به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۸:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۲ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۲۶۳۷۶۱

طرح دو تریلیون دلاری برای بازسازی آمريکا

طرح دو تریلیون دلاری برای بازسازی آمريکا
گروه بین الملل:  رئیس‌جمهور آمریکا،  طرح «دو تریلیون دلاری» دولت جدید این کشور برای نوسازی زیرساخت‌های شبکه حمل‌ونقل فرسوده ایالات متحده را اعلام کرد. اجرای این طرح‌ها قرار است میلیون‌ها فرصت شغلی ایجاد کرده و زمینه را برای «سبقت گرفتن از چین» فراهم کند.
جو بایدن رئوس کلی این برنامه را که «دوباره بهتر بسازیم»در سخنرانی خود در شهر پیتزبورگ اعلام کرد. این سرمایه‌گذاری هنگفت قرار است در یک بازه زمانی هشت ساله صورت بگیرد.
حدود ۶۲۰ میلیارد دلار از این بودجه به حمل‌ونقل از جمله بازسازی حدود ۳۲ هزار کیلومتر از جاده‌ها و بزرگراه‌های فرسوده، تعمیر هزاران پل و دو برابر کردن بودجه فدرال برای شبکه باربری کشور اختصاص خواهد یافت.جو بایدن که از سوی رقیب انتخاباتی خود دونالدترامپ به «بی‌حالی» و فقدان انگیزه متهم شده بود قصد دارد طرح بازسازی زیرساخت‌های کشور را به یکی از سياست‌های اصلی دوران ریاست‌جمهوری خود بدل کند.
یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «رئیس‌جمهوری قصد دارد نظام مالیاتی شرکت‌های اقتصادی را به شکلی اساسی متحول کند تا ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری از سوی این شرکت‌ها افزایش یابد و آن‌ها سهم عادلانه‌تری در اقتصاد کشور بپردازنند».کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این طرح در کنگره آمریکا با مخالفت شدید جمهوریخواهان روبرو خواهد شد.
در عین حال نمایندگان جناح پیشرو حزب دمکرات نیز حتی قبل از اعلام جزئیات این طرح از آن انتقاد کرده و می‌گویند  بایدن باید بودجه خیلی بیشتری به بازسازی زیرساخت‌های کشور اختصاص دهد.سرنوشت این طرح به توانايی‌های حزب دمکرات برای مذاکرات میان حزبی در کنگره بستگی خواهد داشت و در حال حاضر در مورد تصویب و تبدیل آن به قانون تردیدهای جدی وجود دارد.
یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «این بسیار مهم است که رئیس‌جمهوری دوره کار خود را با یک طرح مشخص آغاز کند و در عین حال آماده شنیدن نظرات دیگران نیز باشد. ولی او در مورد ضرورت اجرای این طرح و ارائه خدمات مورد نیاز مردم سر سازش ندارد».
یکی دیگر از محورهای این طرح، «انقلاب در تولید خودروهای برقی»، احداث شبکه‌ای از ۵۰۰ هزار ایستگاه شارژ باطری خودروهای برقی، جایگزینی ۵۰ هزار کامیون گازوئیلی و برقی کردن حداقل ۲۰ درصد از اتوبوس‌های سرويس مدارس است.با توجه به اینکه بخش اعظم شبکه حمل‌ونقل و جاده‌های آمریکا متعلق به دهه پنجاه میلادی و بسیار فرسوده است بسیاری از مردم کشور با نوسازی این زیرساخت‌ها موافقند.اما جلب موافقت جمهوریخواهان کار ساده‌ای نخواهد بود. روسای جمهوری قبلی آمریکا از جمله باراک اوباما و دونالد ترامپ نیز در مورد بازسازی زیرساخت‌ها وعده‌های بزرگی دادند ولی هیچ‌یک نتوانستند کار زیادی انجام دهند.مسئله اصلی این است که هزینه سنگین این سرمایه‌گذاری از کجا تامین خواهد شد.پیت بودجیچ، وزیر حمل‌ونقل آمریکا، در پیشبرد این طرح نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.او گفت: «به اعتقاد من در شرایط فعلی هر دو حزب در مورد ایجاد یک تحول بزرگ در زیرساخت‌های کشور توافق دارند و اکثریت مردم آمریکا نیز با این موضوع موافقند».جاشوا بولتن، رئیس یکی از مهمترین نهادهای نمايندگی شرکت‌های بزرگ آمریکا ضمن ابراز مخالفت با افزایش مالیات اين شرکت‌ها گفت: «دولت باید از سیاست‌هایی که مانع کارآفرینی و رشد اقتصادی است بخصوص در دوران احیای اقتصاد کشور پرهیز کند».

 
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها