به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۰ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : ۲۶۳۶۱۳

دارندگان خودرو تعیین‌کننده قیمت‌ بازار شده‌اند

دارندگان خودرو تعیین‌کننده قیمت‌ بازار شده‌اند
گروه اقتصادی: شنیده می‌شود که با وجود تعطیلات نوروزی و عدم انجام معاملات رسمی در بازار خودرو، قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا نسبت به پیش از سال جدید از رکود و نوسانات محدود کاهشی خارج شده و روندی افزایشی به خود گرفته است؛ به‌گونه‌ای که برخی منابع اعلام می‌کنند از ابتدای سال ۱۴۰۰ نسبت به آخرین روز بازار خودرو در سال ۱۳۹۹، قیمت محصولات ایران‌خودرو بین پنج تا ۲۲ میلیون تومان و قیمت محصولات سایپا پنج تا ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

در رابطه با صحت این موضوع سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهراناظهار کرد: علیرغم اینکه از ابتدای هفته جاری اکثریت مشاغل آغاز به کار کرده‌اند، اما بیش از ۰.۵ درصد مغازه‌ها فعالیت ندارند و معامله‌ای رسمی صورت نمی‌گیرد. طی ۱۰ روز اخیر هر قیمتی که برای هر خودرویی اعلام شده است، سلیقه‌ای بوده و از سوی صاحبان خودرو در سایت‌های فروش اعلام شده است؛ لذا تحلیل درستی از بازار نمی‌توان داشت.

وی افزود: مراکز شماه‌گذاری نیز که طی شش روز اول تعطیل بوده و از روز شنبه بازگشایی شده‌اند اما معامله‌ای صورت نگرفته است. روند و تغییرات بازار خودرو از هفته آینده که بازار به صورت رسمی آغاز به کار کند، مشخص خواهد شد و می‌توان در رابطه با روند آن اظهار نظر کرد؛ اما در حال حاضر تحلیل درستی از بازار وجود ندارد. طی چند روز اخیر ممکن است که دارنده خودرو به هر قیمت دلخواه، خودرو خود را آگهی کرده باشد؛ این اعمال سلیقه را نمی‌توان مبنای واقعی بازار قرار دارد.
 
موتمنی در رابطه با معاملات از طریق سایت‌ها تصریح کرد: فروشنده قیمتی سلیقه‌ای بر روی کالای خود قرار می‌دهد به‌گونه‌ای که جای چانه‌زنی نیز باشد و قیمت را تعیین می‌شود و الباقی بستگی به خریدار و توافق آن‌ها با یکدیگر باشد اما قیمت رسمی بازار نیست. از سوی دیگر نیز این قیمت‌های بالا در آگهی‌ها درج می‌شود اما خریدار که ندارد و می‌تواند با قیمت پایین‌تر که به واقعیت نزدیک‌تر باشد.طبق بررسی سایت‌ها و آگهی‌های مختلف مشخص شد که بطور میانگین سمند LX در محدوده ۱۸۰ تا ۱۹۵ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ GLX دوگانه‌سوز از ۱۸۰ تا ۱۸۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مابین ۱۸۴ تا ۲۰۳ میلیون تومان، تیپ ۵ آن در محدوده ۲۵۰ میلیون تومان، رانا ۲۰۰ تا ۲۰۵ میلیون تومان، راناپلاس ۲۲۸ تا ۲۳۱ میلیون تومان و دنا ۲۵۳ تا ۲۶۵ میلیون تومان قیمت‌گذارش شده‌اند.

در محصولات گروه سایپا نیز بطور مثال سایپا ۱۱۱ بین ۱۲۳ تا ۱۲۷ میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ بین ۱۰۶ تا ۱۱۱ میلیون تومان، ساینا ۱۳۰ تا ۱۴۱ میلیون تومان، تیبا بین ۱۱۴ تا ۱۲۴ میلیون تومان، تیبا ۲ از ۱۲۶ تا ۱۳۴ میلیون تومان و کوییک دنده‌ای ۱۳۸ تا ۱۴۵ میلیون تومان تعیین قیمت شده‌اند.لازم به تاکید مجدد است که این قیمت‌ها، قیمت رسمی این محصولات در بازار خودرو نیست و بطور میانگین از بین آگهی‌های فروش اعلام شده است؛ که در این رابطه اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو بازار نیز تایید بر این ادعاست.البته که کوییک R نیز بیشترین افزایش قیمت را طی روزهای اخیر نسبت به سال گذشته و به میزان پنج میلیون تومان تجربه کرده و از حدود ۱۴۰ میلیون تومان به ۱۴۵ میلیون تومان رسیده است.
برچسب ها: بازار خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها