به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۰ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب : ۲۶۳۴۵۳

تیزر جدید سایپا شاهین؛ مهمان جدید بازار خودرو

تیزر جدید سایپا شاهین؛ مهمان جدید بازار خودرو
گروه اقتصادی: به تازگی گروه خودروسازی سایپا در ایام نوروز ۱۴۰۰، تیزر جدیدی را برای شاهین تهیه کرده است و این ویدیوی تبلیغاتی پیش از آغاز برنامه‌های پربازدید صدا و سیما، پخش می‌شود. این دومین باری است که شاهین در تبلیغاتی نوروزی تلویزیون حاضر می‌شود و این بار تیزر جدید سایپا به موضوع تحویل این خودرو اختصاص دارد.

در تیزر تبلیغاتی و جدید سایپا شاهین به موضوع آغاز تحویل این خودروی ملی اشاره شده و به نوعی سایپا تلاش کرده است تا در ایام نوروز با اعلام گسترده این خبر، بهره برداری تبلیغاتی را برای معرفی بیشتر محصولش به مخاطبان تلویزیون داشته باشد. همچنین در تیزر جدید سایپا شاهین کلید واژه «سایپا نوین» هم به نمایش در می‌آید. عبارت سایپا نوین به تغییرات ساختاری در این خودروسازی اشاره دارد و روابط عمومی سایپا سعی می‌کند تا سایپا نوین را با محصولات جدید و خدمات متفاوت در سال ۱۴۰۰ به مشتریان بازار خودرو معرفی نماید.
در تیزر تبلیغاتی و نوروزی سایپا می‌بینیم که به موضوع کیفیت و ایمن‌ترین خودروی داخلی بودن شاهین اشاره می‌شود. در چند وقت گذشته هم شاهد این موضوع بودیم که با انتشار ویدیو‌های تست تصادف ECE شاهین، روابط عمومی سایپا شفاف سازی را در مورد ایمنی این خودرو انجام داد. موضوع ایمنی و کیفیت برای شاهین از جمله نکاتی است که در چند ماه گذشته، مدیران سایپا تاکید ویژه‌ای بر آن داشته اند. بدیهی است که در بحث کیفیت، گزارش رسمی ISQI از شاهین می‌تواند شفاف سازی مناسبی را برای جایگاه کیفی این خودرو انجام دهد.در هفته آخر سال ۱۳۹۹ تحویل رسمی سایپا شاهین دنده‌ای تیپ G آغاز شد. به گفته قائم مقام گروه خودروسازی سایپا در ایام کاری، شاهین با تیراژ ۱۰۰ تا ۲۰۰ دستگاه در روز به مشتریان تحویل داده می‌شود. در حال حاضر این خودرو با مدل ۱۴۰۰ و گارانتی ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر به دست خریداران رسیده است.

سایپا شاهین بر اساس چه پلتفرمی ساخته شده است؟
آن طور که گروه خودروسازی سایپا و مرکز تحقیقات این شرکت اعلام می‌کند، شاهین اولین سدان پلتفرم SP۱۰۰ است. پلتفرم SP۱۰۰ یک مگا پلتفرم به حساب می‌آید و امکان توسعه ۵ محصول بر روی آن فراهم است. این پلتفرم از نظر معنوی به نام سایپا ثبت شده و برای همین، یکی از سازه‌های چندگانه ملی در کشور به حساب می‌آید. در کنار این نکات، چند روز پس از رونمایی از سایپا شاهین (رهام سابق) در سال ۱۳۹۷، اطلاعاتی در اختیار پایگاه خبری قرار گرفت که نشان می‌داد، شاهین و پلتفرم SP۱۰۰ بر اساس یک الگوی ژاپنی توسعه پیدا کرده اند و این پروژه به سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ باز می‌گردد.

این خبر برای اولین بار از جانب اسب بخار در آن موقع مخابره می‌شد که حواشی زیادی را هم به دنبال داشت. آن چه که مشخص شد، استفاده از طرح پلتفرم B تویوتا (Toyota B Platform) برای رسیدن به سازه SP۱۰۰ بود. پلتفرم B کمپانی تویوتا بر اساس پلتفرم NBC این خودروساز ژاپنی توسعه پیدا کرده و این اتفاق سبب شده تا پلتفرم B تویوتا به یک مگاپلتفرم تبدیل شود. پلتفرم NBC به سال ۱۹۹۹ بر می‌گردد و معرفی پلتفرم B نیز در سال ۲۰۰۴ توسط تویوتا انجام شد و در نهایت با معرفی یاریس XP۹۰ با مدل ۲۰۰۵ وارد بازار جهانی گردید. با توجه به این پلتفرم B تویوتا یک سازه چندگانه در بحث مهندسی خودرو به حساب می‌آید، این کمپانی ژاپنی بعد از حدود ۵ سال واگذاری امتیاز این پلتفرم را به سایر کمپانی‌های ژاپنی، چینی، اروپایی، آمریکایی و… آغاز کرد.پلتفرم B تویوتا قابلیت این را دارد تا از محصولات کلاس B، B پلاس و C رده‌های فنی مختلف پشتیبانی کند. همچنین سازگاری این پلتفرم با ساختار خودرو‌های هیبرید و تمام برقی، سبب شده تا Toyota B Platform به یکی از معروف‌ترین سازه‌های تولید خودرو‌های پرتیراژ تبدیل شود. یکی دیگر از نکات جالب در مورد این پلتفرم، اعطای لقب پرفروش‌ترین پلتفرم در صنعت خودروی جهان است. زیرا تنها در کمپانی تویوتا از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ بیش از ۲۲ محصول بر روی این سازه ساخته شده و خودرو‌های پرفروشی مانند کرولا و پریوس بر روی پلتفرم B توسعه پیدا کرده اند.

در کنار تویوتا هم کمپانی‌هایی مانند گریت وال، مزدا، سوبارو و… از پلتفرم B تویوتا استفاده کرده اند و حال می‌بینیم که سایپا هم با در اختیار گرفتن این پلتفرم به سازه اصلی SP۱۰۰ و شاهین رسیده اند. اما در این بین برخی بر این باور هستند که پلتفرم جدید سایپا و سدان شاهین بر اساس سازه یاریس XP۱۰ ساخته شده و عملا این مسئله از نظر قانونی، مهندسی و فنی امکان ناپذیر است. زیرا با بررسی منابع رسمی مانند وبسایت کمپانی‌های مهندسی تویوتا، ویکی پدیا و وبسایت شرکت‌های ارائه خدمات مهندسی پلتفرم و سازه خودرو در کشورهایی، چون چین، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، اسپانیا، ایتالیا و آلمان امکان دسترسی به پلتفرم XP۱۰ به خاطر ساختار آن وجود ندارد و در این کلاس خودرویی خرید امتیاز به صورت مستقیم، واسطه‌ای و یا عقد قرارداد‌های مهندسی برای توسعه پلتفرم B تویوتا جهت رسیدن به محصولی جدید امکان پذیر است.با این حال، ارائه چنین اطلاعاتی به معنی عالی بودن یک پلتفرم نیست و بدیهی است که نتیجه گیری در مورد هر پلتفرم باید بر اساس محصول نهایی انجام شود. اما حضور سازه‌های معروفی مانند پلتفرم B تویوتا، PF۱ گروه PSA، پلتفرم B۰ و M۰ گروه رنو در خودروسازان و شرکت‌های ایرانی این اعتماد را برای عموم و کارشناسان صنعت خودرو ایجاد می‌کند که با تمام انتقاد‌های صحیح وارده به محصولات داخلی، حداقل این خودرو‌ها پایه و اساس به نسبت معتبری را دارند.

مشخصات و امکانات سایپا شاهین G دنده‌ای ۱۴۰۰
شاهین دنده‌ای تیپ G با مدل ۱۴۰۰ به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو شارژر ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مجهز است که ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر تولید می‌کند. این پیشرانه توان خود را طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۵ F۱۸ به چرخ‌های جلوی شاهین می‌رساند.فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک، سانروف، چراغ روشنایی روز، سنسور نور، رینگ آلومینیومی ۱۵ اینچی، استارت دکمه ای، آینه‌های تاشو برقی با گرمکن، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها و غربیلک فرمان، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفر، سنسور پارک و دوربین عقب، دو کیسه هوا، ترمز‌های جلو و عقب دیسکی، سامانه ABS، EBD و BAS، سامانه مدیریت یک پارچه BCM، نمایشگر وضعیت دنده GSI، سنسور باد لاستیک، زیر آرنجی سرنشینان جلو، تریم داخلی مشکی با تزئینات نقره ای، نمایشگر لمسی با قابلیت نصب نرم افزار، رهیاب ماهواره ای، نمایش وضعیت عمومی خودرو بر روی نمایشگر و… از جمله امکانات سایپا شاهین دنده‌ای تیپ G است.
برچسب ها: خودرو شاهین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها