به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۳ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۲۶۳۸۵۴
پاکدل:

فاصله زنان تا سطح اول آسیا خیلی زیاد است

فاصله زنان تا سطح اول آسیا خیلی زیاد است
گروه ورزشی: رییس فدراسیون هندبال گفت: با شیوع کرونا و شرایط سخت اجازه ندادیم هندبال تعطیل شود، با همه مشکلات کم‌ترین آسیب را در این رشته داشتیم.علیرضا پاکدل  درباره اقدامات فدراسیون هندبال در سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: ما با همه مشکلات توانستیم ۵۰۰ مسابقه در سال ۹۹ برگزار کنیم و با همه مسائل مربوط به شیوع کرونا حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد تقویم را اجرا کردیم. در کنار لیگ برتر و دسته یک، مسابقات جوانان و نوجوانان پسر و رده جوانان دختر را برگزار کردیم. در ساحلی هم مسابقاتی را در فواصل مختلف داشتیم. نگذاشتیم هندبال در این شرایط تعطیل شود، البته مشکلاتی هم بود اما کم‌ترین آسیب از جهت شیوع کرونا را در رشته هندبال داشتیم. اجازه ندادیم کرونا سبب وقفه در لیگ شود و سر موعد نیز لیگ ها به پایان رسید.
 
تدوین و تصویب برنامه استراتژیک
رییس فدراسیون هندبال در ادامه افزود: در سال گذشته مشکلات و تعطیلی ورزش کشور به دلیل ویروس کرونا وجود داشت، در این شرایط بیش‌تر تمرکز فدراسیون حول محور همگانی و برنامه‌ریزی برای آینده بود. ما تلاش کردیم یکی از حلقه‌های مفقوده هندبال که برنامه استراتژیک و راهبردی فدراسیون بود را تدوین کنیم. به هر شکل بی‌ثباتی فدراسیون در طول سال‌های گذشته آسیب رسانده بود. اگر در آن سال‌ها برنامه‌ای هم بود قدرت و زمان اجرای آن وجود نداشت. بعد از یک سال تلاش با حضور تیم متخصص برنامه استراتژیک و ۵ ساله فدراسیون هندبال تدوین شد و در هیات رییسه به تصویب رسید و به امید خدا دیگر به صورت جامع با برنامه پیش خواهیم رفت.

دریافت مجوز برگزاری لیگ برتر
او در ادامه به برگزاری لیگ هندبال در سال گذشته اشاره کرد و گفت: ما جزو اولین فدراسیون‌هایی بودیم که تلاش کردیم پروتکل بهداشتی را به تایید وزارت بهداشت برسانیم. توانستیم مجوز لازم برگزاری لیگ برتر را به صورت متمرکز بگیریم و لیگ مردان و زنان را انجام دادیم. انجام لیگ به صورت متمرکز یک برنامه جدید و نو برای هندبال کشور بود و به دلیل شیوع کرونا و شرایط خاص بود ولی توانستیم لیگ را به شکل خوب به پایان برسانیم. باشگاه‌ها در این مسیر سختی‌های زیادی را تحمل کردند و همکاری بسیار خوبی با فدراسیون در اجرای لیگ داشتند. داوران و ناظران و همه در این رشته تلاش کردند تا یک لیگ خوب را شاهد باشیم.

وی گفت: نقطه عطف لیگ در سال گذشته پخش زنده مسابقات از شبکه ورزش بود. زمانی یکی از خواسته‌های به حق جامعه هندبال دیدن مسابقات حساس از رسانه ملی بود. خدا را شاکرم که این اتفاق افتاد و مسابقه تمامی تیم‌ها پخش زنده داشت. ما حتی بازی فینال و نیمه نهایی زنان را از آپارات و شبکه‌های اجتماعی پخش زنده داشتیم. در کنار این‌ها یکی از دغدغه‌های ما و جامعه هندبال ورود حامیان مالی به این رشته بود که این اتفاق هم رقم خورد و در لیگ چندین اسپانسر و حامی مالی حضور پیدا کردند. در سطح کلان هم توانستیم از حامیان مالی استفاده کنیم. در سال شیوع کرونا که کل اقتصاد کشور و اقتصاد ورزش تحت تاثیر قرار گرفته بود و شاید حضور اسپانسرها در رشته‌های اول کشور مثل فوتبال نسبت به سال‌های قبل کمرنگ‌تر شده بود ما توانستیم در هندبال شرایط متفاوتی داشته باشیم.

تمامی بدهی‌های فدراسیون پرداخت شده است
پاکدل در ادامه درباره بدهی‌های فدراسیون هندبال گفت: با وجود این اسپانسرها ما در حال حاضر نیاز مالی نداریم. تمامی بدهی‌ها را پرداخت کردیم و دیگر دغدغه مالی نداریم. بدهی‌های مالیاتی که از سال‌های قبل به جا مانده بود همه حل شد. بخشی را پرداخت کردیم و بخشی را تخفیف گرفتیم. این معضلی است که این روزها خیلی از فدراسیون‌ها با آن دست به گریبان هستند اما ما توانستیم سایه مسدودی حساب و مالیات‌های سنگین که با جرایمش حدود ۵ میلیارد بود را کم کنیم. اکنون تمامی بدهی‌های فدراسیون پرداخت شده و یکی از مشکلات این فدراسیون هندبال حل شده است.

ملی‌پوشان جوان را رها نمی‌کنیم
وی درباره شرایط تیم‌های ملی گفت: در ۵ ماه آخر سال گذشته بالغ بر ۳۵ اردوی ملی را برگزار کردیم که با وجود شیوع کرونا عدد قابل توجهی است. ما تمامی نیازهای مربیان ملی را تامین کردیم. لغو مسابقات آسیایی جوانان و نوجوانان کام ما را تلخ کرد. ما به این تیم‌ها در آسیا امید داشتیم. البته با برگزاری این اردوها چیزی را از دست ندادیم، آن‌ها آیندگان هندبال ما هستند. در بهترین شرایط اردوها را برگزار کردیم. با وجود شرایط خاص به دلیل کرونا هیچ مسابقه بین‌المللی در کشور ما در سال گذشته انجام نشد ولی ما توانستیم مسابقات بین‌المللی را با حضور کشورهای عراق و ازبکستان انجام دهیم.

پاکدل گفت: هماهنگ کرده بودیم که تیم ملی جوانان قبل از مسابقات قهرمانی آسیا در قطر اردو بزند و سه بازی دوستانه با قطر داشته باشد و بعد به مسابقات قهرمانی آسیا بحرین اعزام شود که مسابقات به دلیل کرونا لغو شد. ما برای این نسل خوب هندبال که یک سال و نیم تلاش کرد بسیار ناراحت شدیم. ملی پوشان بسیار انگیزه داشتند و می خواستند در آسیا مقام کسب کنند و جهانی شوند. ما آنها را رها نمی کنیم و در غالب تیم ملی امید به عنوان نفرات شاخص حفظ خواهیم کرد. به تشخیص مربیان از نفرات شاخص برای پشتوانه تیم ملی استفاده خواهیم کرد.

زنان فاصله زیادی تا سطح اول آسیا دارند
رییس فدراسیون هندبال در مورد تیم‌های ملی گفت: ما خیلی دنبال بودیم تا اردوهای تیم‌های ملی فعال شود. در بخش زنان می‌خواهیم پشتوانه‌سازی کنیم و از تجربه بازیکنان بزرگسال نیز استفاده کنیم. باید آن‌ها در بخش مربیگری وارد میدان شوند تا بتوانیم ضعفی که در حال حاضر در رده‌های نوجوانان و جوانان داریم برطرف شود. بایستی در سال‌های آینده در این سطح جزو مدعیان در سطح آسیا باشیم. ما به همین منظور اردوهای تیم ملی جوانان و نوجوانان دختر را قبل از سال جدید آغاز کردیم. می‌خواستیم شاکله تیم مشخص شود  تا در سال جدید با مشخص شدن نفرات اصلی اردوها به شکل خاص‌تری ادامه پیدا کند.

او درباره تشکیل تیم ملی هندبال زنان و اعزام آن‌ها به مسابقات قهرمانی آسیا گفت: به تقویم فدراسیون آسیایی بستگی دارد، باید ببینیم شرایط چگونه است و آیا مسابقات قهرمانی آسیا در ۲۰۲۱ انجام می‌شود یا خیر. ممکن است با توجه به شرایط تصمیمات جدیدی بگیریم. اگر مسابقات قهرمانی آسیا جوانان تشکیل نشود ملی‌پوشان جوان را در کنار بزرگسالان  به قهرمانی آسیا بزرگسالان اعزام خواهیم کرد. اگر قرار باشد مسابقات جوانان برگزار شود باید تصمیم دیگری بگیریم که به نفع آینده هندبال زنان باشد. نمی‌خواهیم احساسی عمل کنیم باید واقعیت را بپذیریم.

رییس فدراسیون هندبال به فاصله زیاد هندبال ایران با آسیا اشاره کرد و گفت:‌ فاصله زنان ایران با سطح اول آسیا خیلی زیاد شده است. زمانی فقط کره، ژاپن و چین حریفان ما بودند. اکنون قزاقستان، ازبکستان و استرالیا گوی سبقت را از ما ربوده‌اند. ما فاصله زیادی تا سطح اول آسیا داریم و برای رسیدن به این سطح کار زیادی خواهیم داشت. باید تلاش زیادی برای کم کردن این فاصله کنیم. این موضوع هم مستلزم این است که پشتوانه‌سازی داشته باشیم. باید شرایط ملی‌پوشان را در رده‌های سنی پایه در بحث تکنیکی، تاکتیکی بالا ببریم تا توان مقابله با قدرت‌های آسیا را داشته باشند.

پاکدل درباره حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی گفت:‌ تیم‌های زنان ما باید در تورنمنت‌های بین‌المللی داخلی و یا برون مرزی حضور داشته باشند. بایستی ملی پوشان ما در مسابقاتی که در آسیا و جهان برای کشورهای توسعه یافته در نظر گرفته می‌شود شرکت کنند. در سال‌های قبل در این مسابقات حضور نداشتیم، اما نامه‌نگاری کردیم و فدراسیون جهانی هندبال نیز به ما قول شرکت در این مسابقات را داده است. باید تلاش کنیم تا در رویدادهای بین‌المللی به فراخور شرایط شرکت کنیم تا هندبال زنان‌مان را نیز به سطح آسیا برسانیم.

محدودیت‌های کرونا سفر سرمربی خارجی به ایران را منتفی کرد
پاکدل درباره انتخاب سرمربی تیم ملی هندبال مردان بزرگسال اظهار کرد: در سال گذشته با چندین مربی مذاکره کردیم و با تعدادی از آن‌ها هم به توافق اولیه رسیدیم. حتی با یکی از آن‌ها پیش‌نویس قرارداد هم امضا شد ولی به دلیل محدودیت‌هایی که برای شرایط قرنطینه اعلام شد و برخی موضوعات دیگر سفر وی به ایران منتفی شد. وضعیت دنیا در حال حاضر قابل پیش‌بینی نیست و باید تمامی احتمالات را در نظر بگیریم. باید منتظر بمانیم تا کنفدراسیون هندبال آسیا تاریخ و محل برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال ۱۴۰۰ را اعلام کند و سپس برنامه آماده‌سازی تیم ملی را با توجه به نظر سرمربی تیم ملی تعیین کنیم. ما هر روز پیگیر این موضوع هستیم ولی کنفدراسیون آسیا این موضوع را به آینده موکول می‌کند. باید از اتفاقی که برای رشته‌های دیگر در سال گذشته به خاطر قرارداد با مربی خارجی افتاد، عبرت بگیریم و خیلی حساب شده عمل کنیم. 

آغاز اردوی تیم ملی امید بعد از نوروز
وی در ادامه درباره آغاز اردوی تیم ملی امید گفت: بعد از تعطیلات عید نوروز تمرینات تیم ملی امید متشکل از بازیکنان زیر ۲۳ سال و بازیکنان برگزیده لیگ برتر آغاز خواهیم کرد. باتوجه به این که بازیکنان لژیونرمان هم تقریبا تا خرداد ماه در لیگ‌های مختلف مشغول بازی و تمرین هستند، به امید خدا به محض مشخص شدن زمان و میزبان رقابت‌های قهرمانی آسیا اقدام به نهایی کردن گزینه هدایت تیم ملی هندبال کشورمان خواهیم کرد. ما حتی اگر نسبت به برگزاری این رقابت‌ها از سوی آسیا به جمع‌بندی برسیم بلافاصله این موضوع را نهایی می‌کنیم ولی هنوز هیچ چیز قطعی نیست و وقتی مسابقه‌ای نباشد، با توجه به شرایط ارزی کشور شروع کار با مربی خارجی را نمی‌توانیم استارت بزنیم.

باید در حوزه استعدادیابی بهتر عمل کرد
رییس فدراسیون هندبال درباره استعدادیابی در سال ۹۹ گفت: یکی از اهداف فدراسیون ما موضوع استعدادیابی است نظر من این است که باید در این حوزه بهتر عمل کرد چرا که پشتوانه‌سازی در سال‌های اخیر انجام نشده است. یکی از کارهای خوب در این سال فراخوان ملی بود. این نیاز ضروری هندبال در سال‌های گذشته بود. حدود ۱۳۰ نفر در بخش پسران در رده سنی خاص و قد بالای ۱۹۰ سانتی متر در فراخوان ما حاضر شدند. ۳۸ نفر از این تعداد شاخص‌های استعدادیابی را داشتند. امروز خوشحالیم که بازیکنان را در رده سنی نوجوانان با قد ۲ متر استعدادیابی کردیم. این نفرات به تیم‌های ملی نونهالان و نوجوانان کشور اضافه می‌شوند. با تداوم مسیر یعنی نگهداشتن این استعدادها و پرورش آن‌ها هندبال ایران در ۶ سال بعد بسیار موفق خواهد بود.

او گفت: مدارس و آکادمی‌های هندبال باید در چارچوبی که در سطح کلان و شرایط استعدادیابی که فدراسیون ترسیم کرده پیش روند و برنامه‌های خود را اجرا کنند تا خروجی آن برای شهر و استان خود و هم تیم‌های ملی مفید باشد. بعد از یک سال تلاش همکاران ما دستورالعمل تاسیس آکادمی‌های هندبال تدوین شد و به تصویب هیات رییسه فدراسیون رسید و ابلاغ شد. از این سال به صورت سازمان یافته و بر اساس نقشه راهی که داریم حرکت خواهیم کرد. ما در این سال با فدراسیون دانش آموزی تفاهم نامه امضا کردیم و قول گرفتیم که در هر استان ۴ کانون ویژه هندبال را داشته باشیم. کار دیگر این بود که هر فرد فرهنگی و معلم ورزشی که در کلاس‌های دانش‌افزایی مربیگری و داوری هندبال شرکت کند به عنوان ضمن خدمت حساب خواهد شد تا انگیزه باشد. بحث آموزش را در تمامی حوزه‌ها برای آموزش پرورش فراهم کردیم. امیدوارم بتوانیم از تفاهم‌نامه در جهت رشد هندبال به خوبی استفاده کنیم.

می‌خواهیم سهم هندبال در سبد ورزش بیش‌تر شود
پاکدل در ادامه گفت: ما هم‌چنین برای رشد هندبال با دانشگاه فرهنگیان هم تفاهم‌نامه بستیم. ما توانستیم هندبال را در رشته تربیت بدنی جزو سرفصل دروس اجباری بگنجانیم. در سایر رشته‌های تحصیلی هم قرار شد این رشته جزو دروس اجباری در تربیت بدنی باشد. مضاف بر این که بعد از تمام شدن ویروس کرونا مسابقات هندبال در دانشگاه فرهنگیان برگزار شود. هم‌چنین سال آینده قرار است ۱۰ تا ۱۲ پایگاه قهرمانی در نقاط مستعد فعال کنیم. این پایگاه‌ها در واقع مکمل تیم‌های ملی پایه خواهند بود. برنامه‌های زیادی طراحی شده که به امید خدا در سال ۱۴۰۰ آن‌ها را پیش خواهیم برد. در بحث آموزش هم با وجود شرایط شیوع کرونا کارهای خوبی انجام شد. کلاس B جهانی را برگزار کردیم و مربیان ما در این دوره توانستند مدرک را دریافت کنند. آقای رهبری جزو سه نفر اول این کلاس جهانی برگزیده شد که افتخاری برای کشور بود. چند سمینار با کیفیت داشتیم که یکی از آن‌ها نیز بین‌المللی بود و خروجی خوبی برای هندبال کشور داشت. در خصوص کلاس D جهانی هم توانستیم از فدراسیون جهانی هندبال مجوز بگیریم. کارهای ثبت نام در حال انجام است.

رییس فدراسیون هندبال گفت: در حوزه همگانی نیز اقدامات خوبی داشتیم. ما معتقدیم اگر در بخش همگانی نتوانیم هندبال را پیش ببریم، در حوزه قهرمانی به نتایج دلخواه نخواهیم رسید. در حوزه همگانی فعالیت‌های خوبی در سطح فدراسیون و استانی انجام شد و باز هم تلاش می‌کنیم سهم هندبال را در سبد ورزش کشور روز به روز بیش‌تر کنیم. جایگاه هندبال اینی نیست که می‌بینیم، باید هندبال جایگاه اصلی خود را پیدا کند. این موضوع مستلزم این است که جامعه هندبال به کمک ما بیایند. باید تشکر کنم از همه هیات‌های استانی که در کنار ما هستند. این اقدامات نتیجه  تلاش آن‌ها در استان‌هاست. ما خدمتگزار آن‌ها هستیم، ما بدون تلاش آن‌ها نمی‌توانیم کاری را پیش ببریم. باید از کمیته‌های فدراسیون و همه کارمندان، وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، حامیان مالی، باشگاه‌ها و اسپانسرها که در سال کرونا برای این رشته زحمت کشیدند تشکر کنم. یکی از دستاوردهای ما در این سال همین حضور حامیان مالی بود.
برچسب ها: هندبال
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها