به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۱/۱۳ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۲۶۳۸۶۹

مشاجره بر سر ساخت یك مسجد در فرانسه

مشاجره بر سر ساخت یك مسجد در فرانسه
گروه بین الملل: پای امانوئل مکرون، رئيس جمهوری فرانسه نیز به مشاجره بر سر احداث بزرگ‌ترین مسجد اروپا، مسجد ایوب سلطان کشیده شده است.
وزیر کشور فرانسه شهردار استراسبورگ را متهم به "خوش‌خدمتی" به اردوغان و تشکیلات "ملی گوروش" کرده است.مسجدی که مشاجره بر سر آن تبدیل به موضوعی برای کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۲ فرانسه شده است.
شهردار استراسبورگ با اختصاص بودجه‌ای خواستار ادامه ساخت این مسجد شده است. موضوعی که ناخشنودی ژرار دارمانین، وزیر کشور فرانسه و حتی امانوئل مکرون را نیز در پی داشته است.پروژه ساخت مسجد ایوب سلطان سال ۲۰۱۷ کلنگ خورد. مسجدی که قرار است تبدیل به بزرگ‌ترین مسجد اروپا شود. مسجدی واقع در بخش تجاری استراسبورگ با دو مناره بزرگ ۳۶ متری.
پروژه به علت کمبود پول در میانه‌های راه متوقف ماند. اکنون ژان بارسقیان، شهردار استراسبورگ اعلام کرده است که برای ادامه ساخت این مسجد مبلغ دو و نیم میلیون یورو بودجه اختصاص  خواهد داد.
اختصاص چنین مبلغی برای ادامه ساخت  این مسجد حدود ده درصد کل هزینه آن است. دولت مرکزی فرانسه نسبت به تامین مالی ساخت این مسجد توسط شهرداری استراسبورگ اعتراض کرده است.
ژرار دارمانین، وزیر کشور فرانسه حتی بارسقیان را متهم به "خوش‌خدمتی" به تشکیلات "ملی گوروش" کرده و از نزدیکی این تشکیلات با اردوغان سخن گفته است.شهردار استراسبورگ این اتهام را نفی کرده است. باید یادآور شد که ژان بارسقیان یک شهروند فرانسوی ارمنی‌تبار است که اقوام خود را در جریان نسل‌کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی از دست داده است.
دولت فرانسه بر پایبندی به سکولاریسم و جدایی کامل سیاست از مذهب اصرار دارد و از این رو اختصاص بودجه برای ساخت یک عبادتگاه از منظر سیاسی با مبانی حقوقی حاکم بر عملکرد دولت مغایرت دارد.اما آنچه به موضوع اختصاص بودجه از سوی شهردار شهر استراسبورگ برای احداث این  مسجد اهمیت می‌بخشد، صرفا برخاسته از یک مشاجره حقوقی نیست.
ژان بارسقیان یکی از سیاستمداران حزب سبزها است. مکرون با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۲ و رقابت با مارین لو پن، سیاستمدار حزب راستگرا و پوپولیست "جبهه ملی" پا به صحنه نهاده است.
مکرون نیز بی‌آنکه از شهردار استراسبورگ نامی ببرد، از برخورد ناپخته و خام سبزها در فرانسه انتقاد کرده است. هدف مکرون جذب آرای نیروهای ملی‌گرا و راست فرانسه به سود خود است. افزون بر آن، جذب آرای کسانی که به سکولاریسم باور دارند نیز برای مکرون حائز اهمیت است.در استراسبورگ و حومه این شهر حدود ۱۳۵ هزار شهروند ترک‌تبار زندگی می‌کنند. گفته می‌شود نیمی از ۳۰۰ امام فعال در مساجد فرانسه ترکیه‌ای هستند و از این تعداد یکصد نفر آن‌ها رسما زیر نظارت مستقیم و مسئولیت اردوغان فعالیت می‌کنند.

 
برچسب ها: فرانسه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها