به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۷:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۱ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۲۶۳۷۲۰

تب‌ داغ‌ پزشک‌ شدن و‌ کاهش‌ آمار دانشجویان‌ رشته‌های اساسی

تب‌ داغ‌ پزشک‌ شدن و‌ کاهش‌ آمار دانشجویان‌ رشته‌های اساسی
گروه جامعه: بیکاری و تب داغ پزشک شدن بر رشته‌های علوم پایه در آموزش عالی کشور سایه انداخته است و باید فکری به حال آینده این رشته‌ها کرد. یکی از انتقادات وارده به نظام آموزشی کشور طی سال‌های اخیر، کاهش سطح کمی و کیفی دانشجویان علوم پایه بوده، بر اساس آمار‌های منتشرشده از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) طی یک دهه رشته‌های علوم پایه در تولید علم کشورمان جایگاه خوبی داشتند، اما مطابق گزارش‌های وزارت علوم سالانه شاهد کاهش گرایش داوطلبان به رشته‌های علوم پایه و افزایش محصلان در رشته‌های پزشکی، فنی و مهندسی هستیم.
 
کارشناسان معتقدند که مهم‌ترین دلیل عدم تمایل داوطلبان به تحصیل در رشته‌های علوم پایه و زیر شاخه‌های آن نبود شغل مرتبط با این رشته در میان دانش آموختگان است و مطابق آمار منتشر شده درباره میزان بیکاری رشته‌های مختلف دانشگاهی باید گفت که علوم پایه رتبه نخست را در این میان اخذ کرده است و به همین علت داوطلبان علاقه چندانی به تحصیل در این رشته ندارند.همچنین در این میان مشاوران هم به داوطلبان توصیه می‌کنند که به علت دشواری مباحث تئوری محض در علوم پایه به هیچ عنوان آینده کاری مناسب در اختیار آن‌ها نیست ونباید وقت و سرمایه خود را برای تحصیل در این رشته هدر داد، در غیر اینصورت دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی باید در انتظار کار سماق بمکند، چرا که در سال‌های گذشته هیچ تناسبی میان ورودی دانشجویان علوم پایه و بازار اشتغال آن‌ها وجود نداشته است.روسای دانشگاه ها و مسئولان معتقد هستند که برای توسعه و آبادی کشور به رشته‌هایی از قبیل حقوق‌، اقتصاد و ... نیاز است و اگر نسبت به رشته‌های علوم پایه بی توجهی شود قطعا به پایه‌های کشور آسیب وارد خواهد شد.

‌نمی‌توان میان رشته‌ها تناسب برقرار کرد
ابوالفضل واحدی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت درباره بی توجهی به رشته‌های علوم پایه اظهار کرد: علوم پایه رشته بسیار مهمی است.او افزود: شرایط جامعه امروزه به صورتی است که نه تنها رشته‌های علوم پایه بلکه مهندسی هم تحت شعاع قرار گرفته است، به این معنا که درآمد بالای رشته پزشکی باعث جذب دانشجویان به سمت و سوی آن شده است.واحدی تصریح کرد: حدود ۶۰۰ هزار نفر از داوطلبان جذب رشته‌های تجربی  و ۱۵۰ هزار نفر جذب در رشته ریاضی می‌شوند، اما در سال‌های گذشته علوم ریاضی اهمیت بیشتری نسبت به علوم تجربی داشته است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: تمام رشته‌های علوم پایه، انسانی و تجربی مهم هستند و باید در پذیرش دانشجویان تناسب میان این ۳ رشته حفظ شود، اما دانشجویان بیشتر جذب رشته‌هایی می‌شوند که درآمد بالایی دارند.واحدی اضافه کرد: کاهش جذب دانشجویان در رشته‌ها و تناسب برقرار کردن میان آن‌ها باعث می‌شود تا برخی از افراد مدعی شوند که از تحصیل در رشته مورد علاقه شان محروم مانده اند.

فارغ التحصیلان علوم پایه بازار کار ندارند
محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  درباره جذب دانشجویان به رشته‌های مهندسی، تجربی و علوم پایه اظهار کرد: پذیرش دانشجویان به این ۳ رشته بر عهده سازمان سنجش است.او افزود: فرهنگ جامعه از رشته‌هایی که بتواند آینده تضمین شده تری برای رفاه نسبی دانشجویان داشته باشد استقبال می‌کند. نقش بازار و کنترل بازار در هدایت تحصیلی دانشجویان متغیر است؛ در تمام دنیا افراد قبل از انتخاب رشته، لیست رشته‌هایی را که بیشتر از همه مورد استقبال بازار است پیدا می‌کنند تا متناسب با آن به تحصیل بپردازند و به این ترتیب در راستای علائق خود قدم بر می‌دارند.

آهنچیان تصریح کرد: در حال حاضر رشته‌های پزشکی، زمینه اشتغال زایی زیادی را به دلایل مختلفی در جامعه ایجاد کرده اند و به همین علت باید به خانواده‌ها حق بدهیم که فرزندان خود را راهی اشتغال در این رشته‌ها کنند و به فکر دغدغه اشتغال در استقلال مالی و اقتصادی آنان باشند.او با بیان اینکه وظیفه ما در نظام اجتماعی کشور این است که به فراهم کردن اشتغال سایر رشته‌ها کمک کنیم، تاکید کرد: رشته‌های علوم پایه زیرساخت توسعه محور هر کشوری را تشکیل می‌دهند و طی سال‌های اخیر در کشور ما آسیب جدی دیده اند. علوم پایه جزو رشته‌هایی است که ظرف مدت ۲۰ سال گذشته با افت شدیدی رو به رو بوده و به همین علت بازار کار خوبی برای فارغ التحصیلان آن فراهم نشده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم اضافه کرد: عمده فارغ التحصیلان رشته علوم پایه باید جذب آموزش و پرورش می‌شدند تا به عنوان دبیر شاغل شوند اما به علت هم‌پوشانی دانشگاه فرهنگیان با دانشگاه‌های  بیشتر این افراد به سمت تدریس خصوصی روی می آورند یا در پژوهشگاه‌ها مشغول به فعالیت می شوند.او اضافه کرد: گروه علوم پایه دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تلاش زیادی کرده است تا به آسیب شناسی رشته علوم پایه بپردازد و پیشنهادات زیادی هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده و شورا آن را در دستور کار خود قرار داده است.مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تاکید کرد: رشته‌های مهندسی با توجه به رونق بازار فناوری و ارتباط مستقیم فناوران با مهندسان صد درصد در آینده پرمتقاضی خواهند بود. این رشته دارای شاخه‌هایی است که بر آن اساس به کم متقاضی یا پرمتقاضی تقسیم می‌شوند. همچنین رشته هایی که به امنیت شبکه یا هوش مصنوعی مرتبط هستند در دنیا مورد استقبال زیادی قرار گرفته است و دانشجویان خوب کشور در این رشته ها مشغول به تحصیل هستند.

لزوم تقویت زیرساخت‌های رشته علوم پایه
شاید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به علت نداشتن برنامه ریزی دقیق در خصوص ایجاد تناسب میان ظرفیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان و به تبع آن حجم فرصت‌های شغلی در آینده موجب شده است که بسیاری از دانش آموختگان رشته‌های علوم پایه بیکار بمانند یا به اجبار در مشاغلی فعالیت کنند که هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی آن‌ها ندارد. ناگفته نماند که بی رغبتی داوطلبان به رشته‌های علوم پایه باعث شده که وزارت علوم چندین بار نسبت به این معضل واکنش نشان دهد.

به همین منظور با توجه به علاقه‌مند بودن برخی داوطلبان و دانشجویان برای تحصیل در رشته‌های علوم پایه و هم اینکه وضعیت رشته‌های علوم پایه از شاخص‌های پیشرفت کشور‌هاست و کشور‌هایی که سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه انجام می‌دهند، پیشرفته‌تر هستند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رفع این معضل بزرگ به تدوین سیاست‌های مناسب در جهت افزایش چشمگیر داوطلبان برای تحصیل در رشته‌های علوم پایه اقدام کند و برای تحقق امکانات و زیرساخت‌های علمی و آزمایشگاهی و ایجاد بستر کارآفرینی را تقویت کند تا یک تناسب منطقی و عاقلانه میان داوطلبان با بازار کار ایجاد شود، چرا که رشته‌های علوم پایه در بهبود وضعیت علمی کشور موثر هستند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها