر شدن تابستان می‌شود و بر شروع شدن دیگر فصل‌ها تاثیر می‌گذارد. در پایان قرن بیست و یکم فرارسیدن فصل‌های بهار و تابستان پیش می‌افتد و فصل‌های پاییز و زمستان با تاخیر از راه می‌رسند.بر اساس میانگین دمای هر چهار فصل بین سال‌های ۱۹۵۲ تا ۲۰۱۱، تقریبا در ۶۰ سال اخیر تعداد روزهای گرم تابستانی از ۷۸ روز به ۹۵ روز رسیده و آمار روزهای بهاری، پاییزی و زمستانی به ترتیب به این شکل کاهش یافته است: ۱۲۴ روز به ۱۱۵ روز، ۸۷ روز به ۸۲ روز و ۷۶ روز به ۷۳ روز. بسیاری از مناطق در نیمکره شمالی پیش‌تر تابستان‌های طولانی‌تر را تجربه کرده‌اند و در مناطق مدیترانه‌ای از دهه ۱۹۵۰ به این سو هر ۱۰ سال هشت روز به تعداد روزهای تابستانی افزوده شده است.

دمای هوا در مناطق مختلف جهان (خشکی و دریا) در مقایسه با میانگین دما افزایش یافته و آخرین بار که دمای سالانه از میانگین جهانی پایین‌تر بود، به اواخر دهه ۱۹۷۰ بازمی‌گردد. افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای مهم‌ترین دلیل افزایش دمای هوای جهانی است و آخرین بار بیش از ۴۰ سال پیش بود که هوا خنک‌تر از میانگین جهانی گزارش شد.اگر اوضاع به همین ترتیب پیش برود و کشورها تعهدهای خود را بر اساس معاهده اقلیمی پاریس برای کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای انجام ندهند، سال ۲۱۰۰ فصل‌های بهار و تابستان حدود یک ماه زودتر از سال ۲۰۱۱ آغاز می‌شوند و شروع پاییز و زمستان یک ماه دیرتر خواهد بود. از این رو، مردم سراسر جهان تقریبا هر سال شش ماه هوای گرم تابستانی خواهند داشت و فقط دو ماه هوای سرد زمستانی.

این جابه‌جا شدن فصل‌ها و افزایش دمای هوا بر زندگی انسان هم تاثیر می‌گذارد. با بر هم خوردن عملکرد و ساختار اکوسیستم‌ها، دیگر نمی‌توان در زمین‌های کشاورزی برخی گیاهان و مواد غذایی را پرورش داد و با از بین رفتن این گونه‌های گیاهی، پرورش برخی گونه‌های جانوری و حیوان‌ها هم به فراموشی سپرده می‌شود. از سوی دیگر، با گرم‌تر شدن هوا دوره حضور پشه‌ها به ویژه در بلندی‌ها افزایش می‌یابد و فراگیری بیماری‌هایی چون تب دنگی بیشتر می‌شود.
برچسب ها: بحران اقلیمی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها