به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۱ ساعت ۱۷:۳۳
کد مطلب : ۲۶۳۷۴۳

پرفروش‌ترین فیلم‌های اجتماعی دهه ۹۰

پرفروش‌ترین فیلم‌های اجتماعی دهه ۹۰
گروه فرهنگی: در این یک دهه هرچند سینمای ایران بیشتر گرایش به سمت ساخت اثار کمدی داشت، اما سینمای اجتماعی نیز در این میان جایگاه خود را به سختی حفظ کرد و توانست با ارقام بالایی در فروش مواجه شود. در این گزارش با توجه به ارقام درج‌شده در سایت سینماتیکت نگاهی به پرفروش‌ترین فیلم‌های  اجتماعی این سال‌ها داریم. در این میان برخی سال‌ها فیلم‌های اجتماعی از اقبال خوبی برخوردار نبودند و جایگاه اول تا پنجم جدول فروششان متعلق به فیلم‌های کمدی بود که در این گزارش به آن‌ها اشاره نشده است.

«هیس دخترها فریاد نمی‌زنند»
 ساخته پوران درخشنده با فروش سه میلیارد و ۴۳۳ میلیون تومان در سال ۹۲ جایگاه نخست را از آن خود کرد. شیرین که در کودکی مورد تجاوز قرار گرفته است دو بار تا آستانه‌ ازدواج پیش می‌رود، اما ازدواجش به هم می‌خورد. در سومین مراسم ازدواجش با مردی که واقعا عاشق اوست، حادثه‌ای برایش رخ می‌دهد که ... شهاب حسینی، مریلا زارعی، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، امیر آقایی، جمشید هاشم پور، ستاره اسکندری و... بازیگران این فیلم هستند.

«محمد رسول‌الله(ص)»
به کارگردانی مجید مجیدی که داستان زندگی کودکی محمد صلی الله علیه و آله پیامبر اسلام  را روایت می‌کند که با بودجه‌ ۶۲ میلیارد تومانی ساخته شد. این فیلم در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ برای اولین بار برای اهالی سینما اکران شد و  اکران سراسری آن از روز ۵ شهریور ۱۳۹۴ در ایران و همزمان با افتتاحیه جشنواره فیلم مونترال کانادا آغاز شد. مهدی پاکدل، علیرضا شجاع نوری، محسن تنابنده، مینا ساداتی، ساره بیات، داریوش فرهنگ، رعنا آزادی ور، نسرین نصرتی، صادق هاتفی و... بازیگران این فیلم هستند که طی مدت ۲۸ هفته ۱۴ میلیارد و ۶۲۰ میلیون و ۲۶۴ هزار تومان فروش داشته است.

«فروشنده»
اصغر فرهادی که پیش از این «گذشته» را در فرانسه ساخته بود، بار دیگر به ایران آمد و فیلم «فروشنده» را سال ۹۵ ساخت تا عنوان هفتمین فیلم بلند سینمایی خود را ثبت کند. ابتدا «برسد به دست آهو» نام داشت اما در اواسط فیلمبرداری نامش تغییر کرد و با عنوان «فروشنده» اکران شد. در جشنواره کن، جایزه بهترین فیلم‌نامه به اصغر فرهادی و جایزه بهترین بازیگر مرد به شهاب حسینی برای این فیلم رسید و در نهایت به عنوان نماینده ایران در اسکار ۲۰۱۷ موفق شد جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را به دست آورد.  در خلاصه داستان فیلم آمده است: «فروشنده» به زندگی زن و شوهری می‌پردازد که در حال بازی در نمایش «مرگ فروشنده» نوشته «آرتور میلر» هستند. شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی، مینا ساداتی، مهدی کوشکی، فرید سجادی حسینی، احترام برومند و... بازیگران این فیلم سینمایی هستند که طی مدت ۱۶ هفته فروش ۱۵ میلیارد و ۷۱۴ میلیون و ۹۱۹ هزار تومانی را به نام خود ثبت کرد. در همین سال نخستین ساخته سعید روستایی «ابد و یک روز» نیز به نمایش درآمد که این فیلم پس از «فروشنده» با فروش ۱۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون و ۵۸ هزار تومان موفق شد جایگاه دوم پر فروش‌ترین فیلم اجتماعی سال را به نام خود ثبت کند.

«لاتاری»
محمد حسین مهدویان یک سال پس از ساخت فیلم «ماجرای نیمروز» که به موضوعی سیاسی می‌پرداخت، به سراغ ساخت فیلم «لاتاری» رفت که در حوزه اجتماعی جای گرفته است.  فیلم درباره  امیرعلی و نوشین دو جوان بیست و یکی دوساله است که قصد ازدواج با یکدیگر را دارند. خانواده‌ها چندان موافق نیستند. آنها صبر پیشه کرده‌اند تا به مرور زمان رضایت خانواده‌هایشان را جلب کنند. آن دو یک رویای مشترک دارند؛ برنده شدن در لاتاری و دریافت گرین کارت امریکا، اما... هادی حجازی‌فر، ساعد سهیلی، زیبا کرمعلی، جواد عزتی و... بازیگران این فیلم هستند که در رقابت با دو فیلم کمدی در جایگاه سوم پرفروش‌های سال ۹۷  نشست وتوانست به فروش ۱۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون و ۶۷۶ هزارتومانی برسد. «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی کیا با فروش ۱۳ میلیارد و ۵۷ میلیون تومان و «مغزهای کوچک زنگ زده» هومن سیدی با فروش ۱۲ میلیارد و ۷۶۵ میلیون و ۸۶۴ هزار تومان در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

«متری شیش و نیم»
به کارگردانی سعید روستایی در آخرین روزهای سال ۱۳۹۷ اکران شد و در ۲۱ هفته اکران ۲۷ میلیارد و ۷۲۰ میلیون و ۲۳۹ هزار تومان فروش داشت. پیمان معادی، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، فرهاد اصلانی، مازیار سیدی، هومن کیایی و... در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت سیمرغ مردمی شد. این فیلم موفق به فروش ۲۷ میلیارد و ۱۹۸ میلیون و ۹۴۱ هزار تومانی شده است. در این سال "شبی که ماه کامل شد" ساخته نرگس آبیار خردادماه روی پرده رفت و پس از ۲۰ هفته، مجموع فروش خود را به ۱۹ میلیارد و ۱۲ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۵۴۶  تومان رساند. همچنین"سرخ‌پوست" به کارگردانی نیما جاویدی نیز در خرداد ماه اکران شد و پس از ۲۰ هفته نمایش موفق به فروش ۱۴ میلیارد و ۹۸۱ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۲۴۸ تومان شد و در جایگاه سوم جدول پرفروش‌ها ایستاد.

«شنای پروانه»
نخستین ساخته محمد کارت اکرانش مصادف با شیوع کرونا در سال ۹۹ شد. فیلمی که به نظر می‌رسید می‌تواند در گیشه با موفقیت همراه شود اما به دلیل تعطیلی سینماها این اتفاق برایش رخ نداد و نتوانست آنطور که باید دیده شود. اما با این حال باز هم در رقابت با آثاری که در این سال جسته و گریخته اکران شدند در جایگاه نخست ایستاد و با فروش ۳ میلیارد و ۲۸۸ میلیون و ۹۴۹ هزار تومان توانست لقب پرفروش‌ترین فیلم سال را برای خود رقم بزند. در این فیلم جواد عزتی، امیر آقایی و طناز طباطبایی ایفای نقش می‌کنند. فیلمی که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر موفق ظاهر شد و توانست شش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد، بهترین بازیگر مکمل زن، بهترین تدوین، بهترین صداگذاری و میکس، بهترین صدابرداری و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به خود اختصاص دهد.  در خلاصه داستان  فیلم آمده است: فیلمی از زنی به نام پروانه  در حین شنا در استخر در فضای مجازی منتشر می‌شود. حالا هاشم شوهر پروانه  و برادرش حجت به دنبال انتقام گرفتن از کسی که این فیلم را منتشر کرده هستند، اما …
برچسب ها: سینمای ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها