به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۰۹ ساعت ۱۰:۲۴
کد مطلب : ۲۶۳۳۱۰

علت افزایش قیمت دلار چیست؟

علت افزایش قیمت دلار چیست؟
گروه اقتصادی: روزهای پایانی سال گذشته مقابل صرافی‌ها صف‌های قابل توجهی شکل گرفته بود. فعالان بازار دو دلیل را مطرح می‌کردند؛ یکی استفاده متقاضیان از سهمیه سالانه دلار صرافی ملی و دیگر افزایش تقاضا ناشی از سفرهای خارجی.با فرا رسیدن سال جدید نیز هرچند عامل اول دیگر صدق نمی‌کند اما همچنان تقاضا برای سفرهای خارجی وجود دارد. گزارش‌های مردمی از رشد پیامک‌های تبلیغاتی سفرهای خارجی فوری همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد همزمان با افزایش اخبار درباره تزریق واکسن، تقاضاها برای سفر خارجی هم ادامه دارد.

اما مهمتر از این عامل، علت دیگر افزایش قیمت دلار بی‌ارتباط به اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی نیست.
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی گفته است: بگذارید با مردم شفاف باشیم برای مثال در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمد‌های تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است که نتیجه اش تورم خواهد بود، اما در بانک مرکزی با توجه به کسری‌های بودجه کاری غیر از این نمی‌توانستیم انجام دهیم.از نگاه خیلی از کارشناسان افزایش تورم هم می‌تواند معلول رشد قیمت دلار و هم علت رشد قیمت دلار باشد. به نظر می‌رسد این سخنان همتی سیگنال مهمی برای بازار ارز محسوب شده است.
از سوی دیگر ادامه تحریم‌های ایران چشم‌انداز کاهش قیمت دلار را کم‌رنگ کرده است.

صبح روز یک‌شنبه اولین قیمت معاملاتی دلار در بازار آزاد ۲۵ هزار ۳۵۰ تومان گزارش شد، درحالی که روز شنبه معاملات بازار با نرخ ۲۵ هزار و ۱۸۰ تومان پایان یافته بود. در ساعات بعدی نیز این روند رشد قیمت ادامه یافت.
روز گذشته در صرافی ملی هم قیمت دلار برای فروش، ۲۴۸۶۶ تومان اعلام شده بود که ۱۱۳ تومان گران شده بود و حالا امروز صرافی ملی این قیمت را ۲۵۲۲۹ تومان اعلام کرده است. با این ارقام می‌توان گفت نرخ دلار صرافی ملی یک روزه ۱٫۵ درصد گران شده است.با این روند باید دید آیا در روزهای آینده سرعت رشد دلار کاهش می‌یابد یا همچنان به عوامل مورد اشاره واکنش صعودی نشان می‌دهد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها