به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۲ ساعت ۲۰:۵۲
کد مطلب : ۲۶۳۷۸۱

استفاده از چهارمین آبشار سانتریفوژها در نطنز

استفاده از چهارمین آبشار سانتریفوژها در نطنز
گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  گزارش داد  ایران که پیشتر غنی‌سازی اورانیوم را با دستگاه‌های پیشرفته در بخش زیرزمینی تاسیسات هسته‌ای نطنز آغاز کرده بود، بر تعداد دستگاه‌های خود افزوده است.
بر اساس این گزارش، ایران در تازه‌ترین اقدام خود در نقض توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، به استفاده از چهارمین آبشار از سانتریفیوژهای نسل آی‌آر-۲ام روی آورده است.
ایران، گازدهی به آبشار ۱۷۴ سانتریفیوژهای نسل آی‌آر-۲ام را آغاز کرده است.آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۸ اسفند اعلام کرد که ایران چهارمین آبشار از سانتریفوژهای غنی‌سازی نسل آی‌آر-۲ام را در زیرزمین تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب کرده، اما تا آن زمان گاز هگزافلوراید به آن‌ها تزریق نشده بود.این نسل از سانتریفیوژهای پیشرفته امکان غنی‌سازی اورانیوم را تا بالای پنج درصد فراهم می‌کند. این رقم بیش از ۳.۶۷ درصدی است که برجام به ایران اجازه داده است غنی‌سازی کند اما کمتر از ۲۰ درصد غنی‌سازی در تاسیسات فردو، در نزدیکی قم، است.
سال گذشته، ایران اقدام به انتقال سه آبشار از سانتریفوژهای پیشرفته خود به یک تاسیسات زیرزمینی در نطنز کرد. این در حالی است که بر اساس توافق هسته‌ای، ایران مجاز است فقط از سانتریفیوژهای آی‌آر-۱ برای غنی‌سازی استفاده کند.
ایران از ۱۱ آذر که مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای دولت را مکلف کرد در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند، به برنامه هسته‌ای خود سرعت داده است. ایران پیشاپیش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از قصد خود برای استفاده از شش آبشار از سانتریفیوژهای نسل آی‌آر-۲ام مطلع ساخته است.دو آبشار دیگر از این نسل سانتریفیوژهای پیشرفته نصب شده‌اند اما هنوز غنی‌سازی را آغاز نکرده‌اند.این گزارش می‌افزاید هنوز نصب دومین آبشار از سانتریفیوژهای پیشرفته نسل آی‌آر-۴ توسط  ایران اجرایی نشده است.

 
برچسب ها: ایران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها