کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کودتاگران میانمار اینترنت را قطع کردند

13 فروردين 1400 ساعت 18:04


 گروه بین الملل: در پی صدور دستور قطع شبکه اینترنت بی‌سیم در میانمار، معترضان به کودتا در این کشور اعلام کرده‌اند که آماده دور جدیدی از اعتراضات خواهند شد.
 شرکت ارتباطات تلفنی «اوردو» در میانمار گفت که مقامات نظامی این کشور دستور قطع خدمات پهنای باند بی‌سیم در این کشور را صادر کرده‌اند و تنها اینترنت خطوط ثابت کار خواهند کرد.
این اقدام در حالی انجام می‌شود که بسیاری از شهروندان میانمار برای اتصال به اینترنت به شبکه بی‌سیم متکی هستند و به خدمات خط ثابت دسترسی ندارند.محدودیت‌های تازه علاوه بر قطع شبکه اینترنت موبایلی است که از چندی پیش آغاز شده بود.در این میان معترضان اعلام کرد‌ه‌اند که در تلاش‌اند راه‌حل‌هایی برای خاموشی اینترنت پیدا کنند. گروه‌های ضدکودتا با پخش فرکانس‌های رادیویی، منابع اینترنتی آفلاین و هشدارهای متنی سعی می‌کنند محدودیت‌های جدید اینترنت را دور بزنند.شب گذشته تظاهرکنندگان در چندین شهر میانمار دست به اعتراض زدند و نسخه‌هایی از قانون اساسی مصوب ارتش در سال ۲۰۰۸ را سوزاندند.
خین صدار، از رهبران معترضان، در پیامی در فیس بوک مردم را به «اعتصاب گل» دعوت کرد و نوشت: «ما فردا در ایستگاه‌های اتوبوس گل می‌گذاریم ... این چیزی است که من می‌خواهم قبل از قطع اینترنت به شما بگویم.»وی با درخواست از مردم برای ترتیب دادن «اعتصاب‌های چریکی»، برگزاری تظاهرات خیابانی در روزهای پیش را وعده داد و خطاب به شهروندان گفت: «بیایید دوباره رادیو گوش دهیم. بیایید با هم تماس تلفنی برقرار کنیم.»همزمان ده‌ها کشور عضو سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای خاموشی اینترنت و حمله به آزادی بیان در میانمار را محکوم کرده‌اند.در این بیانیه همچنین آمده است: «ما آزار و اذیت، دستگیری و بازداشت خودسرانه مدافعان حقوق بشر و سایر اعضای جامعه مدنی را به شدت محکوم می‌کنیم و خواهان آزادی فوری همه بازداشت‌شدگان هستیم.»در میان امضاکنندگان بیانیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بریتانیا، ایالات متحده و مکزیک دیده می‌شوند. در حالی که چین و روسیه در این جمع حضور ندارند.
در عین حال وکیل مدافع آنگ سان سوچی، رئیس دولت غیرنظامی میانمار، گفته است اتهامات جدیدی علیه موکل‌اش اقامه شده است که می‌تواند تا ۱۴ سال زندان برای او در پی داشته باشد.
خانم سوچی  در جلسه محاکمه خود شرکت کرد. منابع محلی می‌گویند با توچه به وضعیت ظاهری خانم سوچی، نگرانی خاصی درباره سلامت وی وجود ندارد.به‌ گفته سازمان کمک به زندانیان سیاسی میانمار، از زمان کودتا در این کشور تاکنون ۵۳۶ نفر کشته شده‌اند. سازمان بین‌المللی غیردولتی نجات کودکان با انتشار گزارشی ضمن هشدار به وضعیت اسف‌بار کودکان در این کشور، خواستار مداخله فوری جامعه جهانی برای توقف خشونت‌ نیروهای نظامی علیه غیرنظامیان و به‌ویژه کودکان شد.
به گفته این سازمان تا کنون ۴۳ کودک جان خود را در این ناآرامی‌ها از دست داده‌اند. کوچک‌ترین قربانی سرکوب معترضان تنها شش سال داشته است.ارتش میانمار دو ماه پیش (یک فوریه) در اعتراض به آنچه مهندسی انتخابات پارلمانی ماه نوامبر توسط حزب خانم سوچی می‌خواند، علیه دولت این کشور کودتا کرد. نظامیان پیشتر به آنگ سان سوچی هشدار داده بودند که اگر به تقلبات در انتخابات رسیدگی نشود ارتش مداخله خواهد کرد.از زمان وقوع کودتا شهرهای مختلف میانمار شاهد تظاهرات معترضان بوده است. هزاران نفر از مخالفان کودتا تا کنون توسط نیروهای نظامی دستگیر شده‌اند.


 


کد مطلب: 263880

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/263880/کودتاگران-میانمار-اینترنت-قطع-کردند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir