به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۰ ساعت ۱۷:۴۷
کد مطلب : ۲۶۳۶۰۴

تاثیر مکمل‌های بدنسازی بر ناباروری آقایان

تاثیر مکمل‌های بدنسازی بر ناباروری آقایان
گره علمی:یک متخصص زنان و زایمان نازایی گفت: مصرف مکمل‌های بدنسازی، عوارض جبران ناپذیری مانند ناباروری آقایان دارد.شیرین نیرومنش جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی و فلوشیپ پریناتولوژی (حاملگی‌های پرخطر) گفت : در بررسی یک زوج نابارور، غیر از بررسی خانم، کنترل و بررسی علت ناباروری در آقایان هست که حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد موارد، علت ناباروری مربوط به آقایان است و دلایل مختلفی به ناباروری آقایان مرتبط است و باعث کاهش تعداد اسپرم، تحرک اسپرم و در نهایت ناباروری می‌شود.نیرومنش افزود: وقتی در بررسی یک زوج نابارور پرنده تشکیل و سوالاتی مطرح می‌شود، غیر از شغل و وضعیت وزن و تغذیه، سوال مهمی توسط متخصص زنان مطح می‌شود و آن سوال، مصرف یا عدم مصرف دارو‌ها و مکمل‌های بدنسازی است.
 
او ادامه داد : اخیرا استفاده از دارو‌ها و مکمل‌های بدنسازی رایج شده است و آقایان برای ساختن عضلاتشان از این مواد استفاده می‌کنند. ورزش بسیار خوب و مفید است، اما استفاده از مکمل‌ها در بدنسازی غیر از اینکه مقداری از ویتامین‌ها و مواد مغذی و پروتئین‌ها را در اختیار فرد می‌گذارد، ممکن است حاوی مواد کورتون‌دارو و هورمون‌های مردانه باشد.

 آقایان با مصرف مکمل‌های بدنسازی، خود را از لذت پدر شدن محروم نکنند
این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی بیان کرد: استفاده از مواد خوراکی هورمون‌ها مردانه توسط آقایان، در همه موارد منجر به بهبود وضعیت باروری نمی‌شود و تاثیر منفی و معکوس دارد و در کنار موفقیتی که در بدنسازی و رشد عضلات برایشان ایجاد می‌کند، تاثیرات منفی بر بیضه آن‌ها و هورمون‌های مردانه و در نهایت بر باروری‌شان دارد.او گفت: تعداد قابل ملاحظه‌ای از آقایانی که از مکمل‌های بدنسازی استفاده می‌کنند دچار عوارض طولانی مدت ناشی از مصرف این مکمل‌ها می‌شوند، به خاطر هورمون‌های مردانه‌ای که در قرص‌ها و پودر‌ها وجود دارد و از یک طرف باعث کمک به رشد ماهیچه‌ها و شکل ایده‌آل بدن می‌شود، در طولانی مدت تاثیرات منفی بر قسمت تناسلی و ساخت‌وساز اسپرمشان دارد و در برخی موارد این عوارض، قابل برگشت نیست و آزمایشات این افراد نشان می‌دهد که تعداد و تحرک اسپرم‌ها در این افراد کاهش پیدا کرده است.

نیرومنش افزود: افرادی که مجبور هستند برای شرکت در مسابقات از این مواد و مکمل‌ها استفاده کنند باید از بهترین و اصولی‌ترین مواد و ترجیحاً تحت نظر پزشک و به میزان مورد نیاز، از این مواد استفاده کنند که باید توجه داشت قیمت مکمل‌های باکیفیت بسیار بالا نیز است و حتی در این شرایط هم افراد باید احتمال بروز عوارض جبران ناپذیر را بدهند.او بیان کرد: به طور کلی نباید این مکمل‌ها به وفور در اختیار جوانان ما قرار گیرد، زیرا افرادی که این مکمل‌ها را توصیه می‌کنند در مورد عوارض طولانی مدت این مواد هیچ صحبتی نمی‌کنند و فقط نکات مثبت را بیان می‌کنند. جوانان هم قطعاً با مصرف این مکمل‌ها به نتیجه ایده‌ال می‌رسند، اما در طولانی مدت نابارور می‌شوند.

مکمل‌های بدنسازی تقلبی، بسیار خطرناک و مضر هستند 
این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: متاسفانه بخش قابل ملاحظه‌ای از این مواد و مکمل‌ها در بازار به ویژه در بازار غیررسمی، مواد ساختگی و تقلبی است. متاسفانه بسیاری از این مکمل‌های ساختگی با ترکیب مواد کاملاً مضر و غیرمرتبط، به اسم دارو‌های بدنسازی ارزان قیمت و با برچسب‌های تقلبی و ساختگی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.او افزود: حتی ممکن است در مراکز نسبتاً معتبر هم این مکمل‌های ساختگی و تقلبی به فروش برسد. قیمت‌های مکمل‌های اصلی سرسام آور است و مکمل‌های تقلبی به دلیل قیمت نسبتاً ارزانتری که دارند افراد را وسوسه می‌کنند و عوارضی مانند نارسایی‌های کبدی و کلیوی و عوارض کلی بر بدن که مهمترینش، ناباروری است، دارد.

نیرومنش ادامه داد: به هرحال از خصوصیت هر دارو و مکملی این است که نکات مثبت و فوائدش از مضرات و عوارضش بیشتر باشد و اگر یک دارویی غیررسمی، غیراستاندارد و ساختگی باشد، عوارض بیشتری دارد.
این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی بیان کرد: توصیه اکید ما به جوانان این است که حتی‌الامکان سمت این مواد نروند، زیرا جوانان در وهله اول فقط و فقط به هیکل‌سازی و تناسب اندام و افزایش حجم عضلات و ورزش‌های سنگین فکر می‌کنند، اما در طولانی مدت ممکن است با عوارض غیرقابل جبرانی روبرو شوند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها