به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۰ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۲۶۳۵۴۶

روایت تئوریسین کشتی ایران ازگربه سیاه یزدانی

روایت تئوریسین کشتی ایران ازگربه سیاه یزدانی
گروه ورزشی: حسن یزدانی مدال طلای المپیک و جهان را در کارنامه دارد، اما امروز ورزش ایران برای طلایی دیگر روی او حساب ویژه‌ای باز کرده است. با وجود توانایی‌ها و تلاش بسیار حسن یزدانی در سال‌های اخیر، او دو بار مغلوب دیوید تیلور آمریکایی شده است و برخی معتقدند آزادکار وزن 86 کیلوگرم کشورمان، همچنان کار سختی مقابل این کشتی‌گیر در المپیک توکیو خواهد داشت.در کشتی ایران نمونه‌های مشابه کمی نداشته‌ایم؛ کشتی‌گیرانی که به اصطلاح، سبک کشتی آنها به هم نمی‌خورد و با وجود اینکه که نفر اول یک وزن بوده‌اند، به یک حریف تکراری می‌باختند.

نزدیک‌ترین و ملموس‌ترینِ این مثال‌ها، ماجرای شکست‌های متوالی علیرضا حیدری به الدار کورتانیدزه گرجستانی است. حیدری تا سال‌ها همه حریفانش را می‌بُرد، اما به کورتانیدزه می‌باخت تا اینکه در المپیک 2004 توانست از حریفی که یک سر و گردن از او کوتاه‌تر بود، انتقام بگیرد.البته اتفاق دیگری هم در آتن رخ داد. حیدری تمام انرژی و تمرکزش را در سال المپیک روی شکست کورتانیدزه گذاشته بود و این حریف را هم شکست داد، اما در ادامه و در جایی که بیش از همیشه به طلای المپیک نزدیک بود، مغلوب ابراگیموف ازبک شد؛ هرچند آن کشتی هم با اشتباهات داوری همراه بود.

فدراسیون کشتی از چندی پیش از تشکیل کارگروه تخصصی برای تحلیل فنی مبارزه یزدانی و تیلور خبر داده است که منصور برزگر، یکی از اعضای این کارگروه است.برزگر در این مورد  گفت: در این باره صحبت‌هایی شده است. من از کسانی هستم که انتقاد شدید دارم از اینکه همه کارها را گردن مربی می‌اندازیم و در نهایت هم فقط او را سیبل می‌کنیم. در دوره ما من آنالیزور و بدنساز هم بودم. بعد پیشنهاد دادم و قبول کردند که افراد مجزایی را برای این کارها بیاوریم. زمان خادم که مربی شدم، تقاضا کردم دوربین فیلمبرداری بیاورند و از مسابقات جهانی فیلم بگیرند که این کار انجام شد. بعدها برای کشتی با کورتانیدزه توانستیم آن فیلم‌ها را آنالیز کنیم.

تئوریسین کشتی ایران خاطر نشان کرد: اگر در مورد کشتی حسن یزدانی با آمریکایی هم نظر برزگر و آقای ایکس نباشد، باید عده‌ای باشند که کشتی او را حلاجی کنند و ببینند نقاط قوت و ضعف او کجاست. یک بار گفتیم حسن آماده نیست و به این علت باخته، اما دفعه بعد آماده بود و باز هم باخت. الان آنها هم آماده هستند و همه جوره می‌خواهند مدال وزن 86 کیلو را ببرند. ما هم روی کاغذ یک شانس طلا بیشتر نداریم و باید محکم به آن بچسبیم.
«باید حواس‌مان به همه حریفان حسن یزدانی باشد و ببینیم روس‌ها چه کسی را می‌آورند.»، وی ضمن بیان این جمله تصریح کرد: این خیلی بد بود که حیدری در جام داغستان به ابراگیموف باخته بود، اما اصلاً این را نادیده گرفتیم و همه فکرمان شده بود کورتانیدزه؛ در حالی که باید روی همه حریفان زوم می‌کردیم.

دارنده مدال نقره المپیک 1976 به ذکر خاطره‌ای از دوران کشتی خود نیز پرداخت و گفت: من در المپیک گفتم ژاپن را بردم و تمام است، اما رفتم و باختم. در حالی که حریف ژاپنی یک سال تمام روی همه حرکات من کار کرده بود. این نشان می‌دهد آنها می‌شوند ژاپن، ما می‌شویم ایران. زمان ما هم کشتی‌گیری در اصفهان به نام رجایی بود که کشتی‌ام با او گره می‌خورد و می‌باختم. رضا حسینی مربی کشتی قزوین بود و از او پرسیدم چگونه با او خوب کشتی می‌گیری. حسینی گفت رجایی یک خیمه دارد، اگر هر زیری که می‌گیری نگذاری خیمه بزند، به مشکل می‌خورد.

برزگر اظهار داشت: ما با علی حیدری بحث می‌کردیم و گفتم تو می‌خواهی زیر بگیری. وقتی گرفتی بنشین و پایش را بگیر. حیدری در المپیک دو تا زیر گرفت، نشست و بلند شد. چهار بار باخت اما در نهایت کورتانیدزه را شکست داد. علیرضا رضایی هم با یک حرکت کمر به کمر که به او گفتم، نماینده مغولستان را برد. کشتی‌گیر با دست چپ یا راست برود زیر کتف، کشتی عوض می‌شود. اگر یک پا 10 سانتیمتر جلو یا عقب باشد، کشتی تغییر می‌کند. تمام ثانیه‌های کشتی خیلی حساس است.
مرجع : تسنیم
برچسب ها: حسن يزداني
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها