به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۰ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب : ۲۶۳۵۸۹

چالش تقلب آنلاین دانش آموزان و همراهی والدین

چالش تقلب آنلاین دانش آموزان و همراهی والدین
گروه جامعه: حدود یک سال از پاندمی کووید ۱۹ و آنلاین شدن آموزش دانش آموزان می‌گذرد. آموزش آنلاین طی این یک سال با چالش‌های بسیاری مواجه شده که از جمله آنها آسان شدن تقلب دانش آموزان هنگام امتحانات و نگرانی آموزگاران از سطح سواد آنها است.به گزارش ایسنا، در این مدت برخی از والدین با دانش آموز خود همراهی کردند، یا والدین پاسخ امتحانات را می‌دادند و یا با راهنمایی دانش آموز شریک تقلب آنها شدند.برخی والدین نیز در حالی از تقلب بچه‌ها و عدم توجه آنها به درس گله‌مندند که نمی‌دانند باید چه واکنشی نشان دهند و چگونه به دانش آموز بفهمانند نمره‌ای که از طریق تقلب به دست آید، ارزشی ندارد.

به گفته برخی کارشناسان، والدین نباید به شیطنت‌های دانش آموزان هنگام آموزش مجازی حساس شوند و فرزند سالم و خوشحال با نمره پایین بهتر از فرزند بیمار از لحاظ  روانی است، به طوری که والدین حتی می‌توانند در کنار بچه‌ها بنشینند و به آنها اجازه تقلب دهند اما به آنها بگویند که کسب نمره کامل از طریق تقلب ارزشی ندارد چراکه اگر با تهدید فرزندان را پای درس بنشانیم قطعا آموزش کیفیت مورد نیاز را به همراه نخواهد داشت و والدین نباید از فرزندانشان انتظار موفقیت در تمامی دروس و زمینه ها را داشته باشند.

از سوی دیگر اما کارشناسان دیگر معتقدند دانش آموزانی که تقلب می‌کنند در واقع هدفی در زندگی ندارند و والدین نتوانسته‌اند کنترل درونی بدون حضور کنترل‌گر بیرونی را به آنها آموزش دهند از این رو هنگام آموزش مجازی و بدون حضور کنترل بیرونی آنها به تقلب روی می‌آورند.شبنم طلوعی، روانشناس با اشاره به قانون آموزشی "منطقه تقریبی" در اینباره به ایسنا گفت: در چنین تکنیکی به دانش آموزی که مطالب درسی را به طور کامل مطالعه کرده کمک می‌شود (برای مثال خواندن صورت مساله به طور دقیق) تا او بتواند به پاسخ صحیح برسد و از این طریق مطلب در ذهن دانش آموز به درستی ثبت می‌شود اما تقلب کردن را نمی‌توان در زمره چنین تکنیکی قرار داد چراکه در تقلب دانش آموز بدون مطالعه دروس قصد دریافت نمره کامل و رسیدن به مطالب را دارد، بنابراین به طور کلی تقلب کردن زیر سوال می‌رود.

وی به اثرات مخرب تقلب کردن اشاره کرد و گفت که همراهی والدین در تقلب دانش آموزان اساس آن خانواده را زیر سوال می‌برد چراکه ناخواسته در حال کمک به نوجوانی هستند که در آینده به شخصیت ضد اجتماعی تبدیل خواهد شد. از سوی دیگر تقلب کردن در امتحانات آنلاین فعلی می‌تواند سطح سواد دانش آموزان اکنون که مسئولین فردای کشور هستند را تهدید کند.

طلوعی این را هم گفت که والدین در ابتدا می‌توانند فرزند و تقلب او را نادیده بگیرند چراکه نایده گرفتن تنبیهی برای فرزند محسوب می شود. والد با نایده گرفتن به کودک تلنگر می زند که برایم مهم نیست. کودک پاداش منفی دریافت می‌کند و این پاداش منفی همراه با بی تفاوتی به مرور به کودک می‌فهماند که در حال طی کردن مسیر اشتباهی است.این روانشناس افزود: برخی والدین کمال‌گرا به دلیل توقع کسب نمره ۲۰ از فرزند خود ناخواسته منجر به تقلب دانش آموز می‌شوند چراکه فرزند ناچارا مجبور است برای جلب نظر والدین و غلبه بر استرس و اضطراب کسب نمره ۲۰ تقلب کند. بنابراین توصیه می‌شود والدین بر روی کسب نمره ۲۰ تاکید نداشته باشند.

به گفته کارشناسان، والدین باید توجه داشته باشند که دانش آموز کنونی، شهروند آینده این جامعه است و از این رو آموزش کنترل درونی به دانش آموز و عدم تقلب در هنگام نبود کنترل بیرونی در آموزش مجازی، امری مهم در مسئولیت‌پذیری آنها برای انجام کارهای بزرگ‌تر در آینده محسوب می‌شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها