کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ثبت تصویر بزرگترین کهکشان زیبای کشف شده

9 فروردين 1400 ساعت 13:21


گروه فرهنگی: ناسا در بیانیه‌ای از کشف کهکشانی با نام علمی NGC ۲۳۳۶ خبر داد. این کهکشان که ناسا آن را «کهکشان فوق‌العاده» خوانده است مملو از ستارگان درخشان آبی رنگی است که مدام در حال چرخش هستند.
تلسکوپ هابل چند روز قبل از آنکه دچار اشکال نرم افزاری موقت شود، موفق به ثبت تصویری خیره کننده از این کهکشان بزرگ، زیبا و درخشان شد. به گفته ناسا کهکشان عالی ۱۰۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی کاملوپاردالیس (معروف به زرافه) قرار دارد.NGC ۲۳۳۶ یک کهکشان مارپیچی میله‌ای است، به این معنی که یک مرکز ستاره‌ای به شکل میله دارد، با بازو‌هایی که از انتهای میله مارپیچ می‌شوند.

این بزرگترین کهکشان کشف شده بسیار دور است، عنوان آخرین کهکشان بزرگ به IC ۱۱۰۱ تعلق دارد که ۵۰ برابر اندازه کهکشان راه شیری با عرض ۵.۵ میلیون سال نوری است.ستاره‌های آبی روشنی که در سراسر بازو‌های مارپیچی NGC ۲۳۳۶ چشمک می‌زنند زیبایی کهکشان را چند برابر کرده‌اند. در مرکز NGC ۲۳۳۶ ناحیه‌ای تیره و قرمزتر وجود دارد که بیشتر از ستاره‌های قدیمی تشکیل شده است.ویلهلم تمپل، ستاره شناس آلمانی این کهکشان را در سال ۱۸۷۶ با استفاده از یک تلسکوپ بسیار کوچکتر از هابل و آینه‌ای به اندازه یک دهم هابل کشف کرد.


کد مطلب: 263384

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/263384/ثبت-تصویر-بزرگترین-کهکشان-زیبای-کشف-شده

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir