به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۱ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۲۶۳۷۳۸

باران و وزش باد شدید در برخی استان‌های کشور

باران و وزش باد شدید در برخی استان‌های کشور
گروه جامعه: سازمان هواشناسی با صدور هشداری، از وقوع رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید در برخی استان‌های کشور و احتمال خیزش گرد و غبار و کاهش دید در برخی مناطق خبر داد.به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی رنگ هواشناسی آمده‌ است که از فردا (۱۲ فروردین) وزش باد شدید در استان‌های کردستان، همدان، غرب اصفهان، جنوب ایلام، شرق خراسان جنوبی، شرق سیستان و بلوچستان، شمال تهران، شمال البرز، شمال قزوین، مرکزی، زنجان، جنوب آذربایجان غربی و جنوب آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.

همچنین تداوم این شرایط جوی روز جمعه (۱۳ فروردین) نیز در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، قزوین، البرز، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی اصفهان، نیمه شمالی فارس و شمال تهران دور از انتظار نخواهد بود.در ادامه این هشدار آمده است که استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، اصفهان، نیمه شمالی کرمان، نیمه شمالی فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، نیمه شرقی لرستان، کردستان، سمنان، جنوب خراسان شمالی، تهران، البرز، قزوین، قم، همدان و نیمه جنوبی اردبیل روز شنبه (۱۴ فروردین) در معرض وزش باد شدید قرار خواهند گرفت.

سازمان هواشناسی هشدار داده است که در چنین شرایطی خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا، بروز خسارت به تاسیسات سبک شهری و روستایی، آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع به‌ویژه در کارگاه‌های ساختمانی و احتمال شکستن درختان فرسوده دور از انتظار نیست. از این رو نسبت به محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارات ناشی از وزش باد شدید، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و ترددهای کوهستانی، عدم پرواز با هواپیماهای سبک، گلایدر و بالگرد و سایر اقدامات پیشگیرانه توصیه می‌شود.
سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشداری زرد رنگ نسبت به فعالیت سامانه بارشی و افزایش «شیوفشاری» از امروز (۱۱ فروردین) خبر داده است.

رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت در استان‌های ایلام، مرکزی، لرستان، ارتفاعات شمال خوزستان، کردستان، کرمانشاه، جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، زنجان، دامنه و ارتفاعات استانهای تهران، البرز، قزوین و همدان طی امروز (۱۱ فروردین) پیش‌بینی می‌شود.این شرایط جوی فردا (۱۲ فروردین) در استان‌های لرستان، مرکزی، دامنه و ارتفاعات استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان و روز جمعه (۱۳ فروردین) در قم، لرستان، نیمه جنوبی همدان، جنوب کردستان، شرق کرمانشاه، شمال و شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال آذربایجان شرقی، دامنه و ارتفاعات استانهای ایلام، اصفهان، مرکزی، قزوین، البرز، تهران و سمنان تداوم خواهد داشت.

رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت روز شنبه (۱۴ فروردین) برای استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، گیلان، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، شمال خراسان رضوی، زنجان، خراسان جنوبی، ارتفاعات استانهای البرز، قزوین، سمنان و تهران پیش‌بینی می‌شود.سازمان هواشناسی نیز نسبت به بارش‌های رگباری موقت، احتمال بالاآمدن آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها و لغزندگی جاده‌ها هشدار داده و توصیه به عدم توقف و اتراق در حاشیه رودخانه ها بویژه رودخانه های فصلی، احتیاط در صعود به ارتفاعات و احتیاط در چرای دام کرده است.

همچنین در ادامه این هشدار آمده است که افزایش «شیو فشاری» و وزش باد شدید از امروز در استان‌های آذربایجان شرقی، لرستان، همدان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، کرمانشاه، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی و ارتفاعات استانهای تهران و البرز و فردا (۱۲ فروردین) در کردستان، لرستان، کرمانشاه، خراسان جنوبی، ایلام، مرکزی، خوزستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و ارتفاعات استانهای البرز و تهران رخ خواهد داد.این شرایط جوی روز جمعه (۱۳ فروردین) برای استان‌های زنجان، مرکزی، شرق خوزستان، فارس، اصفهان، ارتفاعات و دامنه استانهای گیلان، مازندران، سمنان و تهران و روز شنبه (۱۴ فروردین) برای کرمانشاه، زنجان، ایلام، لرستان، فارس، کرمان، بوشهر، خراسان شمالی پیش‌بینی می‌شود.

در هشدار سازمان هواشناسی آمده است که احتمال خیزش گردوخاک، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها، تابلوها و بنرهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ارتفاع به‌ویژه در کارگاه‌های ساختمانی و احتمال شکستن شاخه درختان فرسوده وجود دارد. از این رو محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، عدم پرواز با هواپیماهای سبک، گلایدر و بالگرد و سایر اقدامات پیشگیرانه توصیه می‌شود.در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. همچنین هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
برچسب ها: هواشناسی بارندگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها