به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۰ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۲۶۳۵۰۳

نظامیان میانمار به روی سوگواران آتش گشودند

نظامیان میانمار به روی سوگواران آتش گشودند
گروه بین الملل:  نیروهای امنیتی در میانمار به روی سوگوارانی آتش گشودند که در مراسم خاکسپاری یکی از کشته‌شدگان اعتراضات روز شنبه شرکت کرده بودند.
شاهدان به خبرگزاری رویترز گفتند حمله به سوگواران در نزدیکی یانگون، پایتخت پیشین و بزرگ‌ترین مرکز تجاری میانمار، رخ داد و تلفاتی در پی نداشت.
یک شاهد گفت آنها در مراسم خاکسپاری یک دانشجوی ۲۰ ساله که شنبه کشته شده بود شرکت کرده بودند. این زن گفت: «ما در حال خواندن آهنگ انقلاب برای او بودیم که نیروهای امنیتی آمدند و به طرف ما شلیک کردند.»او افزود: «مردم از جمله ما همان طور که آنها شروع به تیراندازی کردند فرار کردیم.»در سرکوب‌های روز شنبه حداقل ۱۱۴ نفر کشته شدند.
 با ادامه درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی در میانمار، تعداد کشته‌های غیرنظامی در این کشور به حداقل ۵۱۰ نفر رسیده است. انجمن کمک به زندانیان سیاسی در میانمار از کشته شدن حداقل ۱۴ نفر دیگر خبر داد. این گروه گفت که هشت نفر در دانگون، حومه جنوبی شهر یانگون، پایتخت سابق، کشته شدند.بنا بر اظهارات شاهدان و یک کلیپ ویدئویی، نیروهای امنیتی در دانگون برای پاکسازی موانع کیسه‌های شن، از یک سلاح با کالیبر سنگین تر استفاده کردند که به نظر می رسد یک نارنجک انداز بوده باشد.کاخ سفید کشتار غیرنظامیان را «منزجر کنده» توصیف و اقدام نیروهای امنیتی را قویا محکوم کرده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد،‌ نیز از فرماندهان ارتش میانمار خواست تا جلوی کشتار و سرکوب تظاهرات را بگیرند.
از طرف دیگر، «کمیته اعتصاب عمومی ملیت ها»، یکی از گروه‌های اصلی سازمان دهنده اعتراضات جاری، در نامه‌ای سرگشاده در فیسبوک از شبه نظامیان اقلیت قومی میانمار خواست که به افرادی که در برابر «ظلم» ارتش ایستاده اند، کمک کنند.این گروه گفت: «لازم است سازمان‌های مسلح قومی به طور دسته جمعی از مردم محافظت كنند.»شبه نظامیان اقلیت قومی میانمار سالهاست که با دولت مرکزی جنگیده اند. بسیاری از این گروه‌ها مدتیست که آتش بس را پذیرفته بودند اما در روزهای اخیر بین برخی از این گروه‌ها و ارتش در بخش‌های شرقی و شمال شرق میانمار درگیری هایی رخ داده است.مقامات تایلند گزارش‌ها مبنی بر این که حدود ۲۰۰۰ هزار پناهجو را مجبور به بازگشت به میانمار کرده اند رد می کنند، هرچند یک مقام محلی در تایلند گفت: سیاست دولت این است که ارتش تایلند جلوی عبور پناهجویان را از مرز بگیرد و مانع دسترسی گروه‌های امدادرسانی خارجی به آنها شود.
سونای فاسوک، از فعالان سازمان دیدبان حقوق بشر در تایلند، در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «این اقدام بی‌رحمانه و غیرقانونی تایلند باید اکنون متوقف شود.»حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری خانم سوچی در آبان ماه توانسته بود با کسب ۸۳ درصد از آرا در انتخابات پارلمانی به پیروزی برسد اما ارتش با مخدوش دانستن انتخابات، برگزارکنندگان آن را به تقلب متهم کرده بود و خواستار تعویق گشایش دوره جدید مجلس شد و انگ سان سوچیو شماری از اعضای حزب را دستگیر کرد.انگ سان سوچی اکنون درحصر خانگی است.مین آنگ هلینگ، فرمانده کل ارتش و کودتا، از تصمیم خود برای به دست گرفتن قدرت دفاع کرده است.


 
برچسب ها: میانمار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها